• Pommac1

    Inga ägg befruktade trots ICSI!

    Hej! Jag och min man har gjort tre ivf-försök. Första försöket hade vi medicinen gonal-f (kort protokoll). Sex mogna ägg fick vi ut. Fem ägg befruktades (helt själv) tre lyckades dela sig fint. Vi fick tillbaka det bästa och de andra två stannade tyvärr av i utvecklingen. Vid ivf 2 fick vi ut 9 fina mogna ägg men inte ett ända blev befruktat denna gång hade jag medicinen menopur (långt protokoll/Suprecur). Läkaren tyckte jag skulle testa menopur (långt protokoll) igen då äggen blev så bra och att vi då skulle göra ICSI. Ivf 3 så körde vi menopur och fick ut fem fina ägg men inget befruktades trots ICSI. Varför är den stora frågan? Vet att du säkert inte kan svara men jag hoppas ändå på ett svar eller en erfarenhet? Vi får ett nytt försök i höst och ska då köra gonal-f. Läkarna har inte hittat något fel på oss. Detta är frustrerande. Önskar att det fanns lite mer forskning kring detta med olika mediciner. Men man hittar inget när man googlar och det finns ingen ivf expert att maila.

  • Svar på tråden Inga ägg befruktade trots ICSI!
  • Aleksandra Barnmorska

    Hej! Tyvärr händer det att man inte hittar något fel på någon och att det ändå inte lyckas vid IVF även när man gör icsi. Det forskas en hel del på infertilitet. Ett tips är att söka efter vetenskapliga artiklar på tex pubmed eller schola och använda engelska sökord,

    Lycka till

  • Pommac1

    Tack för ditt svar! Vi får testa att googla. Vi hoppas verkligen att gonal-f hjälper oss denna gång. Det sägs att menopur är en bättre medicin att använda (när man googlar) men jag har även fått svar att den sägs vara billigare och därför är den bättre). Vad ska man tro? Det är väl kanske individuellt vad som passar.

Svar på tråden Inga ägg befruktade trots ICSI!