• anonymtjej1

Era absolut bästa tips att få längre hår?

Era absolut Bästa tips för att få långt hår?

Hur fick ni långt hår från att tex klippt er kort?

Någon mirakelkur som funkat för er?

Jag har nyss klippt av mitt hår till hakan, dock är det blonderat sen några månader tillbaka men min frisör sa att det var friskt till hakan så det fick jag behålla men funderar på att tona håret ljusbrunt? Vill verkligen ha tillbaka min egen hårfärg då jag inte tål blonderingar längre. Tänkte börja med balsammetoden också. Och har köpt hårvitaminer.

• Svar på tråden Era absolut bästa tips att få längre hår?
  • Anonym (Felicia)
    Anonym (Lockig) skrev 2015-05-24 21:39:17 följande:

Du gör helt rätt i att börja med balsammetoden (eller annan nopoo-metod). Jag hade förut riktigt torrt och risigt hår men sen jag slutade med schampo för fyra år sedan har mitt hår vuxit ut friskt, blankt och lockigt. Det är stor skillnad, jag kommer aldrig gå tillbaka till schampo! Själva tvättproceduren tar lite längre tid men jag tvättar håret mer sällan nu, från varannan/var tredje dag till en gång i veckan. Att styla håret har jag knappt något behov av längre.

Jag hade också blonderat hår när jag började med balsammetoden och klippte av det till ungefär hakan. Under utväxtperioden tonade jag håret några gånger i en nyans så nära min egen hårfärg som möjligt däremot skippade jag den medföljande efterbehandlingen och tvättade ur toningen med mitt eget balsam istället. Idag går mitt hår ner över halva ryggen och jag är också mer nöjd med min egen hårfärg som har fått mycket mer lyster.

Jag har haft god hjälp av de lathundar, listor och andra råd och tips som finns på lockig.se.

Lycka till!

Jag tvättar också håret en gång i veckan. Det behöver man inte följa balsammedtoden för att klara. Hårbotten väljer sig och håret blir inte fett lika fort.
  • Anonym (Felicia)
    Anonym (Ricin) skrev 2015-05-24 21:47:36 följande:

Jag använder ricinolja i håret. 2-3 ggr veckan. Växer bra på mig. Blir fint med.

Skulle man tona håret medt.ex tycka håret blir för mörkt.. Så kan man blanda 1 dl schampo, 1-2 msk bakpulver, 1-2 msk matolja och 1 msk citron .. Sen röra ihop till en pasta typ.. Ha i 1-2 Tim sedan skölja ur. Då far endel färg ur:) jag brukar göra kuren ibland utan citronen med.

Jag har fått info av en frisör att absolut inte använda ricinolja. Det är döden för håret!
  • Anonym (Felicia)
    En PantherTant skrev 2015-05-25 10:08:30 följande:

Klipp inte håret! Svårare än så är det inte. Frisörer påstår man måste toppa håret, men det stämmer inte!

Du kan också lugnt färga eller tona hemma, så länge det inte klipps eller värmestylas ofta och du äter mångsidigt så växer det snabbt och bra.

Precis!

Man kan ta i produkter mot kluvna hårtoppar i håret också så håller det sig fint längre!

Jag har långt hår och klipper topparna två gånger om året för att fräscha till det.
  • Anonym (Lockig)
    Anonym (Ricin) skrev 2015-05-25 10:10:06 följande:

[quote=75343462][quote-nick]Anonym (Lockig) skrev 2015-05-24 21:52:12 följande:[/quote-nick]

Har du ricinoljan i hårbotten eller i längderna? Ricinolja ska ju ha en hårfrämjande egenskap men då ska den masseras i hårbotten. Att ha ricinolja bara i längderna får inte håret att växa fortare. Själv tycker jag ricinolja är alldeles för kletigt för att ha i hårbotten.

[/

Jag massera hårbotten. Sen drar fingrar lite igenom hela håret.

Har aldrig haft problem att få bort oljan. Sköljer med vatten först.. Sen schampo sedan balsam. Redken all soft . :)

Ah, förstås... Du använder ju schampo, glömmer bort att folk gör det :p Utan schampo är det halvt omöjligt att få bort. Funkar det för dig är det ju bra men jag är skeptisk till hur det hur övertygande resultaten skulle vara i ett vetenskapligt test. Om ricinolja verkligen var så effektivt för att främja hårväxten borde det vara jättepoppis bland tunnhåriga istället för Rogain och liknande. Jag tror mer på massagen i sig, som främjar blodcirkulationen, än vilken olja man använder. Eftersom jag kör på balsammetoden masserar jag hårbotten vid varje tvätt.

What ever works for you... :)
  • Anonym (Lockig)
    Anonym (Felicia) skrev 2015-05-25 11:07:11 följande:

Jag tvättar också håret en gång i veckan. Det behöver man inte följa balsammedtoden för att klara. Hårbotten väljer sig och håret blir inte fett lika fort.

Nej visst, så är det. Hårbotten anpassar talgproduktionen efter hur ofta man tvättar den och beroende på med vilka produkter. Det finns de som aldrig tvättar håret med annat än vatten också och får det att funka.
  • Anonym (Lockig)
    Anonym (Felicia) skrev 2015-05-25 11:10:58 följande:

Precis!

Man kan ta i produkter mot kluvna hårtoppar i håret också så håller det sig fint längre!

Jag har långt hår och klipper topparna två gånger om året för att fräscha till det.

Klart man inte behöver klippa håret om det inte är slitet. Jag har inte klippt mitt på två år men det börjar bli dags att toppa det lite nu. Produkter mot sl7tna hårtoppar innehåller ofta silikon, vilket TS inte ska använda om hen ska sluta med schampo.

Det bästa för att slippa skört och slitet hår (och slippa toppa håret ofta) är att ta hand om det inifrån och ut och sluta använda produkter (typ schsmpo och div styling produkter) och metoder som skadar håret.
  • Anonym (Felicia)
    Anonym (Lockig) skrev 2015-05-25 11:45:38 följande:
    Klart man inte behöver klippa håret om det inte är slitet. Jag har inte klippt mitt på två år men det börjar bli dags att toppa det lite nu. Produkter mot sl7tna hårtoppar innehåller ofta silikon, vilket TS inte ska använda om hen ska sluta med schampo.

Det bästa för att slippa skört och slitet hår (och slippa toppa håret ofta) är att ta hand om det inifrån och ut och sluta använda produkter (typ schsmpo och div styling produkter) och metoder som skadar håret.
    Jag använder schampo och har långt, friskt hår. Men det kanske har med arvsanlag att göra.
  • Anonym (Lockig)
    Anonym (Felicia) skrev 2015-05-25 12:52:14 följande:

Jag använder schampo och har långt, friskt hår. Men det kanske har med arvsanlag att göra.

Ja, anlag spelar förstås stor roll!
  • Elderberry

Till att börja med kan jag säga att balsammetoden inte passar alla, men om den fungerar för dig så är det ju bra :) Mitt hår blev helt platt och jag tappade mer hår än normalt när jag provade balsammetoden, men om sånt händer är det ju bara att sluta.

Annars är det väl bara de uppenbara sakerna du behöver tänka på: ät så att du får i dig det du behöver (protein, vitaminer, mineraler), drick vatten.

Toppa håret behöver man inte göra speciellt ofta (jag kan gå år utan att klippa nåt), det är billigast (och säkrast) att lära sig att göra det själv, då finns det ingen risk att frisören klipper bort för mycket. Jag känner flera som bara klipper bort kluvna toppar och inget annat.

Det finns ju en del forum som är trevliga när det gäller just att växa ut håret, till exempel long hair community.

Lycka till!

• Elderberry

Det där med att schampo skulle skada håret vet jag inte vad ni har fått ifrån, schampo passar inte alla, det kan göra håret torrt eller irritera hårbotten om man är känslig. Men om man använder ett schampo som inte irriterar hårbotten och använder balsam så finns det inte direkt någon "fara" med schampo. Det finns dessutom mildare schampon och schampon utan sulfater.

Självklart kan man få långt friskt hår om man använder schampo, det är allt det andra som kan förstöra för en. Finns ju de som bara tvättar håret med vatten också, och de som inte tvättar håret alls. Jag är inte speciellt insatt i det, men det verkar ju fungera för dom och inte ser deras hår annorlunda ut.

Såg nu att jag glömde nämna massa småsaker, så jag kan väl ta de nu:

Plattång, locktång och andra saker som är väldigt varma skadar håret. Det kanske inte gör så mycket att använda det någon gång, men om det används regelbundet så är det ju inte så bra.

Hårsnoddar med en metallbit skadar håret, hästsvans är heller inte riktigt det bästa att ha, men om man ändrar hur man har hästsvansen så går det ju att ha ibland. Finns många som säger att andra hårsnoddar också skadar håret, jag har inte märkt av det men kanske värt att veta.

Borsta håret med en bredtandad kam, svinhårsborste eller t.ex. en "tangle teezer", vanliga hårborstar som har de där små plupparna på varje "strå" (vet inte riktigt vad jag ska kalla dem) är inte bra för håret. Börja också att borsta håret längst ner och arbeta dig uppåt så att du inte river borsten genom håret.
    Borsta aldrig håret när det är vått, då är det som svagast. Om du vill borsta när det är vått bör du ha massa balsam i håret samtidigt som du gör det.

Du kanske inte bad om sån här råd, men nu nämnde jag dom ändå. Lycka till! 

• Anonym (Anonym (Monstermagnet))

Jag har fått fantastisk hårkvalitet genom att börja med ett naturschampoo, Maria Åkerberg. Märket har också ett schampoo som ska stimulera hårväxten, tror det är deras nässelschampoo.
    Folk jag har träffat som har slutat med schampoo luktar härsken hårbotten och det känner jag eftersom mitt luktsinne tyvärr är lite för bra,  det jag ville komma till är att det finns många bra naturschampoon som är bra för håret.
       En undersökning visade att fet otvättad hårbotten kan vara en hämmande faktor för hårets passage i hårsäcken.  Hårbottenmassage, sommarvärme och bra kost är tillväxtfrämjande.  Preparat med kisel har också effekt på hårkvaliten.
     Sorry för att jag skrivit ett besserwisserosande inlägg!

• Sabiness

Långt hår är verkligen inne nu. Överallt läser man om trådar och reklam på produkter som skall hjälpa en på traven med hårväxten. Hairbell, Hair care, Ricinolja, balsammetoden eller priorinna med mera....

Men alltså, alla kan inte få långt hår pga biologiska faktorer. Jag tycker det är betyyyydligt vanligare att se tjejer/kvinnor som bara har axel/bröst långt hår, än tjejer/kvinnor som har hår ända till rumpan. 

Tips skadar ju ingen, men man ska nog inte glömma bort att de flesta faktiskt inte får längre hår än till bh bandet. Gå in på stan eller ställ er utanför ICA och observera själva. 8-10 skulle jag vilja säga har faktiskt bara håret till typ bh bandet. Och det tror jag faktiskt till större delen beror på biologiska faktorer (även om jag är medveten om att vissa väljer medvetet att ha halvlångt hår också).

Enligt min åsikt så spelar det alltså ingen större roll att använda tex balsammetoden eller priorin. Kvaliteten på håret kan bli bättre, absolut, och det kan säkert växa snabbare också- men det kommer ändå, av biologiska faktorer förmodligen ändå stanna upp i växande vid bh bandet (för de allra flesta). Ens "biologi"/ gener ändras inte för att man äter priorinna tänker iallafall jag. Sen enligt min egen erfarenhet så vet jag flera som verkligen sköter håret perfekt (balsammetoden/el frisör schampo, de knaprar vitaminer, kammar håret med speciella borstar etc), men ÄNDÅ stannar det håret vid bh bandet. Mitt hår däremot: ja jösses jag kammar håret då det är blött, sliter på det. sover ibland med det utsläppt. Jag äter inga speciella vitaminer och jag använder ett schampo från ICA (barnängen aloe vera). Men mitt hår är som en älvas eller sagoprinsessas. Varför är det så? jo pga gener. Så ÄVEN om mina vänner sköter sina hår med silkesvantar så kommer de aldrig få riktigt långt svall, och jag kommer fortsätta (förhoppningsvis) att ha sagoprinsesse hår- även då jag missköter det.

Svar på tråden Era absolut bästa tips att få längre hår?