Dela lika på föräldraledigheten?
Hörde på nyheterna igår att man på socialdemokraternas kongress tagit ställning för att föräldrar ska dela lika på föräldraledigheten. Är detta verkligen något som män och kvinnor i Sverige vill? Får det verkligen den stora genomslagskraft som man tror, att män och kvinnor blir jämställda på arbetsmarknaden? Det finns ju en hel del anledningar till att kvinnor särbehandlas (på grund av att de är kvinnor), inte bara att kvinnor kan få barn och är föräldralediga en period av sitt yrkesverksamma liv, som att de helt enkelt är "det svagare könet" (gör sämre affärer, nätverkar på ett annat sätt, är sämre chefer osv). Varför tar man inte ett helhetsgrepp på problematiken?
Jag står inte bakom att dela lika på föräldraledigheten. Jag är för att vuxna individer ska få välja själva.
I förslaget är det kvinnan som får nitlotten. Generellt sett är det kvinnan som får ta de första månaderna med det nyfödda barnet - det är helt klart den tyngsta perioden. Ska man lämna över barnet till den andra föräldern när man börjar få rutiner på plats och när man kan börja njuta lite mer av barnet och tiden som föräldraledig? Det tycker inte jag är rättvist. Hur gagnar det kvinnan och jämställdheten i relationen? Ser också att man tvingas amma/delamma kortare period (för bättre sömn) om man som mamma måste återgå i arbete vid 6-8 månader. När mitt barn var 6-8 månader var jag definitivt inte redo.
Vad tycker ni i frågan? Själv undrar jag om det inte är dags att flytta till ett grannland.