• BigMami

Ångest över förskolebyte!

Behöver lite input..

Skolade in vår dotter (nu 2.5år) på ett dagis bara för att ha en plats. Hade då henne kvar i omplaceringskö till ett annat dagis som ligger ett stenkast bort.

Nu snart ett år senare så har hon fått plats på det andra dagiset MEN det har visat sig att dagiset vi tog först har varit ett toppendagis! Bra personal som verkligen är engagerade! Hon känner sig verkligen trygg där.

Är det värt att byta bara för att få närmare? Kändes si sådär när jag var dit och hälsade på.. Men det skulle underlätta hämtning och lämning samt att barnen bor här omkring och att de antagligen kommer att gå i skolan tillsammans.

Det hon har nu ligger 5 min bort med bil. Kruxet är att vintertid har vi bara en bil och det är ju inte superkul att promenera i slaskväder med trötta barn. Har en bebis också på 2 månader... Inget barn som hon går med nu bor i närheten.

Vad väger tyngst kompisar eller bra personal?

De ville helst ha svar i måndags men kunde skjuta på det ett par dagar till!

Help..

• Svar på tråden Ångest över förskolebyte!
  • snöblask

Beror lite på hur de delas upp när de går till skolan sen, vilka barn kommer hon gå med då. Vad är känslan gällande personalen på nya förskolan? Jag hade nog bytt då jag tror att personalen förmodligen är bra på det nya (om det inte är ökänt typ...) och kompisar nära är viktigt när hon blir lite äldre

• BigMami

Tack för dit svar!

Hon har utvecklats enormt mycket på dagiset hon har nu och har blivit jätteduktig med att räkna, känna igen färger osv.

Men det kanske hon skulle ha haft på ett annat dagis också...

Vissa säger att dagiset är bra vissa säger tvärt emot :-/

Det värsta är om man ångrar sig!

Jag känner mig jättekluven och mannen likaså..

• snöblask

Det andra dagiset borde ha snarlik pedagogik då båda följer läroplanen så färger, siffror, bokstäver är något de allra flesta barnen lär sig på förskolan. Ring den andra förskolan och prata med en pedagog på avdelningen där det är tänkt att dottern ska gå. Fråga efter hur en dag kan se ut exempel. Man brukar få en magkänsla av att prata med någon annars kan du ju alltid be att få komma på platsbesök på måndag

• BigMami

Jag har varit på besök Men har ångest ändå.. Haha!

Tycker det var jättesvårt att få en uppfattning om personalen och så på den korta stunden..

Har varit jättenära att skriva mailet om beskedet men suddar varje gång!

• mammalovis

Om du har ångest över att byta, så har du kanske magkänslan att det är bäst där hon är nu. Punkta upp vilka uppfattningar du fått. Hur mycket räknar ni med att hon ska leka med kompisar på fritiden? Vi leker inte alls även om 4,5-åringen har en kompis rakt över gatan. Kanske blir det annorlunda i sommar. Så det är inget vägande skäl för oss.

Frågan är väl mer hur långt avstånd det är utan bil?

Vi har en kvarts promenad till förskolan, under förutsättningen att barnen sitter i vagnen, annars tar det uppåt 45 minuter. Förskolorna vi egentligen tillhör tar minst lika lång tid till, men åt andra hållet med rejäl uppförsbacke i utkanten av stan. När lillasyster skulle in blev vi omplacerade på en annan förskola i ett annat område, men jag kände inte att det bytet var okej, då den förskolan skulle flytta in i en skolan inom ett år plus jobbade med storavdelning på 30 barn. Sedan funderade vi på att flytta och då kunde det blivit en femte förskola för dottern, så vi vägrade. Nu blir det ju på ett sätt en tredje förskola, då det byggs en ny förskola och den gamla ska rivas, men den har de ju sett "växa upp". Att byta förskola väntar vi med tills äldsta börjar i förskoleklass och det blir besvärligt att lämna dem åt två skilda håll, då man inte får välja skola. Hade båda barnen varit gemensamma hade vi kanske kunnat ta var sitt, men sedan får de fortsätta i samma område även om det blir byte för båda.

• Natulcien

Vi hade samma problem och ångest när vår son var i samma ålder, faktiskt.

Vi fick vårt andrahandsval när det var dags att skola in, så vi skolade in där. Efter 4 månader fick vi plats på vårt förstahandsval.
    Jag fick vrålångest eftersom andrahandsvalet där han gick var superbra med otroligt engagerad personal.
    Men även förstahandsvalet hade ju gott rykte (det var därför det var längre kö dit). Jag besökte den förskolan 3 gånger och pratade med olika pedagoger, och vi bestämde oss till slut för att byta eftersom förstahandsvalet låg närmare, hade mycket finare lokaler/gård och tycktes ha lika engagerad personal.
    Det visade sig vara ett bra beslut, för den förksolan är faktiskt ännu bättre. En superförskola, faktiskt.
    Så mitt råd är att göra flera besök, kolla personalen/lokaler/gård/mat, etc. Prata gärna med flera pedagoger. Personalen är, trots allt, det viktigaste på en förskola.
    Vad gäller att skola in igen så tycker jag inte att du ska oroa dig eftersom ett barn som en gång har skolats in har mycket lättare att anpassa sig till en ny förskola.

• Rocket Mania

Känner du ingen som har barn på förstahandsvalet? Delar den personen dina tankar kring föräldraskap? Om ja, fråga ut den personen och be om ärliga svar.

• BigMami

Tack för era svar!

Om dagiset där hon går nu hade varit kasst hade det varit ett enkelt beslut.. men..

Det lutar åt att vi byter. Det blir då till hösten efter ett långt sommaruppehåll så då tror jag det går lättare.

Mannen hade försovit sig i morse så han tog bilen. Då tänkte jag att det skulle vara skönt att ha dagiset nära

Våra stora barn böt skola när de gick i klass 2 & 3 och det gick ju bra..

• phillipha

Vi har vår förskola 8 min bott ned bil ä. Tar minst en timme att gå med barnen efter dom äldsta vägrar vagnen. Vi har dock valt den fsk medvetet men jag tycker inte att kompisar nära är viktigt i den åldern plus att vi har fritt skolval så man vet ändå inte om kompisarna hamnar i samma klass.

Svar på tråden Ångest över förskolebyte!