´Vi jobbade båda heltid när vi fick ettan och tvåan. Jag jobbade inom ett rätt så tufft område med många långa dagar, helger och en hel del resor. Dessutom var det inte särskilt välbetalt. Under föräldraledigheten med trean så sadlade jag om och började frilansa. Under de första åren jobbade jag nästan uteslutande när barnen sov eller ammades. Nu är yngsta barnet lite äldre och har precis börjat på dagis ett par dagar i veckan så jag kan få mitt mesta jobb gjort på dagtid med bara någon kväll extra. Jag drar in mer pengar som frilansare än vad jag hade gjort som heltidsanställd, fastän jag jobbar 15-30 timmar per vecka istället för 60+ som jag gjorde innan. Vi sparade in barnomsorgskostnader, vilka är omfattande i landet vi bor i. Då jag nu kan ta i princip alla barnrelaterade ledigheter, vid sjukdom, tandläkarbesök, mm, så har min man även kunnat satsa extra på jobbet och har klättrat i snabbare takt än jag skulle gissa att han hade kunnat om vi hade delat mer lika. Och eftersom han inte behöver försöka jobba igen förlorad tid på jobbet så känns det som vi har mer tid tillsammans som familj ändå.
Rättvist och jämlikt... Jag är inte riktigt säker på det. Som familj har vi fått det bättre ekonomiskt sedan jag hoppade av min förra karriär och vi har satt upp (pensions)sparande så att det täcker oss båda. Min man tillbringar mindre tid med barnen än vad jag gör, men mer tid nu än när vi båda jobbade heltid. Min man har en mer imponerande karriär och större jobbsäkerhet och högre inkomst. Men jag tror att jag skulle kunna ta på mig mer jobb ganska lätt om vi skulle hamna i en situation där det krävdes. Jag sköter mer av markservicen eftersom jag är hemma mer, men vi delar ändå på mycket av den.
Jag tycker att jag har hittat en acceptabel balans för tillfället. Som småbarnsförälder så tror jag att det är svårt att hinna med ALLT man vill göra just nu: jobba, träna, resa. läsa böcker, vara social, gå på toaletten... Men jag försöker intala mig själv att det kommer att komma en tid för det med.