• Flansen

NÄR ansöka om föräldraledighet??

Hej,

Jag ska ha barn i juli och är fortfarande lite vilsen i föräldraledighets-djungeln.

Jag har skickat in intyget man fick av bm efter rul och min arbetsgivare har rapporterat min inkomst. Jag har sedan fått ett besked om min SGI. Ska jag göra något mer utöver detta? Eller har jag gjort allt jag behöver göra innan bebis kommer?

När ansöker man om föräldraledighet? Alltså specifika dagar? Jag vill ju inte göra det än eftersom jag inte vet när jag kommer få barn. Kan man göra det samtidigt som man är ledig eller måste man göra det i förväg? Supertacksam för svar!

• Svar på tråden NÄR ansöka om föräldraledighet??
  • zemer

Du måste begära föräldra ledigt från jobbet minst 2 månader innan du går hem. Annars har dom rätt att neka dig.

Ansöka om ersättning från försäkringskassan kan du göra när som. Jag ansökte för ca 1-2 månad i taget.

• Rosa Fluff

Ansöka hos fk kan du göra när du vill. Men ha i åtanke att de har 30 dagar på sig att handlägga ärendet.

• Flansen

Jobbet är kart :)

Okej tack för svar.

Jag är beräknad 20/7. Då kanske jag skulle ansöka för augusti redan nu? för då är jag ju säker på att hon är ute menar jag, innan dess vill jag inte ta av mina dagar. :/

• zemer

Om du klarar dig ekonomisk så ansök ifrån första augusti.

Jag får graviditetspenning från 60 dagar innan bf, men bara fram till 11 dagar innan bf, och sen måste jag börja ta ut mina dagar, annars går inte ekonomin ihop.

• Rosa Fluff
    zemer skrev 2015-06-02 07:57:50 följande:

Om du klarar dig ekonomisk så ansök ifrån första augusti.

Jag får graviditetspenning från 60 dagar innan bf, men bara fram till 11 dagar innan bf, och sen måste jag börja ta ut mina dagar, annars går inte ekonomin ihop.

Jag har likadant men jag valde att sjukskriva mig de 2 sista veckorna på jobbet. Då slipper jag ta fp dagar utan då får jag ju sjuklön från arbetsplatsen istället. ????

Ts du kan absolut söka för augusti nu. Tänk på att fk har brytpunkt 21-20 tror jag. Datum då menar jag. Så söker du från 1 augusti får du pengar för 20 dagar i augusti. Sen i september (21 aug- 20 sep)får du för en hel månad. Hoppas du förstår hur jag menar.. Men deras beräkningssystem är bra på hemsidan.
  • Rosa Fluff
    Rosa Fluff skrev 2015-06-02 09:26:25 följande:

Jag har likadant men jag valde att sjukskriva mig de 2 sista veckorna på jobbet. Då slipper jag ta fp dagar utan då får jag ju sjuklön från arbetsplatsen istället. ????

.

Ska inte va frågetecken utan en glad gubbe..
  • Gladskit

I och med att du får barn på sommaren kan du ju också välja att inleda din ledighet med semester. Så att du tex. går hem i mitten av juli och tar semester tre veckor och sedan går över på föräldraledighet. Din arbetsgivare vet ju att du ska vara borta och brukar sällan ha synpunkter, förutsatt att du har semester att ta ut.
    Sen exakt när barnet föds spelar ingen roll, om hen kommer under din semester eller efter att du gått på f-ledigt.
    Och sen kan du, utifrån din egen ekonomi, börja ta ut fp direkt efter semestern eller vänta några veckor med det.

• Flansen
    Gladskit skrev 2015-06-02 13:37:37 följande:

I och med att du får barn på sommaren kan du ju också välja att inleda din ledighet med semester. Så att du tex. går hem i mitten av juli och tar semester tre veckor och sedan går över på föräldraledighet. Din arbetsgivare vet ju att du ska vara borta och brukar sällan ha synpunkter, förutsatt att du har semester att ta ut.

Sen exakt när barnet föds spelar ingen roll, om hen kommer under din semester eller efter att du gått på f-ledigt.

Och sen kan du, utifrån din egen ekonomi, börja ta ut fp direkt efter semestern eller vänta några veckor med det.

Det var exakt så jag tänkte göra :) ska ta ut två veckor av min semester först med start 6 juli. Därefter ska jag inte gå på nåt under två veckor tänkte jag och sedan i augusti så börjar jag ta av mina föräldradagar.

Då ska jag genast ansöka för augusti då :)
  • Gladskit

Gör det!
    Sen behöver du ju inte ansöka för hela din föräldraledighet på en gång, utan det kan du göra utifrån hur din ekonomi ser ut.
    Jag tycker att det var väldigt enkelt att söka via FK's hemsida regelbundet, så länge man söker innan deras brytdatum så att inte utbetalningen blir försenad.
    Då kan du ju ändra om du känner att du vill ta ut fler eller färre dagar en period.

Svar på tråden NÄR ansöka om föräldraledighet??