• mosterelin

Autistisk son knäpper upp bilbältet

Hej!

Ställer en fråga åt min syster, som inte riktigt är en sociala medier-människa.
    Det är nämligen så att hennes son som är 4,5 år har börjat knäppa upp bilbältet när de åker bil. Igår blev hon påkörd bakifrån (hon var som tur var ensam i bilen) och insåg att hon måste hitta en lösning så fort som möjligt! Problemet är att han har autism, så det går inte att förklara för honom varför han måste sitta fastspänd. Får han en reaktion tycker han bara att det blir roligt - och då eskalerar det.

Vi har googlat massor, och förstått att om man ändrar något med bilbarnstolen blir den automatiskt ogiltig, och ansvarsfrågan kan bli svår vid en eventuell olycka. Och om man gör knappen svårare att knäppa upp kan det bli farligt vid en olycka, om man måste kunna knäppa upp den snabbt. Men då tänker jag att det kanske är att föredra, framför att han sitter utan bälte? Hade han varit med i bilen igår hade han mest troligt skadat sig, då det var en rejäl smäll.

Vad har ni för erfarenheter, och vad är era bästa tips för att lösa situationen? Det går som sagt inte att prata med honom, då han är på en ettårings nivå mentalt. Jag tänker rent spontant en liten kåpa/påse över låsanordningen, men det kanske finns bättre tillvägagångssätt, kanske till och med något som går att köpa?

Han sitter bakåtvänd, om det är till någon hjälp.

Tack!!

• Svar på tråden Autistisk son knäpper upp bilbältet
  • mosterelin

Tydligen är jag ouppdaterad, han är så pass stor att han sitter framåtvänd numera. Måste åka hem och hälsa på oftare mellan alla mina tentor :) Vi har redan lagt beställning på två stycken änglavakt, förhoppningsvis är det en lösning på problemet. Tusen tack för tipset!!

• hondendärtjejen
    mosterelin skrev 2015-05-27 22:59:37 följande:

Tydligen är jag ouppdaterad, han är så pass stor att han sitter framåtvänd numera. Måste åka hem och hälsa på oftare mellan alla mina tentor :) Vi har redan lagt beställning på två stycken änglavakt, förhoppningsvis är det en lösning på problemet. Tusen tack för tipset!!

Vad bra! Hoppas att dom kan hjälpa!
Svar på tråden Autistisk son knäpper upp bilbältet