• marco

Jobba med sjukersättning?

Kan en person med sjukersättning jobba tillfälligt utan att riskera att bli av med sjukersättningen, har kanske ett jobb på gång under fem veckor, var ca ett halvår sedan jag började få sjukersättning
    Har lite svårt att förstå mig på detta när det verkar vara olika regler beroende på när man började få sjukersättning, så vad gäller för mig?

• Svar på tråden Jobba med sjukersättning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Det stämmer att det finns två olika regelverk som styr vad som gäller, regler före 1 juli 2008 och regler från och med 1 juli 2008.

På nedanstående länk kan du läsa mer om detta:

https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/sjuk/anstalld_ny/stadigvarande_30_64/arbeta_studera_sjukersattning/arbeta_studer_sjukersattning/

Om du fått sjukersättning för första gången för ett halvår sedan är det troligt att du har sjukersättning enligt de nya reglerna från och med 1 juli 2008.

När man haft sin sjukersättning i ett år kan man prova på att arbeta utan att förlora rätten till ersättning. Det kallas för vilande sjukersättning. Man kan ha vilande sjukersättning i högst två år. Om man blir sjuk igen får man tillbaka sin sjukersättning utan att behöva ansöka, man ansöker om vilande sjukersättning och när man vill återta sin ersättning fyller man då i en blankett för att upphäva vilandeförklaringen.

Du är välkommen att kontakta oss på 0771-524 524 så kan vi svara på vad som gäller för just dig.

Vi har öppet följande tider:
    Måndag-fredag kl. 08.00-21.00
    Lördag kl. 08.00-15.00
    Söndag kl. 15.00-21.00

Hälsningar
    Gabriella, handläggare

Svar på tråden Jobba med sjukersättning?