• Humlan88

Ringa vet lr avvakta?

Min hund har jättesvårt att gå på bakbenet, de började igår. Vet en om hon ev har sträckt sig. Bör jag ringa till vet eller ska jag avvakta nån dag ? Jag skulle helst vilja komma i kontakt med vettris men de säger på telefon att " just nu är de många sjuka i personalen" så de svarar inte. Är de bara att åka dit utan tidsbokning och fråga hur jag ska göra?

• Svar på tråden Ringa vet lr avvakta?
  • Mrssissi

Finns det ingen jourvet du kan kontakta? Jag skulle åkt in med min direkt om hon visade minsta tecken på smärta vid rörelse

• Dexter dot com

Åk in eller kontakta ett regionsjukhus. Dom flesta kliniker har en jour som tar emot akuta fall.

• Lilla JJ

Jag hade ringt och rådgjort med vet på djursjukhus. Vettris har i alla fall här begränsade resurser till att göra något så dit går jag endast för vaccination. Rådgöra kan man ju göra även om man inte behöver åka in.

Le-det kan smitta!
  • hittpånåt

Om hunden inte är allmänt påverkad typ febrig och orkeslös, utan äter och dricker men haltar skulle jag avvakta.

Brukar tänka vilka råd man själv får om man är sjuk, ofta blir det ta alvedon och avvakta, ringer man djursjukhus om ett djur så blir rådet det är nog bäst att du kommer in på en gång...
    Djuret får också röntgen, ultraljud eller vad som kan krävas, när det gäller människa så blir det som regel remiss och inte så bråttom.

Naturligtvis går det inte helt att jämföra eftersom hunden inte kan berätta hur den mår men man får försöka se, vilket jag tycker att man kan avgöra hur bråttom det är.

Får man själv en sträckning så gör det fruktansvärt ont men blir sakta bättre och det är ju det man ska se efter, att hunden inte blir sämre.

• KCL

Är du smart så ringer du en annan veterinär idag och rådfrågar. I morgon är det helg och då blir en behandling genast mkt dyrare. 

• Dexter dot com
    hittpånåt skrev 2015-05-22 13:35:01 följande:

Om hunden inte är allmänt påverkad typ febrig och orkeslös, utan äter och dricker men haltar skulle jag avvakta.

Brukar tänka vilka råd man själv får om man är sjuk, ofta blir det ta alvedon och avvakta, ringer man djursjukhus om ett djur så blir rådet det är nog bäst att du kommer in på en gång...
    Djuret får också röntgen, ultraljud eller vad som kan krävas, när det gäller människa så blir det som regel remiss och inte så bråttom.

Naturligtvis går det inte helt att jämföra eftersom hunden inte kan berätta hur den mår men man får försöka se, vilket jag tycker att man kan avgöra hur bråttom det är.

Får man själv en sträckning så gör det fruktansvärt ont men blir sakta bättre och det är ju det man ska se efter, att hunden inte blir sämre.

Fast att låta en hund gå med tex att avslitet korsband utan smärtstillande är djurplågeri så självklart måste hunden kollas upp direkt. 
  • Mrssissi
    Dexter dot com skrev 2015-05-22 15:55:42 följande:
    Fast att låta en hund gå med tex att avslitet korsband utan smärtstillande är djurplågeri så självklart måste hunden kollas upp direkt. 
  • The TARDIS
    Dexter dot com skrev 2015-05-22 15:55:42 följande:
    Exakt. Skulle TS låta ett barn gå med en sådan skada i flera dagar?
Svar på tråden Ringa vet lr avvakta?