• Gina43

Dela lika på föräldraledigheten?

Hörde på nyheterna igår att man på socialdemokraternas kongress tagit ställning för att föräldrar ska dela lika på föräldraledigheten. Är detta verkligen något som män och kvinnor i Sverige vill? Får det verkligen den stora genomslagskraft som man tror, att män och kvinnor blir jämställda på arbetsmarknaden? Det finns ju en hel del anledningar till att kvinnor särbehandlas (på grund av att de är kvinnor), inte bara att kvinnor kan få barn och är föräldralediga en period av sitt yrkesverksamma liv, som att de helt enkelt är "det svagare könet" (gör sämre affärer, nätverkar på ett annat sätt, är sämre chefer osv). Varför tar man inte ett helhetsgrepp på problematiken?

Jag står inte bakom att dela lika på föräldraledigheten. Jag är för att vuxna individer ska få välja själva.

I förslaget är det kvinnan som får nitlotten. Generellt sett är det kvinnan som får ta de första månaderna med det nyfödda barnet - det är helt klart den tyngsta perioden. Ska man lämna över barnet till den andra föräldern när man börjar få rutiner på plats och när man kan börja njuta lite mer av barnet och tiden som föräldraledig? Det tycker inte jag är rättvist. Hur gagnar det kvinnan och jämställdheten i relationen? Ser också att man tvingas amma/delamma kortare period (för bättre sömn) om man som mamma måste återgå i arbete vid 6-8 månader. När mitt barn var 6-8 månader var jag definitivt inte redo.

Vad tycker ni i frågan? Själv undrar jag om det inte är dags att flytta till ett grannland.

• Svar på tråden Dela lika på föräldraledigheten?
  • Paulina P P
    sextiotalist skrev 2015-06-03 09:22:17 följande:
    Hade de förslaget varit realitet när jag blev gravid så hade vi haft två val, abort eller inte gemensam vårdnad. För vi hade en sådan ekonomisk situation när jag oplanerat blev gravid att det fanns inte den marginalen i vår ekonomi.

Det kommer nog vara en hel del som får stå mellan de valen.
    Om man hellre gör abort än söker socialbidrag blir det kanske så för några enstaka.
  • sextiotalist
    Paulina P P skrev 2015-06-03 11:05:29 följande:

Om man hellre gör abort än söker socialbidrag blir det kanske så för några enstaka.

Det behöver inte vara de valen, vilket troligen inte ens är aktuellt om föräldrarna lever ihop. Lustigt att man alltid drar in försörjningsstöd så fort det inte finns de önskvärda marginalerna.

Men ok, Pelle och Lisa har två lite äldre barn, de bor i hus, barnen går i skolan, har sina vänner och aktiviteter.

Lisa bli gravid. Lisa tar första året, de har fortfarande utrymme kvar i ekonomin så att de kan bo kvar, barnen kan fortsätta sina aktiviteter.

De tvingas dela. De får överväga att flytta till något billigare, barnen måste sluta sina aktiviteter

För när Lisa är hemma förlorar de 2000 och när Pelle är hemma förlorar de 8000.
  • Paulina P P
    sextiotalist skrev 2015-06-03 11:24:43 följande:
    Det behöver inte vara de valen, vilket troligen inte ens är aktuellt om föräldrarna lever ihop. Lustigt att man alltid drar in försörjningsstöd så fort det inte finns de önskvärda marginalerna.

Men ok, Pelle och Lisa har två lite äldre barn, de bor i hus, barnen går i skolan, har sina vänner och aktiviteter.

Lisa bli gravid. Lisa tar första året, de har fortfarande utrymme kvar i ekonomin så att de kan bo kvar, barnen kan fortsätta sina aktiviteter.

De tvingas dela. De får överväga att flytta till något billigare, barnen måste sluta sina aktiviteter

Hur kommer det sig att föräldrar anser att ekonomin sätter käppar i hjulet även när det är tvärtom?

Hur många prioriterar sina barn framför en massa annat och sparar undan pengar så att pappan kan vara ledig? Det kan de flesta om de verkligen vill.
  • Tow2Mater
    sextiotalist skrev 2015-06-03 11:24:43 följande:

Då jobbar båda två och de pusslar med tider sinsemellan och anlitar en privat "banflicka" for att täcka ev glapp eller släkting/vän som hjälper. Konstigt det inte alls verkar gå att klara sig utan kommunal barnomsorg eller fl-ledighet i Sverige. Och ja, att hela familjen inte kan spendera pengar som de brukar om ett barn till kommer, utan alla får dra ner på vissa saker (som aktiviteter), kan anses helt normalt och ok. T om flytta till billigare boende om så behovs.
  • Ellie
    Tow2Mater skrev 2015-06-03 13:38:06 följande:
    Då jobbar båda två och de pusslar med tider sinsemellan och anlitar en privat "banflicka" for att täcka ev glapp eller släkting/vän som hjälper. Konstigt det inte alls verkar gå att klara sig utan kommunal barnomsorg eller fl-ledighet i Sverige. Och ja, att hela familjen inte kan spendera pengar som de brukar om ett barn till kommer, utan alla får dra ner på vissa saker (som aktiviteter), kan anses helt normalt och ok. T om flytta till billigare boende om så behovs.
    Men är det bättre än dagens system? Måste vi tvinga många familjer till en försämring? Kommer samhället verkligen tjäna så mycket på detta (annat än att många dagar brinner inne)? Vem förlorar och vem vinner? Är det helt nödvändigt att börja förändra samhället genom att inskränka en frihet vi har idag, eller kan man möjligtvis göra på annat sätt för att påverka normer och arbetsgivare? Belöningar istället för tvång? Mer debatt kring pappans roll?
  • Tow2Mater
    Ellie skrev 2015-06-03 13:45:11 följande:
    Är det helt nödvändigt att börja förändra samhället genom att inskränka en frihet vi har idag, eller kan man möjligtvis göra på annat sätt för att påverka normer och arbetsgivare? Belöningar istället för tvång? Mer debatt kring pappans roll?
    All of the above. Och inget kommer ju att ändras över en natt. Enbart utökade belöningar, som t ex tillägg av tid om man delar, pappamånader för att få fler pappor att stanna hemma mm kan ju inte fortgå i evigheter. Problemet med "belöningar" är att de snabbt ses som rättigheter av folk.
  • Gina43
    Paulina P P skrev 2015-06-03 11:02:11 följande:

De flesta män vill nog vara hemma faktiskt om de bara fick chansen.

Lika lön för lika arbete etc är inte en separat fråga. Allt hänger ihop. Varför ska en arbetsgivare satsa på en kvinna+ Tänk om hon blir gravid? Först borta 1,5 år kanske och sen blir det ett barn till och så VAB på det. Nej, bäst att satsa på en man.

Så staten måste kliva in med regler för att en blivande far ska slippa stå upp mot mammans önskemål? Stackars hunsade män i dagens samhälle! (OBS, ironi)

Lika lön för lika arbete är en självklarhet. Gör kvinnor överlag ett sämre arbete än män för att kvinnor någon gång kanske får barn under en period i sitt yrkesverksamma liv (vilket är betydligt längre än den fertila perioden)? Arbetsprestationen är i sig lika, anser du inte det?

Det är bara att ta in vikarier under period med föräldraledighet. Det finns gott om arbetskraft i Sverige som är i behov av erfarenhet och sysselsättning - det är till och med arbetsgivarens marknad! Det är inte av ondo att vi har föräldraledighet i Sverige. Fler får chans att komma in på arbetsmarknaden.

Regeltvång förändrar tyvärr inte att kvinnor tar mer VAB än män. Det kanske också borde regleras då enligt dig?

Jag känner f ö knappt någon (kvinna) som varit hemma 1,5 år med ett eller med varje barn. 1 år, ja.
  • Hannananana
    Ellie skrev 2015-06-03 10:48:55 följande:

Du tycker synd om pappor? De ger själva aktivt bort sina dagar till mamman. Är de försvarslösa offer?

Jag tycker män som ger bort sina dagar är lika försvarslösa som kvinnor som ger bort sin pension eller liknande. Jag tycker inte att någon kön ska förtryckta som förälder och i det här inlägget valde jag att poängtera på hur studier visat att normer påverkar mäns föräldraskap. Jag tycker det är synd om män på det viset. Jag kan även tycka synd om kvinnor. Jag tycker det är hemskt att min sambo ska känna tryck från vänner, familj, arbetsplatser o allmänhet vilken roll han måste ha.Vi diskuterar detta mycket hemma nu innan vi skaffar barn för att han inte ska vara en andrahandsförälder, vilket många pappor får känna sig som. Den sociala, ekonomiska, och känslomässiga vinst som pappor som är föräldralediga minst 5mån gör (enligt studier) går andra miste om för att tex deras arbetsplats är oflexibel och hegemoniskt maskulin.
  • Paulina P P
    Ellie skrev 2015-06-03 13:45:11 följande:
    Men är det bättre än dagens system? Måste vi tvinga många familjer till en försämring? Kommer samhället verkligen tjäna så mycket på detta (annat än att många dagar brinner inne)? Vem förlorar och vem vinner? Är det helt nödvändigt att börja förändra samhället genom att inskränka en frihet vi har idag, eller kan man möjligtvis göra på annat sätt för att påverka normer och arbetsgivare? Belöningar istället för tvång? Mer debatt kring pappans roll?
    Vad är försämringen? Att män måste vara hemma och ta hand om sina barn ett år? ETT år av ett helt liv. ETT år som betyder så mycket både för dem och barnen!
  • Paulina P P
    Hannananana skrev 2015-06-03 15:13:10 följande:
    Jag tycker män som ger bort sina dagar är lika försvarslösa som kvinnor som ger bort sin pension eller liknande. Jag tycker inte att någon kön ska förtryckta som förälder och i det här inlägget valde jag att poängtera på hur studier visat att normer påverkar mäns föräldraskap. Jag tycker det är synd om män på det viset. Jag kan även tycka synd om kvinnor. Jag tycker det är hemskt att min sambo ska känna tryck från vänner, familj, arbetsplatser o allmänhet vilken roll han måste ha.Vi diskuterar detta mycket hemma nu innan vi skaffar barn för att han inte ska vara en andrahandsförälder, vilket många pappor får känna sig som. Den sociala, ekonomiska, och känslomässiga vinst som pappor som är föräldralediga minst 5mån gör (enligt studier) går andra miste om för att tex deras arbetsplats är oflexibel och hegemoniskt maskulin.
    Klokt. Det är tyvärr inte alla som förstår detta. Alla kan inte tänka abstrakt.
  • Gina43
    Paulina P P skrev 2015-06-15 10:31:39 följande:

Vad är försämringen? Att män måste vara hemma och ta hand om sina barn ett år? ETT år av ett helt liv. ETT år som betyder så mycket både för dem och barnen!

Försämringen är brist på valfrihet/inskränkt frihet. En modell passar inte samtliga barnfamiljer vid var tid. Ibland behöver man kunna laga efter läge. Hur många gånger behöver det upprepas?
  • Ellie
    Paulina P P skrev 2015-06-15 10:31:39 följande:
    För det första förstår jag inte hur du kan få de till ett år, men det är en annan fråga.
    Jag har aldrig någonsin ifrågasatt huruvida det är viktigt att barnen får spendera så mycket tid som möjligt med både sin mamma och sin pappa. Jag ser det inte som en försämring att pappor är hemma med sina barn, men redan idag har de all möjlighet i världen att använda hälften av dagarna, såvida de inte för över dessa till mamman.
    En 50/50 fördelning är mycket ogynnsamm för många familjer av diverse olika skäl som redan nämnts i denna tråd, och förstår du inte detta är det onödigt att dra allt igen.
  • Paulina P P
    Gina43 skrev 2015-06-15 17:16:00 följande:
    Försämringen är brist på valfrihet/inskränkt frihet. En modell passar inte samtliga barnfamiljer vid var tid. Ibland behöver man kunna laga efter läge. Hur många gånger behöver det upprepas?
    Det passar faktiskt den absoluta majoriteten av alla familjer. Sedan att många kvinnor tycker att det är mysigare att gå hemma några år än att jobba är en annan sak.

Valfriheten finns kvar. Du kan stanna hemma i 5 år om du vill, men detta ska inte bekostas av samhället.
  • Paulina P P
    Ellie skrev 2015-06-15 20:49:00 följande:
    För det första förstår jag inte hur du kan få de till ett år, men det är en annan fråga.
    Jag har aldrig någonsin ifrågasatt huruvida det är viktigt att barnen får spendera så mycket tid som möjligt med både sin mamma och sin pappa. Jag ser det inte som en försämring att pappor är hemma med sina barn, men redan idag har de all möjlighet i världen att använda hälften av dagarna, såvida de inte för över dessa till mamman.
    En 50/50 fördelning är mycket ogynnsamm för många familjer av diverse olika skäl som redan nämnts i denna tråd, och förstår du inte detta är det onödigt att dra allt igen.
    50-50 kan vara ogynnsamt för enstaka familjer.

Ja, redan idag kan föräldrar dela. Anledningen till att de inte gör det är inte ekonomiska (det är ett svepskäl i den absoluta majoriteten av alla familjer). Anledningen är djupt rotade normer och värderingar. Dessa normer är väldigt svåra att bryta.
  • Ellie
    Paulina P P skrev 2015-06-16 08:10:57 följande:
    50-50 kan vara ogynnsamt för enstaka familjer.

Ja, redan idag kan föräldrar dela. Anledningen till att de inte gör det är inte ekonomiska (det är ett svepskäl i den absoluta majoriteten av alla familjer). Anledningen är djupt rotade normer och värderingar. Dessa normer är väldigt svåra att bryta.
    Jag tror inte det handlar om enstaka familjer. Vi måste även tänka på alla dessa som skulle drabbas av en förändring. Bättre att angripa de djupt rotade normerna på annat sätt än genom tvång. Det sker ständigt en förändring med uppluckring av normerna, och sannolikt kommer detta bli allt bättre. Det är väl en god sak som denna debatt medför (så länge man inte gör någon konkret förändring).
  • modsey
    Ellie skrev 2015-06-16 09:24:10 följande:
    Jag tror inte det handlar om enstaka familjer. Vi måste även tänka på alla dessa som skulle drabbas av en förändring. Bättre att angripa de djupt rotade normerna på annat sätt än genom tvång. Det sker ständigt en förändring med uppluckring av normerna, och sannolikt kommer detta bli allt bättre. Det är väl en god sak som denna debatt medför (så länge man inte gör någon konkret förändring).
    Problemet är att det går för långsamt...att införa en kvotering av en försäkring som  finansieras av våra gemensamma skattemedel, då är det ganska självklart att den här försäkringen ska gynna och utveckla jämställdheten i samhället och hålla den tillbaka!
Svar på tråden Dela lika på föräldraledigheten?