• Anonym (Mamma)

Är det inte dags att lägga ner privata skolor?

Vad tycker ni andra om alla dessa privata skolor med riskkapitalbolag bakom sig som tar ut stora vinster som skeppas utomlands eller går i kånken så eleverna får problem? Jag tycker skolan är för viktig för att man ska få låta bolag spekulera i den. Har även hört att det är väldigt hög belastning och därmed också omsättning på lärare på flera av dessa skolor. Och när jag roade mig med att kolla en jämförelse på några privata skolors betyg jämfört med dom gemensamma prov skolorna har visade det sig att på dom skolorna bjöds det på högre betyg än vad proven gett.

Jag tycker experimentet med barnen får vara slut nu. Visst ska man få byta skola och liknande om man vill, men att tillåtas få spekulera med skattepengar som sen förs utomlands är inte ok. Vad tycker du?

• Svar på tråden Är det inte dags att lägga ner privata skolor?
  • Aniiee

Du menar friskolor? Privatskolorna får väl göra som de vill, dit går inte några skattepengar.....

Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Anonym (Mamma)
    Aniiee skrev 2015-05-31 18:54:51 följande:

Du menar friskolor? Privatskolorna får väl göra som de vill, dit går inte några skattepengar.....

Ja precis. Fast finns ens såna privatskolor som inte får skattepengar i Sverige?
  • Aniiee
    Anonym (Mamma) skrev 2015-05-31 20:00:05 följande:
    Ja precis. Fast finns ens såna privatskolor som inte får skattepengar i Sverige?
    Mmm... svårt att hålla isär det där.

Ja, det finns privatskolor i sverige, Grennaskolan och Lundsberg kommer jag på på rak arm. En av de var ju i blåsväder förra året (och stängdes, väl? Var det Lundsberg?)
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
Svar på tråden Är det inte dags att lägga ner privata skolor?