• Anonym (Adrian44)

Minskad sexlust och irriterad

Har sedan 5 år tillbaka varit tillsammans med min sambo. Jag är 25 år (Man) och min flickvän är 22 år. 

Under hela vårt förhållande har jag varit den sexuellt drivna partnern som alltid fått tagit initiativ förutom ett par enstaka gånger. De två första åren var vårat sex vad jag anser väldigt bra och vi gjorde det ofta, ca 3 - 4 gånger i veckan. 

Med tiden har det minskat mer och mer men nu senaste året har det verkligen blivit ett problem. Nu har vi sex en gång i månaden och det är enbart efter flera veckors tjat från min sida som hon "går med" på att ha sex. Det är iallafall så det känns.

Även senare år har min flickvän begränsat vårt sex nått enormt från vad det varit tidigare. Jag får aldrig gå ner på henne och hon går aldrig ner på mig, 20-tal ställningar har minskat till tre stycken och hon är aldrig öppen för att prova något nytt. Gör jag minsta fel blir hon arg och irriterad och vill avbryta sexet. 

Förutom sexet så lever vi ett bra liv och det är som det varit innan, men om hon fick bestämma skulle vi gärna skippa allt sex känns det som. 

Jag mår sjukt dåligt av vårt sexliv och ser det som ett stort problem, har verkligen försökt prata med henne och få fram något men hon blir bara irriterad, sur och slutar svara mig eller går där ifrån. 

För övrigt äter hon Yasmine 28 p-piller som jag frågat om vi ska byta, eller prova något annat preventivmedel. Erbjuder mig att följa med, betala och hjälpa henne men hon säger att hon gör det själv men gör det aldrig. Förstår att det kan finnas tusentals olika faktorer till varför det är som det är, men har ni själva någon liknande erfarenhet och hur går man tillväga?

Börjar verkligen tröttna och vet inte om jag längre orkar ha det så här. 

Tack!

• Svar på tråden Minskad sexlust och irriterad
  • Hobgoblin

Hahaha, welcome to reality check!!
    Det blir sådär.... fem år var länge ändå - grattis!!

• BengtH

Tyvärr kompis tjejer tappar sexlusten efter ett tag. I början av förhållandet gillar de sex, då men då relationen blivit stabil är det inte lika roligt längre. Andra saker blir intressantare, tex. matlagning, heminredning och husdjur. Om ni får barn blir det ännu sämre, då ägnar hon all tid åt dem istället.

• Anonym (Man38)

Håller med att sexet minskar med tiden. Det enda du kan göra är att börja köra ditt egna race och lägg ner all snack om för lite sex eller att ert sexliv är urkasst. Spring och träna bort frustrationen. Visa hur lite du bryr dig eftersom hon har lagt ner sexet så varför anstränga sig.... Du är 25år ... du borde inte ha några problem att fixa till kroppen i gymmet på några veckor.

Jag vände mitt sexliv från 1-2ggr i månaden till 1-3ggr i veckan genom att "ge upp"...  jag gav i princip upp sex och jag slutade försöka lirka fram hos min fru vad som saknades och jag lade ner alla diskussioner om varför hon inte ville osv... istället satsade jag allt på mig själv. Mycket på det yttre och en massa träning. Självförtroendet som var i botten började sakta vandra uppåt av den personen jag började se i spegeln. Kände mig gladare och piggare. Detta väckte min frus längtan och hon som aldrig tidigare tagit initiativ gjorde det nu.

• Underhill

Prata med henne...tala om hur du känner och vad du önskar. Fråga varför och hur NI kan göra det lite mer upplivat. Det "nykära" tar ju slut och jakten är över. Stabilitet och trygghet finns där. Som sagt, prata om det utan att anklaga och eller bli frustrerad...ta upp det utanför sängen så att säga. 

E vi överens så kör vi
  • Linux1003

Instämmer med föregående prata med henne om hur du känner. Visst, sexlusten kan avta under en period och det är främst när man skaffar barn. Inte mellan 20-25 oavsett hur många år man har varit ihop. Många får också bättre sexliv när barnen blir äldre, sover bättre, mm.

• Anonym (???)

Har hon ätit p-piller under hela tiden ni varit tillsammans?

• Anders 386
    Linux1003 skrev 2015-06-02 13:17:19 följande:

Instämmer med föregående prata med henne om hur du känner. Visst, sexlusten kan avta under en period och det är främst när man skaffar barn. Inte mellan 20-25 oavsett hur många år man har varit ihop. Många får också bättre sexliv när barnen blir äldre, sover bättre, mm.

Om ni pratar om det kommer hon att må dåligt av att inte räcka till -  och det kommer att resultera i att hon blir olycklig o förhållandet kommer att bli sämre. Det blir ett bra sätt att avsluta förhållandet och samtidigt se till att hon får skulden för det. Det är faktiskt en ganska bra lösning...
  • Anonym (Man38)
    Anders 386 skrev 2015-06-02 16:07:25 följande:

Om ni pratar om det kommer hon att må dåligt av att inte räcka till -  och det kommer att resultera i att hon blir olycklig o förhållandet kommer att bli sämre. Det blir ett bra sätt att avsluta förhållandet och samtidigt se till att hon får skulden för det. Det är faktiskt en ganska bra lösning...

Sant! Tror inte på att alltid prata o prata. Hur fint och varsamt du tänker dig diskussionen så kommer du i hennes ögon vara anklagade och hon kommer känna en press som kommer vara dödande för ert sexuella förhållande. Hon kommer vara i underläge under hela ert samtal. Och inte kommer det bli en överraskning för henne hur du känner. Hade det varit er första diskussion kring sexlivet hade jag köpt det men inte när det är femtioelfte. Jag hade fått henne att upptäcka genom att köra mitt egna race och visa att jag inte tänker lirka o lirka.
  • Underhill
    Anonym (Man38) skrev 2015-06-03 08:37:14 följande:
    Sant! Tror inte på att alltid prata o prata. Hur fint och varsamt du tänker dig diskussionen så kommer du i hennes ögon vara anklagade och hon kommer känna en press som kommer vara dödande för ert sexuella förhållande. Hon kommer vara i underläge under hela ert samtal. Och inte kommer det bli en överraskning för henne hur du känner. Hade det varit er första diskussion kring sexlivet hade jag köpt det men inte när det är femtioelfte. Jag hade fått henne att upptäcka genom att köra mitt egna race och visa att jag inte tänker lirka o lirka.
    Visst kan det vara och bli så. Frågan är vad som är målet med valet man gör? Är det att öka förståelsen och komma varandra närmre eller är tanken att glida isär och slutligen göra slut!?...att köra sitt egna race kan ju uppfattas på olika sätt menar jag...ATT hen känner sig anklagad är oftast pga eget dåligt samvete, likaså försvarsställningarna man kan stöta på. Lägger man ner "tjatet"/pratet helt tror jag det bara blir sämre med den aktuella relationen. Tror mer på kommunikation på olika vis och med olika infallsvinklar och upplägg/variation gärna på så neutral mark som möjligt...nysta ut vad och varför och få en öppen/öppnare dialog kring det och vad den aktuella relationen behöver och önskar. Ett sätt att tillsammans utvecklas och nå framåt som jag ser det. Visst både jobbigt och svårt...men är inte relationen värd det så kan det ju kvitta!? :)
    E vi överens så kör vi
  • Anonym (Man38)
    Underhill skrev 2015-06-03 08:45:42 följande:
    Visst kan det vara och bli så. Frågan är vad som är målet med valet man gör? Är det att öka förståelsen och komma varandra närmre eller är tanken att glida isär och slutligen göra slut!?...att köra sitt egna race kan ju uppfattas på olika sätt menar jag...ATT hen känner sig anklagad är oftast pga eget dåligt samvete, likaså försvarsställningarna man kan stöta på. Lägger man ner "tjatet"/pratet helt tror jag det bara blir sämre med den aktuella relationen. Tror mer på kommunikation på olika vis och med olika infallsvinklar och upplägg/variation gärna på så neutral mark som möjligt...nysta ut vad och varför och få en öppen/öppnare dialog kring det och vad den aktuella relationen behöver och önskar. Ett sätt att tillsammans utvecklas och nå framåt som jag ser det. Visst både jobbigt och svårt...men är inte relationen värd det så kan det ju kvitta!? :)
    Ja du kan har rätt. Kanske är det viktigt att hålla diskussionen kring sexlivet igång hela tiden. För oss blev det bättre då jag lade ner sexpratet.

För jag tänkte också så - att prata/"tjata" var bästa vägen framåt. Tänkte att om jag inte tar upp diskussionen till ytan så kommer vi glida isär ännu mer. Så jag förklarade (utan att anklaga) vad jag saknade och önskade. Flera gånger per år, under många år, hade vi långa diskussioner om bristen i vårt sexliv. En dag kände jag att det finns nu längre inget mer att säga. Jag har varit överallt och alla kort ligger på bordet. Allt är nu sagt. Jag visste - att hon visste vad jag saknade. Jag bestämde då att lägga ner allt tjat och prat. Vårt sexliv gick in i obefintlighet men då jag lutade mot mitt beslut så kändes det ändå okej. Jag tog istället tag i mig själv och gjorde lite justeringar kring min stil men framförallt träningen som blev en ventil i min frustration. (Vår relation i övrigt var perfekt),

Efter något år vände det och hon sökte för första gången själv upp mig för sex och så är det fortfarande än idag. Vi har sex flera gånger i veckan istället för 1 gång i månaden. Pressen försvann när jag lade ner pratet. Hon behövde själv tid att "hamna där".

Så vad vår relation behövde var inte prat utan tid och ingen press. 
  • Underhill
    Anonym (Man38) skrev 2015-06-03 12:12:30 följande:
    Ja du kan har rätt. Kanske är det viktigt att hålla diskussionen kring sexlivet igång hela tiden. För oss blev det bättre då jag lade ner sexpratet.

För jag tänkte också så - att prata/"tjata" var bästa vägen framåt. Tänkte att om jag inte tar upp diskussionen till ytan så kommer vi glida isär ännu mer. Så jag förklarade (utan att anklaga) vad jag saknade och önskade. Flera gånger per år, under många år, hade vi långa diskussioner om bristen i vårt sexliv. En dag kände jag att det finns nu längre inget mer att säga. Jag har varit överallt och alla kort ligger på bordet. Allt är nu sagt. Jag visste - att hon visste vad jag saknade. Jag bestämde då att lägga ner allt tjat och prat. Vårt sexliv gick in i obefintlighet men då jag lutade mot mitt beslut så kändes det ändå okej. Jag tog istället tag i mig själv och gjorde lite justeringar kring min stil men framförallt träningen som blev en ventil i min frustration. (Vår relation i övrigt var perfekt),

Efter något år vände det och hon sökte för första gången själv upp mig för sex och så är det fortfarande än idag. Vi har sex flera gånger i veckan istället för 1 gång i månaden. Pressen försvann när jag lade ner pratet. Hon behövde själv tid att "hamna där".

Så vad vår relation behövde var inte prat utan tid och ingen press. 
    Absolut! Håller med dig...blir lite enklare att förstå hela bilden med den beskrivningen...har en liknande erfarenhet..."tjatet" gjorde dock att vi förstod varandra och varandras situation och tänk kring det hela...ökade förståelsen och lät oss se och inse saker som vi förbisåg tidigare...för att båda var så inställda på försvar.

Även jag tog ett steg tillbaka...ventilerade mig på annat håll och fick lite perspektiv på det hela så att säga. Så visst är det så...ge lite tid och rum, så kan det blir så att det löser sig. Tror dock inte det hade löst sig om "tjatet"/pratet funnits där från början hur som helst :)
    E vi överens så kör vi
  • Anonym (lust)
    BengtH skrev 2015-06-01 20:36:28 följande:

Tyvärr kompis tjejer tappar sexlusten efter ett tag. I början av förhållandet gillar de sex, då men då relationen blivit stabil är det inte lika roligt längre. Andra saker blir intressantare, tex. matlagning, heminredning och husdjur. Om ni får barn blir det ännu sämre, då ägnar hon all tid åt dem istället.

Snacka om att generalisera. Personligen så har jag (tjej) väldigt mycket sexlust efter 7 år tillsammans med min man, fast hans försvann som ett brev på posten. Så...nej.

Ts jag förstår din frustration helt och hållet.

Det är hemskt att leva med någon som inte har samma behov..man tappar mycket på det.
  • BengtH
    Anonym (lust) skrev 2015-06-03 12:34:30 följande:
    Snacka om att generalisera. Personligen så har jag (tjej) väldigt mycket sexlust efter 7 år tillsammans med min man, fast hans försvann som ett brev på posten. Så...nej.

Det är hemskt att leva med någon som inte har samma behov..man tappar mycket på det.
    Det finns alltid undantag. Kvinnor kan uppleva närhet med barnen, kvinnor kan stänga av sin sexualitet, så att den går i dvala när de lever ensamma. Mäns könsdrift är mycket starkare, män har svårare att kontrollera sin sexlust. Varför finns det inga kvinnor som begår våldtäkt ? varför köper inte kvinnor sex ? 
  • Anonym (SL)
    Anonym (lust) skrev 2015-06-03 12:34:30 följande:

Samma här. Galet sugen o attraherad av min sambo men hans lust har försvunnit...det blir bara värre o värre. Nu har han tim svårt med utlösning...skitjobbigt.

Vi har precis haft en ny diskussion om det. Ett år sen senast just för att jag inte ville tjata mer. Men så igår pös allt fram igen.

Fan ska man behöva ha det såhär i 40 år till...
  • Anonym (anonym)
    BengtH skrev 2015-06-03 13:01:38 följande:
    Det finns alltid undantag. Kvinnor kan uppleva närhet med barnen, kvinnor kan stänga av sin sexualitet, så att den går i dvala när de lever ensamma. Mäns könsdrift är mycket starkare, män har svårare att kontrollera sin sexlust. Varför finns det inga kvinnor som begår våldtäkt ? varför köper inte kvinnor sex ? 
    Ingenstans i Ts står det att de har barn dessutom är de unga och jag vet då ingen där sexet minskat bara för att de varit tillsammans i några år har däremot förändringar skett som graviditet och småbarn som tröttar ut så kan det bli dippar.
    Har man ett rikt sexliv från början så har man det både 10, 20 och 30 år senare om allt runt omkring fungerar.
Svar på tråden Minskad sexlust och irriterad