• Aniiee

Använder ni "stödtecken" med era hundar?

Jag kom på mig själv idag. Jag platsade en av mina hundar när det kom besök. Jag sa inte ett ord, jag bara höll ut armen en bit från kroppen, höll handen med pekfingret pekande parallellt med golvet (ligg), och när hunden lagt sig ned vinklade jag ner fingret så det pekande ner mot golvet(plats). Hunden lade sig till rätta, jag sa "duktig tjej", och sen släppte jag in besöket. Hunden låg stilla tills jag sagt "hopp och lek".

Jag började fundera. Jag går såna här gester/stödtecken till nästan allt jag vill att hundarna ska göra eller inte göra. Sitt (armen rakt utsträckt framåt), fot (peka rakt ned vid min sida), stanna ("peka" rakt ned men alla fingrar utsträckta), höger, vänster, hämta, varsågod.....

Naturligtvis använder jag även verbala kommandon, och oftast båda samtidigt.

Nu undrar jag om jag är helt ensam om det, eller om någon annan också använder sig av "stödtecken", medvetet eller omedvetet.

Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Svar på tråden Använder ni "stödtecken" med era hundar?
  • 10oktober

Det är nog väldigt vanligt, ofta tränar man ju hunden med stödtecken (ex. en rörelse med korvbit i handen, därefter utan korvbit och med minskade rörelser) för att därefter lägga till verbalt kommando och sedan plocka bort handtecknet. Inom tävlingslydnad får du inte använda handtecken så många får jobba mycket på att plocka bort dessa.

Själv använder jag handtecken för ex. ligg, apport, fot och stanna, samt tricks som dansa, rulla runt och spela död. Men då tävlar inte vi i lydnad förstås ;)

• Aniiee
    10oktober skrev 2015-06-01 12:53:00 följande:

Det är nog väldigt vanligt, ofta tränar man ju hunden med stödtecken (ex. en rörelse med korvbit i handen, därefter utan korvbit och med minskade rörelser) för att därefter lägga till verbalt kommando och sedan plocka bort handtecknet. Inom tävlingslydnad får du inte använda handtecken så många får jobba mycket på att plocka bort dessa.

Själv använder jag handtecken för ex. ligg, apport, fot och stanna, samt tricks som dansa, rulla runt och spela död. Men då tävlar inte vi i lydnad förstås ;)

Det är säkert så. Jag har bara aldrig tänkt på det =)
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • 10oktober
    Aniiee skrev 2015-06-01 14:40:54 följande:

Det är säkert så. Jag har bara aldrig tänkt på det =)

Se det som något positivt att du tränat din hund så fint att du med två handtecken kan få henne att ligga så fint när det kommer gäster :)
  • Notetur Nomen

Tycker att min hund förstår tecken bättre än kommandon i vissa situationer :) vi har tränat mycket kontakt, så hon liksom tittar på mig och checkar läget ibland och då funkar tecken bäst.

• scanmia

Ja nästan alla viktigare kommandon har jag både verbala kommandoord och tecken till. Vissa tränar jag medvetet så att de kan användas var för sig men för det mesta är det i kombination. Hundar har ofta lättare att lära sig gester och tecken och ibland bara kroppshållning. Testa om du kan få hunden att utföra ett kommando med din kroppshållning som enda input. Det är ganska häftigt och ofta svaret på hur många "smarta" djur kan svara på frågor eller räkna. Det kan också vara ganska så ödmjukande att se hur svårt hunden kan ha att tolka ett verbalt kommando om du är utom synhåll, intar "fel" kroppshållning eller ger "fel" tecken. Sen tycker jag det är kul att se hur pass mycket man kan reducera ett kommando och fortfarande göra sig förstådd av hunden. Hur liten gesten kan göras eller som min hund som tex sitter även om jag bara viskar "sss".

• Aniiee
    10oktober skrev 2015-06-02 00:10:04 följande:
    Se det som något positivt att du tränat din hund så fint att du med två handtecken kan få henne att ligga så fint när det kommer gäster :)
    Absolut =)
Svar på tråden Använder ni "stödtecken" med era hundar?