• Anonym (Går sönder)

Misstänker att min man är benzoberoende! Hjälp!!

Ska fatta mig så kort möjligt. Har ett tag undrat vad det är för fel på min man och varför vår familj ser ut som den gör. Mannen har Adhd och ångest. Svåra sömnproblem. Har trappat upp sina läkemedel till starkare och starkare preparat. Nu äter han antingen Iktorivil eller Xanor innan han går och ska sova. Somnar mellan 01-03 på natten, är sjukskriven. Har 2 mg styrka på Xanor och 0,5 mg styrka på Iktorivil. Tar mer än 1 tabl av dem när han tar dem, men har inte koll på hur mkt han tar. Han mår bara sämre och sämre. Mer ångest. Svårare sömnproblem. Kan inte komma upp förrän 12-13 på dagen. Har börjat bli defensiv när jag tar upp dessa läkemedel på diskussion. Försvarar sig och blir sur. Säger att han inte kan sova utan dem. Tror inte att han tar så ofta dagtid. Vi har ett barn och ett på väg. Jag sköter ALLT med hem och barn. Vill att han ska sluta med dessa läkemedel. Vad tror ni, är det som jag tror?

• Svar på tråden Misstänker att min man är benzoberoende! Hjälp!!
  • Anonym (Går sönder)

Blivit mer lättretlig, tar allt som kritik, stänger alla dörrar till möjliga lösningar, Mindre empati mot mig, flyr undan, umgås inte med oss mm. Är gravid, måste orka men går snart sönder. Vill verkligen att han ska sluta med dessa läkemedel. Hur ska jag närma mig honom? Hur få honom att lyssna? Någon som varit med om detta?

• Anonym (Problem)

Det låter absolut som att han har problem och som att han är en stor börda för dig just nu. Hur är han med erat barn? Eftersom att du sköter allt och han verkar ha tappat greppet lite kanske det är dags att separera på prov, så att han verkligen får känna på konsekvenserna av sitt beteende när du inte är där. Ingen kan få honom att sluta utan att han själv vill och om han inte får känna på de fulla konsekvenserna av sin valda livsstil så kommer han inte att ha en tillräckligt stor anledning att sluta. Jag förstår att det är skittufft och att du är väldigt orolig!

På Flashback finns många som har erfarenhet av eget eller andras missbruk, där kan du nog få mer relevanta svar på dina frågor.
    www.flashback.org/f265

Lycka till TS, jag håller tummarna för att det löser sig!

Svar på tråden Misstänker att min man är benzoberoende! Hjälp!!