• Malinn81

andra föräldrar med trotsig 4.5 åring tar ni fighten när barnet inte vill tvätta händerna tex?

Hej
    Skulle vilja veta om andra föräldrar med trotsigt barn tar fighten att barnet tex ska tvätta händerna eller om man väntar till någon annan fight som anses viktigare?

• Svar på tråden andra föräldrar med trotsig 4.5 åring tar ni fighten när barnet inte vill tvätta händerna tex?
  • isolande

Beror på ska jag säga. Är ungen dunderskitig och har grävt i lera så ska det tvättas innan maten. Jag hade isf hållit fast och tvättat åt barnet.

Annars hade jag låtit det passera faktiskt....

• nozpa

Beror på i vilket sammanhang. Efter toabesök alltid. När vi kommer hem efter dagis så får hon mellanmål när händerna är tvättade. Vi har inte haft några situationer med handtvätt, men om det skulle uppkomma.
    Efter att man lekt ute och är ev lerig så tvättas dom direkt. Skulle hon vägra skulle jag tvätta dom på henne ändå.
    Ska hon vara med o baka eller laga mat så tvättar man händerna innan man får vara med osv.

• fluu

Nu är mitt barn lite yngre, men yes, jag tar fighten. Varje gång. Därför blir det inte så många fighter.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien

Ja, vår son ska tvätta händerna när han kommer hem från förskolan, efter toalettbesök och om han har kladdat ner sig vid måltid, bakning eller liknande. Den fajten tar vi. Vägrar han så tvättar vi hans händer. Men numera vet han att händerna ska tvättas så han gör det utan tjafs. Han är 4,5 år.

• En blå giraff

Just att t.ex. äta med smutsiga händer tycker jag är så pass äckligt att ja, jag tar den striden. Det är ju en risk att barnet blir sjukt annars t.o.m. 

För övrigt måste man ju välja sina strider från gång till gång vad det är värt.

• tulip79

Nu är sonen "bara" 3,5 år men ska händerna tvättas så ska de. Protesterar han får han välja VAR han ska tvätta sig (lilltoan, badrummet, tvättstugan, köket), då brukar det gå bra. Vill han fortfarande inte så tvättar jag honom i badrummet.

Svar på tråden andra föräldrar med trotsig 4.5 åring tar ni fighten när barnet inte vill tvätta händerna tex?