• Linda83

Föräldraledighet och semesterdagar

Vet att de 120 första dagarna av föräldraledigheten är semestergrundande, det blir 9 semesterdagar. När jag gick på min föräldraledighet hade jag 7 dagar sparad semester. Under betald semester står det 0 dagar och under obetald semester står det 8 dagar på lönespecifikationerna.

Nu, snart ett år senare, är jag fortfarande föräldraledig. Det som hänt på lönespecifikationen är att det nu står 0 dagar på både betald och obetald semester, fortfarande 7 dagar på sparad.

Kalla mig korkad, för det är så jag känner mig, men de där 9 dagarna jag tjänat in, var är dom?

Sade upp mig från jobbet i maj o hade hoppats på en slant nu den 25:e i sparad semester men lönespecifikationen visar inte en krona i utbetalning. De 7 sparade dagarna står kvar o detta var min sista lönespecifikation.

Någon vänlig själ som kan förklara för mig!

• Svar på tråden Föräldraledighet och semesterdagar
  • sportpappa
    Att du inte har någon obetald semester kvar när nu är inget du behöver lägga någon energi på eftersom den inte är värd något nu när du har sagt upp dig.
    Den stora frågan är varför du inte har fått några fler betalda semesterdagar under föräldraledigheten.

Har du fått förskottssemester första anställningsåret?
    Hur länge har du varit anställd?

Din slutlön (inkl. semesterersättning) ska komma senast en månad efter uppsägningen.

Hör med arbetsgivaren om vad som hänt.
Svar på tråden Föräldraledighet och semesterdagar