• Anonym (Miffy)

    Överföra föräldradagar

    Hej,
    Jag är mammaledig t.o.m. den 3 februari 2015 och mitt barn är föddes den 18 februari. Min mammaledighet är betald 7 dagar per veckan. Min man skulle vilja överföra ALLA sina dagar till mig, men vi fattar inte en grej: han har 2 månader reserverade och jag skulle vilja vara borta från jobbet under mitt barns första år. Det betyder att min man inte kan överföra alla sina 6 månader (därför att vi pratar om 7 betalda dagar i veckan), eller hur?
    Tusen tack och hälsningar
  • Svar på tråden Överföra föräldradagar
  • Försäkringskassan

    Hej,


     


    Som mest kan man föra över 180 dagar från de 240 dagar man får sig tilldelat. 60 dagar med sjukpenningnivå är reserverade till respektive förälder.  För han över alla sina 180 dagar får du totalt tillgång till 420 dagar fördelat enligt följande 330 dagar på sjukpenningnivå och 90 dagar på lägsta nivå. Ju fler dagar i veckan du begär ersättning för ju snabbara förbrukar du dagarna och kan vara hemma kortare tid. Från det att du tagit ut 180 dagar på sjukpenningnivå kan du börja blanda in dagar på lägsta nivå.


     


    Hälsningar


    Carola, handläggare



  • Anonym (Miffy)
    Försäkringskassan skrev 2015-06-02 09:18:59 följande:

    För han över alla sina 180 dagar får du totalt tillgång till 420 dagar fördelat enligt följande 330 dagar på sjukpenningnivå och 90 dagar på lägsta nivå. 


    Vad menar du, Carola? Måste jag ta först mina och hans lägsta nivå 90 dagar innan att min man överföra sina dagar?
  • Anonym (Miffy)
    Jag skulle vilja vara hemma under mitt barns första år. Barnet fyller ett år den 18 2016. Jag visar er min situation:

  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Först tar du utav dina egna dagar och titta på rubriken icke reserverade dagar (dagar som kan avstås) för att se vad du själv har kvar.


    För dig finns det 45 lägsta nivå dagar att ta ut.


    Se i den andra kolumnen för den andra förälder så ser du hur många dagar den andra föräldern kan avstå max till dig.


     


    Ser du under rubriken dagar som handläggs eller är beslutade


    Så har du ansökt för sjukpenningsnivå dagar till den 20 augusti 2015.


    För att du ska kunna få utbetalt fler dagar på sjukpenningsnivå så behöver den andra föräldern avstå dagar till dig


     


    Hälsningar


    Elias, handläggare

  • Anonym (Miffy)

    Tack Elias, nu fattar jag
    Hälsingar

Svar på tråden Överföra föräldradagar