• Anonym (Munsta)

Är Sofia en värdig medlem av vårt kungahus?

Är en utvikningsbrud en värdig representant för vårt kungahus... och vad säger det om prinsens omdöme? I och för sig, med tanke på hur hans far var i sin ungdom så har han en del att brås på, men kungen gifte sig i alla fall inte med någon av de damerna.

• Svar på tråden Är Sofia en värdig medlem av vårt kungahus?
  • Anonym (Munsta)
    Har gjort det skrev 2015-06-21 11:44:34 följande:
    Du har fel även här. Dom flesta muslimer som kommer hit har flytt från religiöst förtryck och är inte alls fanatiska. Att det finns fanatiker är dock läskigt som fan.

Inbyggt i religionen att man ska sprida den med svärdet finns i kristendomen med men vi har tagit bort det genom sekulariseringen. Återigen en orsak till varför sekulariseringen är så viktig.

Tyvärr triggas religiös fanatism genom att man sätter muslimer i usla förorter utan hopp och jobb och segregeras från samhället.

Jag håller med om att sekulariseringen och integrationen blir svårare om man hela tiden fyller på med mer folk. Det är ett stort problem.
    Helt riktigt. Dessa hålls dock i schack av fanatiker ute i förorterna. Kvinnor vågar inte gå ut utan slöja trots att de flytt hit för att slippa.
  • Camilla Carolina 1
    Har gjort det skrev 2015-06-21 11:39:31 följande:

Jo befolkningen är både fattig och förtryckt i Saudiarabien. Det är knappast nån jämn fördelning av resurserna där. Dessutom är den politiska repressionen oerhörd.

Visst, när livet är hårt och kort så har folk mer behov av att trösta sig med påhittade gudar än när livet är långt och bra. Så lär det ju vara.

Det inte bara FINNS. Det är mer regel än undantag. Det är dock ingen tillfällighet att dom mest utvecklade länderna i världen är dom mest sekulära och tvärtom. Ett starkt religiöst samhälle uppmuntrar inte forskning eller kvinnors rättigheter och sådana saker som skapar välfärd. Tvärtom.

Kan du visa ett exempel på ett starkt religiöst land som utvecklat demokrati och mänskliga rättigheter? Kan du ge ett exempel på ett starkt religiöst land där folk är hårt förtryckta? Och USA räknas inte därför att det är dom fattigast delarna där folk är tokreligiösa. I dom mera civiliserade delarna är det ungefär som här.

Det var när sekulariseringen tog fart i Sverige vi tog ett språng mot ett modernt samhälle.

Faktum är att alla infödda saudier är garanterade en medborgarlön, och knappast några infödda saudier alls arbetar med tunga eller monotona jobb. Hela landet lever på oljan (och en del industri) och de har infödda gästarbetare till alla trista arbetsuppgifter. Däremot stämmer det ju att lagarna och straffen är omänskliga, typiskt islam.

Tycker att din analys över USA inte håller, heller. De verkligt fattiga (Black Trash i städernas slumområden, White Trash i husvagnsparker på landet) är inte samma personer som är tokreligiösa. Inte alls, faktiskt. 

Sedan har vi t.ex. Österrike som är ett exempel på ett land där den katolska tron har mycket stort inflytande i skolan, i arbetslivet och i samhället överhuvudtaget, samtidigt som det är ett rikt och demokratiskt land. Sjukvård och tandvård är t.ex. av högre kvalitet, billigare och lättare tillgänglig för vanligt folk där, än den är här i Sverige. (Jag har bott där så jag känner till det här.)

Det där med att religiösa länder inte skulle tillåta forskning förstår jag inte heller? Eller att de inte skulle uppmuntra välfärd? Däremot kan det ju vara så, att det är olika saker som är förbjudna att forska på i olika typer av samhällen. I Sverige får man t.ex. inte forska på medfödda olikheter mellan män och kvinnor, eftersom vår "religion" genusvetenskapen inte vill erkänna sådana skillnader. På samma sätt kan det finnas något land i världen som inte tillåter forskning om evolutionen, för att man vill tro på skapelseberättelsen (kan dock inte komma på något sådant land). Same, same but different.

Det var inte sekulariseringen som startade vårt välfärdssamhälle. Det var preventivmedlen, potatisen, vaccinet och industrialiseringen.
  • Camilla Carolina 1
    Har gjort det skrev 2015-06-21 11:44:34 följande:
    Du har fel även här. Dom flesta muslimer som kommer hit har flytt från religiöst förtryck och är inte alls fanatiska. Att det finns fanatiker är dock läskigt som fan.

Inbyggt i religionen att man ska sprida den med svärdet finns i kristendomen med men vi har tagit bort det genom sekulariseringen. Återigen en orsak till varför sekulariseringen är så viktig.

Tyvärr triggas religiös fanatism genom att man sätter muslimer i usla förorter utan hopp och jobb och segregeras från samhället.

Jag håller med om att sekulariseringen och integrationen blir svårare om man hela tiden fyller på med mer folk. Det är ett stort problem.
    Det där stämmer inte. Den enda muslimska grupp som flytt ifrån muslimskt förtryck, är iranierna som kom hit när Khomeini tog över makten och skapade teokrati där. Andra kommer hit för att få det bättre ekonomiskt, men de har inget emot sitt hemlands religion, moral eller seder. Om det var så, skulle vi inte ha problemen med hedersvåld, tvångsgifte och barnbrudar här - eller hur? Och kvinnor skulle inte gå i hucklen och burkor. Moskéer skulle inte byggas. Och så vidare. (Sedan kan det förstås finnas ENSTAKA flyktingar/invandrare som har den motivationen.)

Jag bor dessutom i ett sådant område att jag kan observera med egna ögon och öron, och jag HÖR ju hur direktsändningen av bönerna från Mekka fem gånger om dygnet, ekar från altandörrarna och balkongerna.

VAR har Jesus sagt att vi ska sprida hans religion med svärdet? Bok, kapitel och vers, tack! (Däremot finns det lite sådant i Gamla Testamentet, men det lever ju vi kristna knappast efter idag. Inte annat än de bitar som Jesus bekräftade.)

Det värsta är, att det inte alls bara är unga män i utanförskap som har anslutit sig till IS. Det har även varit lyckade söner, på god väg med utbildning och karriär, som vuxit upp med föräldrar som också lyckats i Sverige. Så man kan inte bara skylla på det heller. Det går djupare. Jag tror inte att vi vardagsljumma svenskar kan förstå hur viktig religionen är för muslimer. Den är lika viktig för medel-muslimen som kristendomen är för en nyomvänd svensk Pingstvän...
  • Camilla Carolina 1
    Anonym (Munsta) skrev 2015-06-22 08:28:00 följande:
    Helt riktigt. Dessa hålls dock i schack av fanatiker ute i förorterna. Kvinnor vågar inte gå ut utan slöja trots att de flytt hit för att slippa.
    Det kan inte finnas många kvinnor som har flytt hit FÖR ATT slippa slöjan, men däremot finns det ju dom som kommit hit som barn/tonåringar, gått i skola här och fått svenska vänner, och därför börjat integrera sig i det svenska samhället. Och som en följd av det vill slippa slöjan. 

Det är otäckt detta, att det till och med finns mullor i de svenska förorterna! Religiösa poliser, som utnämnts på de islamiska centra - helt utan befogenheter ifrån det svenska polisväsendet! Dessa går alltså runt och vaktar så att kvinnorna täcker sig ordentligt! Död Undrar förresten om man som svensk kvinna också blir attackerad av dem, om man går utan slöja i dessa områden..?
  • Camilla Carolina 1
    Anonym (Munsta) skrev 2015-06-22 08:26:44 följande:
    Vi har ingen statsreligion längre men den största majoriteten känner sig mest hemma med protestantismen, även om man inte är direkt troende (de flesta svenskar säger sig tro på något, men inte något bestämt; de är alltså inte ateister). Protestantismen är en stor del av vårt kulturella arv. Det skulle därför vara konstigt om vår statschef var muslim till exempel. Ateist eller sökare skulle vara lämpligare i så fall.

Obama hade knappast blivit vald till president i USA om han varit uttalad muslim heller.
    Nej, det är väl klart att en människas religion är väldigt viktig. Den definierar ju personen. Som jag skrev förut, många vardagstroende, ljumma svenskar är inte medvetna om hur viktig religionen är för muslimer, katoliker, frikyrkliga o.s.v.. De tror att det bara är en privatsak som sköts lite snyggt i hemmet, men i verkligheten styr den allt personen gör. Och blir det då lojalitetskonflikter mellan hans ämbete och hans religion, ja då kommer han att följa religionens bud. Därför skulle det kunna bli väldigt farligt med en muslimsk kung i Sverige eller en muslimsk president i USA.
  • Anonym (muppar)

klart allt går över till politik och muslimer..allt ni har i skallarna nu för tiden eller? damnKatt

• Har gjort det
    Camilla Carolina 1 skrev 2015-06-22 10:27:01 följande:
    Faktum är att alla infödda saudier är garanterade en medborgarlön, och knappast några infödda saudier alls arbetar med tunga eller monotona jobb. Hela landet lever på oljan (och en del industri) och de har infödda gästarbetare till alla trista arbetsuppgifter. Däremot stämmer det ju att lagarna och straffen är omänskliga, typiskt islam.

Tycker att din analys över USA inte håller, heller. De verkligt fattiga (Black Trash i städernas slumområden, White Trash i husvagnsparker på landet) är inte samma personer som är tokreligiösa. Inte alls, faktiskt. 

Sedan har vi t.ex. Österrike som är ett exempel på ett land där den katolska tron har mycket stort inflytande i skolan, i arbetslivet och i samhället överhuvudtaget, samtidigt som det är ett rikt och demokratiskt land. Sjukvård och tandvård är t.ex. av högre kvalitet, billigare och lättare tillgänglig för vanligt folk där, än den är här i Sverige. (Jag har bott där så jag känner till det här.)

Det där med att religiösa länder inte skulle tillåta forskning förstår jag inte heller? Eller att de inte skulle uppmuntra välfärd? Däremot kan det ju vara så, att det är olika saker som är förbjudna att forska på i olika typer av samhällen. I Sverige får man t.ex. inte forska på medfödda olikheter mellan män och kvinnor, eftersom vår "religion" genusvetenskapen inte vill erkänna sådana skillnader. På samma sätt kan det finnas något land i världen som inte tillåter forskning om evolutionen, för att man vill tro på skapelseberättelsen (kan dock inte komma på något sådant land). Same, same but different.

Det var inte sekulariseringen som startade vårt välfärdssamhälle. Det var preventivmedlen, potatisen, vaccinet och industrialiseringen.
    Om du vill försköna det värsta förtryckarsamhället på jorden så är det upp till dig. Nix, omänskla lagar är inte typiskt islam utan typiskt wahabismen som är statsreligion i Saudiarabien.

Dom fattigaste i USA är dom mest religiösa och dom mest utbildade dom minst religiösa, i USA som i resten av världen. Religionens värsta fiende är utbildning och kunskaper, då rasar religionen snabbt, oavsett land eller typ av religion.

Jag har jobbat i Österrike och dom har stora problem med hur katolska kyrkan förstör skolundervisning med idiotiska dumheter så det är knappast ett föredöme.

Kan du säga ett land som är starkt religiöst som är för förskning och utveckling? Nej just det, det finns inget.

Du har rätt, men alla dessa saker förutsatte sekulariseringen för att kunna existera överhuvudtaget.
  • Har gjort det
    Camilla Carolina 1 skrev 2015-06-22 10:35:55 följande:
    Det där stämmer inte. Den enda muslimska grupp som flytt ifrån muslimskt förtryck, är iranierna som kom hit när Khomeini tog över makten och skapade teokrati där. Andra kommer hit för att få det bättre ekonomiskt, men de har inget emot sitt hemlands religion, moral eller seder. Om det var så, skulle vi inte ha problemen med hedersvåld, tvångsgifte och barnbrudar här - eller hur? Och kvinnor skulle inte gå i hucklen och burkor. Moskéer skulle inte byggas. Och så vidare. (Sedan kan det förstås finnas ENSTAKA flyktingar/invandrare som har den motivationen.)

Jag bor dessutom i ett sådant område att jag kan observera med egna ögon och öron, och jag HÖR ju hur direktsändningen av bönerna från Mekka fem gånger om dygnet, ekar från altandörrarna och balkongerna.

VAR har Jesus sagt att vi ska sprida hans religion med svärdet? Bok, kapitel och vers, tack! (Däremot finns det lite sådant i Gamla Testamentet, men det lever ju vi kristna knappast efter idag. Inte annat än de bitar som Jesus bekräftade.)

Det värsta är, att det inte alls bara är unga män i utanförskap som har anslutit sig till IS. Det har även varit lyckade söner, på god väg med utbildning och karriär, som vuxit upp med föräldrar som också lyckats i Sverige. Så man kan inte bara skylla på det heller. Det går djupare. Jag tror inte att vi vardagsljumma svenskar kan förstå hur viktig religionen är för muslimer. Den är lika viktig för medel-muslimen som kristendomen är för en nyomvänd svensk Pingstvän...
    Jag känner många muslimer som kommit till Sverige för att dom inte vill leva i ett religiöst samhälle så du har helt enkelt fel.

Jag bryr mig inte om religiösa dumheter men kan konstatera att kristna knappast kan anklagas för att ha varit fredliga och snälla genom historien precis.

Den är viktig för VISSA muslimer. Det är extremt obehagligt med människor som du som inte ser muslimer som individer utan bara som nån slags massa.

• Har gjort det
    Camilla Carolina 1 skrev 2015-06-22 10:38:37 följande:
    Det kan inte finnas många kvinnor som har flytt hit FÖR ATT slippa slöjan, men däremot finns det ju dom som kommit hit som barn/tonåringar, gått i skola här och fått svenska vänner, och därför börjat integrera sig i det svenska samhället. Och som en följd av det vill slippa slöjan. 

Det är otäckt detta, att det till och med finns mullor i de svenska förorterna! Religiösa poliser, som utnämnts på de islamiska centra - helt utan befogenheter ifrån det svenska polisväsendet! Dessa går alltså runt och vaktar så att kvinnorna täcker sig ordentligt! Död Undrar förresten om man som svensk kvinna också blir attackerad av dem, om man går utan slöja i dessa områden..?
    Ja jag håller med om att det är en läskig utveckling i en del förorter men återigen, alla är inte likadana och uppför sig likadant. Det är bara dumma fördomar.

Vi har ett kontor i en sån förort och vi har kvinnliga medarbetare som åker dit och det har aldrig hänt nånting så tror du kan ta och tagga ner lite grann.
  • Anonym (Stämplad)

Sofia är knappast muslim.

• Voluptuous Shalimar
    Camilla Carolina 1 skrev 2015-06-21 10:47:15 följande:
    För det första tycker jag att det är läskigt att det numera finns människor här i landet som menar, att vi inte har någon "vår religion" längre. Verkligen skrämmande! Just därför är det så viktigt att åtminstone vår kungafamilj fortsätter att markera att den lutheranska (protestantiska) kristendomen ÄR vår religion. Att de gifter sig, döper sina barn, konfirmerar sig och blir begravda vid gudstjänstceremonier utförda av SvK:s präster.

En religion är ju något som är starkt enande inom ett land. Det funkar inte om det finns grupper med olika religioner, det har historien visat. Det leder ALLTID till inbördeskrig förr eller senare. Och i synnerhet om en eller ett par av grupperna känner väldigt starkt för sin religion.

Det du tycker är bisarrt är för övrigt naturligt i en mängd länder på jorden. Kan du föreställa dig att Saudiarabiens kung konverterar till buddhismen, eller att Thailands kung konverterar till kristendomen, eller Spaniens kung blir protestant..? Tysklands förbundskansler går med i en mystisk sekt, som klär sig i orange sari och tillber hinduiska gudar? Eller att USA:s PRESIDENT kommer ut som muslim för den delen..? Mycket av oron inför Obamas tillträde berodde ju på, att folk inte kunde vara säkra på att han var kristen i hjärtat, utan att han kanske hade sin allegiance hos muslimerna.
    Ledsen att göra dig besviken, men... de protestantiska, katolska, ortodoxa (m fl) lärorna är samma religion. Kristendomen. Flört Bara så att du vet det. 
  • Har gjort det
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-06-26 16:28:57 följande:
    Ledsen att göra dig besviken, men... de protestantiska, katolska, ortodoxa (m fl) lärorna är samma religion. Kristendomen. Flört Bara så att du vet det. 
    Bra! Ibland behöver det självklara påpekas!
Svar på tråden Är Sofia en värdig medlem av vårt kungahus?