• Anonym (Confusa)

    Skydda s.g.i.

    Hallå,
    Jag är en mamma som är ledig med sitt första barn. Jag har blivit mammaledig f.o.m. den 3 februari 2015 och min man vill överföra alla sina dagar till mig. Nu "tar" jag 7 dagar per vecka annars med min s.g.i. klarar jag inte med vår ekonomi (så det blir ett år, tills 3 februari 2016, stämmer det?). 
    För att jag trivs mig inte alls med mitt jobb, vill jag söka efter annat arbete. Jag ska börja söka i september, så jag har sex månader för att hitta nåt. Då har jag några frågor:
    1) Om jag hittar ett jobb INNAN att föräldraledighet slutar (så under föräldraledighet), kan jag ge tillbaka till min make sina dagar? Om ja, hur måste man göra?
    2) Om jag hinner INTE att hitta ett jobb INNAN att föräldraledighet slutar, vill jag säga upp mig därför att jag vill aldrig mer i livet komma tillbaka dit. Jag vet att jag bör skydda min s.g.i. Jag måste skriva i mig in Arbetsförmedlingen som arbetssökande (det är kanske bättre för mig, eller hur?). Men kan jag skriva i mig INNAN att mammaledighet slutar och innan att säga upp mig? (Jag har faktiskt brottom att hitta ett nytt arbetsplats)
    3) Om jag hinner INTE att hitta annat jobb och föräldraledighet slutar, kan jag  vara kanske ledig fröm jobbet utan penning och hålla mitt gammalt jobb och skydda kanske min s.g.i.? 
    Tack direkt fröm nu
  • Svar på tråden Skydda s.g.i.
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Du kan flytta tillbaka föräldradagar till den andra föräldern om du vill.
    Enklast gör du det via Mina sidor med e-legitimation, du hittar Avstå dagar under Mina tjänster.
    Annars finns blanketten Anmälan Avstå dagar att skriva ut från vår hemsida.

    Väljer du att behålla ditt gamla arbete och tar tjänstledigt utan lön kommer din sjukpenninggrundande inkomst att sänkas.
    Är du aktivt arbetssökande skyddas din sjukpenninggrundande inkomst.

    Du kan ställa dig som arbetssökande när du vill.
    Du har ett skydd för din sjukpenninggrundande inkomst under barnets första år.

    Hälsningar
    Per, handläggare

  • Anonym (Confusa)

    Tack så jättemycket, Per :)

    Hälsningar

Svar på tråden Skydda s.g.i.