• rebecca mk

Jobba som frisör hemma - vad krävs?

Hej! Min kille är ny i sverige (flyttade hit i januari) och är utbildad frisör. Från feb-maj hade han praktik på en salong, men nu när praktiken är slut har han jobbat hemifrån med att klippa folk lite då och då och även åkt hem till folk och klippt dem. Eftersom det är svårt för han att hitta ett jobb (pga att han ej pratar svenska och inte har ett gesällbrev) så har han funderat på att börja jobba hemifrån på riktigt, alltså starta ett eget företag och klippa folk hemma hos oss eller hos dem. 
    Jag undrar helt enkelt vad man behöver göra för att starta en egen frisörsalong hemma? Vad krävs? Vad kostar det? Vart kan man vända sig för mer info? 
    Tack!
  • Svar på tråden Jobba som frisör hemma - vad krävs?
  • Långbenopluto

Jag har aldrig gått till en som har egen salong som inte har ett gesällbrev..... jag kolla ALLTID att frissan har det. Och jag vet många som gör det.

Varför skaffar han sig inte sig gesällbrev först?

• rebecca mk

Eftersom han redan har ett slags gesällbrev från sitt hemland (korea) och det skulle ta 6 månader+ att ta kurser osv här i Sverige för att få ett svenskt sådant, vilket också innebär mycket kostnader... pengar han helt enkelt inte har just nu. Därför tänkte han starta egen "firma" så att han kan komma igång och tjäna pengar.

• cattus

Glöm inte att kolla eventuella regler för utsläpp av kemiska ämnen, det kan finnas regler om godkännande av lokal från kommun, länsstyrelse eller annat. Finns säkert ett frisörförbund eller annat som man kan kontakta om vad som gäller.

Svar på tråden Jobba som frisör hemma - vad krävs?