Camilla Carolina 1 skrev 2015-06-22 10:27:01 följande:
Faktum är att alla infödda saudier är garanterade en medborgarlön, och knappast några infödda saudier alls arbetar med tunga eller monotona jobb. Hela landet lever på oljan (och en del industri) och de har infödda gästarbetare till alla trista arbetsuppgifter. Däremot stämmer det ju att lagarna och straffen är omänskliga, typiskt islam.
Tycker att din analys över USA inte håller, heller. De verkligt fattiga (Black Trash i städernas slumområden, White Trash i husvagnsparker på landet) är inte samma personer som är tokreligiösa. Inte alls, faktiskt.
Sedan har vi t.ex. Österrike som är ett exempel på ett land där den katolska tron har mycket stort inflytande i skolan, i arbetslivet och i samhället överhuvudtaget, samtidigt som det är ett rikt och demokratiskt land. Sjukvård och tandvård är t.ex. av högre kvalitet, billigare och lättare tillgänglig för vanligt folk där, än den är här i Sverige. (Jag har bott där så jag känner till det här.)
Det där med att religiösa länder inte skulle tillåta forskning förstår jag inte heller? Eller att de inte skulle uppmuntra välfärd? Däremot kan det ju vara så, att det är olika saker som är förbjudna att forska på i olika typer av samhällen. I Sverige får man t.ex. inte forska på medfödda olikheter mellan män och kvinnor, eftersom vår "religion" genusvetenskapen inte vill erkänna sådana skillnader. På samma sätt kan det finnas något land i världen som inte tillåter forskning om evolutionen, för att man vill tro på skapelseberättelsen (kan dock inte komma på något sådant land). Same, same but different.
Det var inte sekulariseringen som startade vårt välfärdssamhälle. Det var preventivmedlen, potatisen, vaccinet och industrialiseringen.
Om du vill försköna det värsta förtryckarsamhället på jorden så är det upp till dig. Nix, omänskla lagar är inte typiskt islam utan typiskt wahabismen som är statsreligion i Saudiarabien.
Dom fattigaste i USA är dom mest religiösa och dom mest utbildade dom minst religiösa, i USA som i resten av världen. Religionens värsta fiende är utbildning och kunskaper, då rasar religionen snabbt, oavsett land eller typ av religion.
Jag har jobbat i Österrike och dom har stora problem med hur katolska kyrkan förstör skolundervisning med idiotiska dumheter så det är knappast ett föredöme.
Kan du säga ett land som är starkt religiöst som är för förskning och utveckling? Nej just det, det finns inget.
Du har rätt, men alla dessa saker förutsatte sekulariseringen för att kunna existera överhuvudtaget.