Det där med att schampo skulle skada håret vet jag inte vad ni har fått ifrån, schampo passar inte alla, det kan göra håret torrt eller irritera hårbotten om man är känslig. Men om man använder ett schampo som inte irriterar hårbotten och använder balsam så finns det inte direkt någon "fara" med schampo. Det finns dessutom mildare schampon och schampon utan sulfater.
Självklart kan man få långt friskt hår om man använder schampo, det är allt det andra som kan förstöra för en. Finns ju de som bara tvättar håret med vatten också, och de som inte tvättar håret alls. Jag är inte speciellt insatt i det, men det verkar ju fungera för dom och inte ser deras hår annorlunda ut.
Såg nu att jag glömde nämna massa småsaker, så jag kan väl ta de nu:
Plattång, locktång och andra saker som är väldigt varma skadar håret. Det kanske inte gör så mycket att använda det någon gång, men om det används regelbundet så är det ju inte så bra.
Hårsnoddar med en metallbit skadar håret, hästsvans är heller inte riktigt det bästa att ha, men om man ändrar hur man har hästsvansen så går det ju att ha ibland. Finns många som säger att andra hårsnoddar också skadar håret, jag har inte märkt av det men kanske värt att veta.
Borsta håret med en bredtandad kam, svinhårsborste eller t.ex. en "tangle teezer", vanliga hårborstar som har de där små plupparna på varje "strå" (vet inte riktigt vad jag ska kalla dem) är inte bra för håret. Börja också att borsta håret längst ner och arbeta dig uppåt så att du inte river borsten genom håret.
Borsta aldrig håret när det är vått, då är det som svagast. Om du vill borsta när det är vått bör du ha massa balsam i håret samtidigt som du gör det.
Du kanske inte bad om sån här råd, men nu nämnde jag dom ändå.
Lycka till!