Egypten?
Ni som varit där, kan ni rekommendera det? För och nackdelar?
Ni som varit där, kan ni rekommendera det? För och nackdelar?
Jag har varit i hurghada mitt på sommaren, skulle gärna åka tillbaka. Underbart klimat och fantastisk snorkling. Nackdelar var att trafiken var kaotisk, de kör som idioter och är överlag inte särskilt trevliga och gästvänliga. Alkohol serveras inte på resturanger (åtminstone inte där vi åt), men på hotellen.
Var i Hurghada i mars. Gillade verkligen hotellet och vädret. Egypten har också en fantastisk historia. Var vid konungarnas dal. Underbar snorkling. Vi var på guidade utflykter eftersom folket inte är så gästvänliga utanför hotellet. Svårt att röra sig utanför hotellområdet. Men vill man ha sol, bad, snorkling och guidade utflykter så är det perfekt. God mat var det också.
Jättefint land. Varit där många gånger och kan verkligen rekommendera det. Fantastisk snorkling, fin kultur, solsäkert. Kommer ihåg när vi var i Hurghada en gång och tidningen skrev att det skulle vara regn dagen efter,vi frågade handdukskillen om det och han svarade "rain in Egypt? HAHA". Dagen efter när vi mötte honom på stranden tog han upp händerna mot himlen och sa "wet today?" Jag har i princip bara positiva saker att säga om landet, som sagt solsäkert även om det kan vara lite "för" varmt om man åker på sommaren, men vissa gillar ju det :) Sen häftiga utflykter, de flesta hotell erbjuder dykningar i röda havet, bussturer till Kairo och Luxor samt "ökensafaris". Jag har- till skillnad från ovanstående skribenter- inte märkt av att egyptierna är ogästvänliga, tvärt om tycker jag att de gör allt för en. Men det finns väl rötägg där med.
Nackdelen om jag ska säga något är att vissa egyptier inte riktigt kan engelska, så det kan bli jobbigt. Många istället lär sig turisternas språk då ryska och tyska är ibland de vanligaste. Ska du till turistorterna är det oerhört mycket ryssar ( i vart fall när jag varit där). Maten är inte heller den bästa, så jag skulle rekommendera er att ta något vaccin innan resan. Jag tog hepatit A och mådde hur bra som helst till skillnad från mitt resesällskap som var magsjuka några dagar. Om du inte ska till badorterna så är den muslimska kulturen lite hårdare, då man som kvinna kan ombes att täcka sina knän och axlar, vilket INTE är roligt i den värmen! :)
Men overall så rekommenderar jag Egypten stort! Jag tror inte ni kommer ångra er!