• tulip79

Hur gammalt var ditt barn när h*n fick leka ute själv?

När vågade du släppa ut ditt barn för att leka själv? Hur gammalt var barnet? Hur bor ni? Vad finns det för faror i er omgivning t.ex. vatten)? Är främst intresserad av svar från er som bor på landet.

• Svar på tråden Hur gammalt var ditt barn när h*n fick leka ute själv?
  • marlinire

Beror lite på vad du menar med leka själv ute. Min 1.5-åring får leka själv i vår (inhägnade) trädgård, och hon brukar hålla sig i och kring sandlådan. Hon är inte så speciellt äventyrlig av sig och går dessutom inte än, så det känns inte som ngn större risk. Vi bor ganska avskilt med grannar på ena sidan (massa buskar i vägen) och trädgården vetter mot en äng med kossor, så det känns inte som någon större risk för utomstående inblandning. Jag har dessutom bra utsikt från köket och hör direkt om det skulle vara något. Kollar till var femte minut, eller tidigare om det blir alltför tyst :P

Det farligaste som finns är väl trappor (3 steg) upp till huset och upp till terassen, och hon börjar bli rätt bra på att krypa upp och ner i dem. 

• tulip79

Vara ute själv tänkte jag. Sonen är 3,5 år o får leka ute själv om han gungar eller hoppar studsmatta. Men jag kollar på honom väldigt ofta. Han är bara ute själv när jag lagar middag o har lillasyster (16 mån) inne. Annars är vi alltid ute tillsammans. Vi bor längst ner på en liten väg o har några hundra meter till grannarna som för övrigt är en jättesnäll barnfamilj. Vi bor nära både skog o åkrar o han gillar att gå på upptäcktsfärd. Det är det som jag är mest rädd för, att han ska få för sig att gå till skogen o gå vilse där.

• Erizajo

Vid tre fick han följa med storasyster till lekparken som ligger en bit bort och där jag ej ser dom. De fick vara där en stund sen gick vi och hämtade dom eller så kon de hem själva. Systern var då fem. Har en son på ett nu, lär dröja nåt år med honom. Syskonen är nu fem och sju

• nozpa

Har precis börjat släppa ut min 4 åring lite ensam i trädgården. Bor med en lekplats på baksidan, lite skog på ena sidan och grannar + cykelväg. En lugn 30 väg utanför också. Väldigt lugnt område alltså. Inget vatten inom 500-700 meter hemifrån.

Jag har koll på henne helatiden, vågar inte släppa helt. Men hon sköter sig, och fortsätter hon med det utan att rymma iväg så vågar jag nog snart kolla åt ett annat håll när hon är ute i trädgården.

• BlommanSverige

Min son fick vara ute på framsidan själv i typ tio minuter åt gången, när han var 2,5 år. Dock hade jag alltid dörren öppen då, samt stod i köket och hade full överblick över hela uteplatsen (cirka 30 kvm bara).

Staket med grind har vi, så det fanns ingen "smitningsrisk".

Idag är han 4,5 år och hittills har jag aldrig släppt iväg honom själv på så vis. Aldrig så att han klär på sig, öppnar dörren och går ut till lekparken själv (som för övrigt ligger precis bakom vårt hus). Det vet jag inte riktigt när jag kommer att känna mig trygg med.

Jag litar på min son, men inte på alla grannungar (vi bor i ett större radhusområde).

• morotsland

Bor på landet med 200 m till stora vägen, vår 3-åring får sen förra sommaren vara ute själv korta stunder. Han har aldrig visat några rymmartendenser och håller sig mest på framsidan av huset där vi har sandlådan. Jag håller koll genom fönstret och lämnar ibland dörren öppen så jag hör honom. Ofta kommer han in efter bara några minuter om jag tex gått in för att börja med maten även fast han gärna fått stanna ute längre. Hade han uppfört sig annorlunda så hade vi nog varit mer försiktiga med att släppa ut honom. Vi har inga direkta faror på gården mer än vattenfyllda diken på våren och en massa skog att villa bort sig i.

• En blå giraff

Bor i lugnt villaområde. Min yngsta fyller snart 4 och kan vara ute på vår gård själv eller med sin bror. Inte gå från gården utan en vuxen. Vi har ingen tät trafik eller vatten i närheten. Skulle tycka att vatten nära huset var otäckt, då skulle han inte få vara ute själv än på några år.

Svar på tråden Hur gammalt var ditt barn när h*n fick leka ute själv?