• Anonym (Mamma Baloo)

    Jobba 80%, måste man precisera antalet dagar?

     


    I höst kommer jag jobba 80%. Det är dock inte bestämt exakt hur mkt jag kommer att jobba per dag, det kanske blir att jag jobbar 5h ena dagen, 7h nästa dag osv hela veckan.Det är viktigt för mig att då ta 1 FP-dag per vecka så att jag kommer upp till 100% och behåller min SGI.


    Det jag undrar är om jag måste precisera exakt per dag hur jag jobbar och hur mkt jag tar i FP?


    Dvs kanske 1/8 ena dagen, 1/4 nästa dag osv osv?


     


    Eller, om det räcker med att jag anger att jag tar 1 FP-dag per vecka.T.ex. kanske att jag anger att jag är ledig varje fredag och jobbar fulla dagar resten av veckan. Då kommer ju totalen att stämma med 80% jobb och 20% FP och det blir oändligt mycket enklare att registrera.

  • Svar på tråden Jobba 80%, måste man precisera antalet dagar?
  • Försäkringskassan

    Hej,


     


    Om du önskar att ansöka om föräldrapenning enligt sjukpenningnivå så krävs det att du gör det för den tid som du faktiskt avstår från arbete för att vårda barnet. Du kan inte ta ut föräldrapenning enligt sjukpenningnivå i hel omfattning om du utför arbete den dagen.


     


    Dock så har du rätt att ansöka om föräldrapenning enligt lägstanivå i hel omfattning om du endast avstår 1/8-del av din ordinarie arbetsdag. Lägstanivådagarna kan också tas ut för dagar som normalt är arbetsfria.


     


    Om du exempelvis arbetar oregelbundet måndag-fredag så kan du ta ut föräldrapenning enligt lägstanivå lördag eller söndag för att skydda din SGI.


     


     


    Hälsningar


    Allan, Handläggare

  • Anonym (Mamma Baloo)

    Hej och tack för snabbt svar.


     


     


    Men jag kan alltså istället ange 1 "lägstanivå-dag" t.ex. varje lördag hela hösten och ändå skydda hela min SGI? Det låter ju isåfall som den enklaste lösningen, eventuellt så väljer jag att göra så.


     


     


    Men det kan också bli så att jag jobbar 100% måndagar och 75% tis-fre varje vecka. Ifall jag skulle köra det spåret, dvs ansöka om 1/4 dag tis-fre varje vecka.


    Hur gör jag då ifall en fredag tex är röd dag?


    Och hur gör man om man skulle behöva vabba tis och ons en vecka? Vilka konsekvenser blir det?

  • Försäkringskassan

    Hej!

    Ja, du kan skydda din SGI genom att ta ut en hel lägstanivådag t.ex. en lördag.

    Om du arbetar 75 % tisdag-fredag så kan du istället ta ut 1/4 (25 %) föräldrapenning dessa dagar och på så sätt få ihop en hel dag.

    Du ansöker om föräldrapenning på samma sätt oavsett röda dagar.

    Om du tar ut 1/4 föräldrapenning en dag och behöver vabba den dagen, så ansöker du om 3/4 VAB.

    Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Jobba 80%, måste man precisera antalet dagar?