• Anonym (TS)

Avbokade tid hos vårdcentral men har nu fått en faktura. Bestrida?

Gaaaaah, jag är så ARG!!! Skulle till vårdcentralen i måndags eftermiddag, fick reda på tidigt på morgonen att jag inte kunde gå. Jag försökte ringa dem, men det går ju inte! Kom bara till rösten som sa "- Det finns en ledig telefontid imorgon kl. 17." Det går ju inte!
    Jag avbokade i alla fall via deras telefonsvarare, helt enligt instruktionerna. Nu har jag ändå fått en faktura.

Jag har mailat dem och förklarat, får se vad de svarar. Vad gör jag om de sätter sig på tvären och jag måste betala?! Jag kan ju inte bevisa att jag ringt MEN det står ju i min telefonlista att jag har ringt dem just då (plus tre gånger till...)

Någon som har erfarenhet? Om de inte låter mig riva fakturan så tänker jag lite mer formellt bestrida den i ett mail, tror ni de kommer ge med sig då?

• Svar på tråden Avbokade tid hos vårdcentral men har nu fått en faktura. Bestrida?
  • Nelly12345

Jag har med råkat ut för liknande...just den dagen hade dom inte lyssnat av meddelande (ringde dessutom dagen innan) men de läste sig de hörde mitt meddelande och räkningen markulerades.

• Ina81

Tiden måste avbokas 24 timmar innan besöks tiden annars debiteras man

• fjanten
    Ina81 skrev 2015-06-01 18:24:10 följande:

Tiden måste avbokas 24 timmar innan besöks tiden annars debiteras man

Exakt.
  • kioskvältare

Spelar ingen roll om de hört din avbokning eller inte eftersom det inte var 24 timmar innan du avbokade och då får du betala. 

• Anonym (TS)
    kioskvältare skrev 2015-06-01 18:29:18 följande:

Spelar ingen roll om de hört din avbokning eller inte eftersom det inte var 24 timmar innan du avbokade och då får du betala. 

Jag kollade deras hemsida och det står inget om hur tidigt man måste avboka. Hur gör man till exempel vid sjukdom?
  • Anonym (Klas)
    Anonym (TS) skrev 2015-06-01 18:45:44 följande:
    Jag kollade deras hemsida och det står inget om hur tidigt man måste avboka. Hur gör man till exempel vid sjukdom?
    Tror det är en generell regel med 24 timmars avbokning. Det för att det är så ont om läkartider och en stor kostnad om man inte dyker upp. Du kan gå till läkaren om du är sjuk, det är väl oftast därför man uppsöker en doktor? Är du så sjuk att du inte kan ta dig till läkaren, bör du rimligtvis ligga på sjukhus. Då makuleras automatiskt fakturan alternativt kan de makulera den i efterhand eftersom du fick vård på annat ställe...
  • Anonym (Kan inte låta bli)
    Anonym (TS) skrev 2015-06-01 18:45:44 följande:
    Hur gör man till exempel vid sjukdom?
    Känns som vårdcentralen är ett ypperligt ställe att bege sig till när man är just sjuk ;)
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kan inte låta bli) skrev 2015-06-01 18:52:15 följande:
    Känns som vårdcentralen är ett ypperligt ställe att bege sig till när man är just sjuk ;)
    Detta gällde depression/ångest. Åkte på vab, därför jag inte kunde komma.
  • zemer
    Anonym (TS) skrev 2015-06-01 19:04:50 följande:

Detta gällde depression/ångest. Åkte på vab, därför jag inte kunde komma.

Jag har avbokat samma dag pga vab. Tänker inte dra med mig en sjuk 2 åring som inte behöver till doktorn utan bara vila. Jag fick en faktura, ringde dom, dom kollade att jag hade avbokat tiden på telefonsvararen och sen revs fakturan. Va absolut inga problem.
  • aster

Jag har avbokat sent och sluppit betala. Har också varit med om div strul med bokning som gjorde att jag inte avbokade alls. Kunde då ringa och bli av med räkningen.

Jag tor absolut du kan slippa räkningen om du ringer upp  och förklarar, även om de säkert har en 24h-regel.

• Inte jag

På vårdcentral brukar det vara 24 timmar innan och på sjukhus 72 timmar innan

Svar på tråden Avbokade tid hos vårdcentral men har nu fått en faktura. Bestrida?