• LyckeM

Hur ska vi få ett syskon?

Har en dotter på två år som kom till på naturlig väg efter 15 månaders försök. Vi har nu försökt få ett syskon till henne sen januari 2014 (skrivande stund 17 månader) men utan några lyckade resultat.

Jag har ägglossning och mens regelbundet.

Jag har för många år sedan opererats för endometrios (några små härdar) och funderar på om det kan störa oss. Kanske kommit tillbaka? Har gräsligt ont i höger ljumske och ben varje gång jag har mens eller ägglossning.

Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden men kanske få lite tips om vad jag ska göra och hur jag går tillväga?

Ringt reproduktionscentrum och de säger att eftersom vi har ett gemensamt barn redan kan vi inte få någon hjälp!

• Svar på tråden Hur ska vi få ett syskon?
  • Sira

Det finns jättemycket hjälp att få, både i Sverige och utomlands. Det är bara att ni får betala för det eftersom ni har ett gemensamt barn. Det är absolut inte kört för er att få ett barn till.

• LyckeM

Tack ni som svarat!

Det är svårt att veta hur man ska gå tillväga när man bara får ett "nej" från vården utan en förklaring hur man ska göra. Bara att "allt löser sig säkert med tiden". Jo, det hoppas vi med men om inte??!!?

• Sira

Googla på ivf-kliniker och ring den som ligger närmast. De kan säkert rekommendera er hur ni ska göra, förmodligen en fertilitetsutredning för att se om de hittar något fel och så gå vidare därifrån. Ser det bra ut brukar de flesta kliniker erbjuda tre-pack på behandlingar till en kostnad på kanske 65-70 000 (är inte helt uppdaterad på priserna nu men däromkring). Annars får ni göra ett försök i taget om ivf är aktuellt, kostar kanske runt 30 000. Eller i bästa fall så räcker det med lite hormoner. Hormonbalansen kan ju ändras efter en graviditet och det kanske är därför det inte funkar.

• Tallbarr12

Jag har inga svar men är i samma sits. Har ett barn på 2,5 år och har försökt få syskon sen maj 2014. Har varit i kontakt mes reproduktionscentrum i Uppsala men får som du ingen hjälp pga vi har barn sen tidigare. Har hört av mig till privat klinik nu och ska träffa gynekolog i januari.

Håller tummar och tår att både du och jag får våra efterlängtade syskon till våra barn framöver!

Svar på tråden Hur ska vi få ett syskon?