• Elincaroline

Valp som kissar extremt mycket inne

Jag har en elva veckors valp hemma. I början så gick det bra att gå ut med honom och det hände inte så märkvärdigt med olyckor inne. Men i två dagar nu har han kissar HELA tiden. Vart jag än går så har han kissat där. Det handlar inte om en gång i timmen utan kanske var tjugonde minut.

Jag tänkte ringa veterinären imorgon o boka tid för att se om han har UVI. Tror ni det kan vara det? Han verkar inte ha ont vad jag kan se. Och då till frågan om urinprov. Hur länge kan det stå i kylen om jag tar en liten burk under honom när han kissar?

Vill bara ha lite råd

• Svar på tråden Valp som kissar extremt mycket inne
  • Dexter dot com

Bra att du kontaktar vet om för visst kan det vara UVI om valpen nu inte druckit mer än vanligt. Ett urinprov kan du ha i kylen 24 timmar i en ren behållare med lock.

• Inger1949

Hej.

Jag har haft samma problem, har en valp på 5 mån.
    Det visade sig att jag hade gett henne för mycket vatten så hon kunde kissa 3 ggr på en halv timma inne.
    Ringde vet. och fick reda på att valpar skall inte ha vatten tillgängligt hela tiden som jag trodde. Min valp vägde då 7kg och hon skulle ha 450ml per dygn uppdelat i 5 ggr dvs 60ml per gång.
    Det hjälpte skall jag tala om och hon är nu rumsren.

Med vänliga hälsningar Inger

• Aniiee
    Inger1949 skrev 2015-05-28 12:31:49 följande:

Hej.

Jag har haft samma problem, har en valp på 5 mån.
    Det visade sig att jag hade gett henne för mycket vatten så hon kunde kissa 3 ggr på en halv timma inne.
    Ringde vet. och fick reda på att valpar skall inte ha vatten tillgängligt hela tiden som jag trodde. Min valp vägde då 7kg och hon skulle ha 450ml per dygn uppdelat i 5 ggr dvs 60ml per gång.
    Det hjälpte skall jag tala om och hon är nu rumsren.

Med vänliga hälsningar Inger

Och har hon nu fri tillgång till vatten och klarar det?

För rent spontant säger jag att det där är skitsnack, hundar dricker när de är törstiga, inte mer. Om en hund är ständigt törstig, och där med dricker mycket, och därför kissar mycket så är det något fel. Diabetes ligger ju toknära till hands att misstänka.

Undantaget är just små valpar, yngre än 4 månader.
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
Svar på tråden Valp som kissar extremt mycket inne