-
Socialtjänsten har ansvarat för att jag blivit av med mitt hem som var i proccessen att ombildas till bostadsrätt, vilken jag hade fått godkännande från banken att få låna till köpet. Jag skulle köpt den för 769000:- , men blev vräkt pga obetalda hyror som var 100% socialtjänstens ansvar. Posten gick tillåmed direkt till dom. Jag var inlagd på sjukhus i tre månader. Dom skulle även sköta allt administrativt en obestämd tid framöver efter sjukhusvistelsen.Eftersom jag blev vräkt innan jag hann köpa lägenheten föll den till bostadsrättsföreningen som fick sålt den för 1.9 miljoner. Ren vinst för dom.Sedan dess har jag bott i husvagn i två år och ett antal missbruksboenden som socialtjänsten placerat runt mig på, TROTS att jag inte har något missbruk.Denna grova kränking har pågått sedan 2007 nu. Först för bara ett år sedan släppte dom alla misstankar om missbruk skriftligen trots att jag ALDRIG lämnat ett enda positivt narkotikaprov någonsin. Har nu boendestöd flera gånger i veckan och har varit sjukskriven sedan 2007 utan ett enda öre från Försäkringskassan. Bor nu i en lägenhet med kommunalt kontrakt som kommer bli mitt egna 1:a handskontrakt om ca 6 månader.Allt jag tagit upp här har jag dokument på och kan bevisas.Jag har inte tagit med ens hälften av hela ärendet här. Dom har gjort ett flertal ytterligare grova brister och kränkingar som jag även detta har dokumenterat.Har varit inlagd på psyk för suicidförsök flera gånger under dessa åren pga hur jag har blivit behandlad av myndigheter.Jag har än idag inte fått ett öre i ekonomisk kompensation eller formellt ansvarstagande förutom ett enda samtal till min mobil efter att jag överklagat vräkningen, där det enda hon sa var: ""Har du fortfarande självmordstankar."""Det var ALLT.Borde det inte finnas skydd för människor i detta landet? Jag har jobbat dubbelt nästan hela mitt liv innan detta och var idrottare på elitnivå (EM).Jag har betalat mer än TVÅ miljoner i skatt under min arbetstid.M.v.h.B.
-
Svar på tråden Akut behov av juridiskt råd och/eller stöd!
-
Ja visst kan du anmäla socialen
Men skulle du inte ha gjort det från början?
har du alla dina papper på allt som har hänt genom åren med socialen kopia på allt dem skriver ner kring dig? -
Utan att låta allt för sarkastisk... Har du provat driva en rättegång boendes på en parkbänk utan en enda krona? Dessutom så slängde dom ihop allt i min ägo som ett sopberg och magasinerade all, så jag hade inte tillgång till mina dokument för allt var inlåst. Mina saker blev behandlade som sopor. Fotografier, arv, kläder, rena som smutsiga, hantlar ihop med spegeltavlor och tillåmed smutsig disk. Allt detta bara ihopskrynklat och blandat med varandra. Totalt 35 kubik (proppfull lastbil) med saker. I denna kaos låg alla dokument.
Jag fick tillgång till mina saker för ca: ett år sedan när jag fick kommunalt kontrakt. Var tvungen att slänga 90% av alla textilier som kläder och dyligt för det hade möglat eftersom det varit magasinerat i sju år. -
nä men alla beslut som socialen gör kan man överklaga redan på samma gång? det var det jag menade
det gör man själv eller så kan man ordna med en PO personlig ombud eller kontaktperson som hjälper en
jo jag förstår dig jag hade mått skit om jag hade varit dig
jag hade samlat mod och sen gått till deras chef och pratat med den personen -
Oj, sedan 2007. Hoppas du har sparat alla papper och handlingar. Har det ordnat sig för dig, annars nu?
-
vad har dem fått i från att du missbrukar?
har någon läkare skrivit LVM på dig? men det kan ju ingen läkare heller göra om du inte haft något i blodet /kroppen? -
Hur kan det få gå till så? Hur har du det nu? Har du boende? Hur försörjer du dig? Hur mår du? Många frågor jag vet! Men det låter ju helt sjukt att det kan ha fått gå till så.
-
Absolut. I teorin är det säkert lika lätt som att skicka ett vykort. Det kanske inte framgick tillräckligt tydligt, men jag har inte samma kapacitet som en frisk person.
Har varit sjukskriven enda sedan 2007 med endast försörjningsstöd. Har haft ett PO och dom kan inte göra någonting mer än visa vägen.
Jag fick reda på en onsdag att jag skulle vara ute ur lägenheten fredagen veckan efter. Ärendet hade alltså gått såpas långt att jag inte kunde överklaga eftersom jag inte hade tillgång till min post.
Sedan så är det inte "bara" att kunna klara det när ens hem och allt man äger blir taget ifrån en. -
Jag har aldrig haft något LVM eller ens blivit straffad för något någonsin. Dom har heller aldrig tagit ett positivt prov på mig.lillaponnyn skrev 2015-06-03 18:03:42 följande:
vad har dem fått i från att du missbrukar?
har någon läkare skrivit LVM på dig? men det kan ju ingen läkare heller göra om du inte haft något i blodet /kroppen?
Deras handlingar är 100% baserat på fördomar. Jag har växt upp med tungt krimminella människor, men inte varit det själv. Så baserat på den vetskapen gjorde dom den bedömningen. Dom sa hela tiden att dom inte hade några missbruksmisstankar till mig, vilket dom bevisligen hade. För jag begärde ut mina journaler från soc och där står det svart på vitt.
Dessutom så hade dom inte skriftligen bekräftat att dom inte har några misstankar längre om dom inte hade det från början.
Samma dag jag fick den bekräftelsen fanns det helt plötsligt stöd från alla möjliga håll.
Jag tillhör nu funktionshunderenheten på soc. och har boendestöd flera gånger i veckan. -
Vad hade du tänkt uppnå genom att kontakta en advokat?bubblaren skrev 2015-06-03 18:18:19 följande:
Jag har aldrig haft något LVM eller ens blivit straffad för något någonsin. Dom har heller aldrig tagit ett positivt prov på mig.
Deras handlingar är 100% baserat på fördomar. Jag har växt upp med tungt krimminella människor, men inte varit det själv. Så baserat på den vetskapen gjorde dom den bedömningen. Dom sa hela tiden att dom inte hade några missbruksmisstankar till mig, vilket dom bevisligen hade. För jag begärde ut mina journaler från soc och där står det svart på vitt.
Dessutom så hade dom inte skriftligen bekräftat att dom inte har några misstankar längre om dom inte hade det från början.
Samma dag jag fick den bekräftelsen fanns det helt plötsligt stöd från alla möjliga håll.
Jag tillhör nu funktionshunderenheten på soc. och har boendestöd flera gånger i veckan.
-
Tyvärr drabbas en del av dåliga handläggare! Har du oturen att göra det är du körd fortsättningsvis. Det värsta i allt, tycker jag är att svenskar generellt fortfarande tror att vi har ett socialt skyddsnät för alla och att alla drabbade får skylla sig själva.
Mycket beror på var i landet du bor och vilken kommun du hör till. Jag tycker du ska skriva ihop ett bra sammanfattande brev och börja med år 1-2. Begränsa dig där. Håll dig faktamässig utan känslor och fokusera på var det gick snett. En anmälan ska lämnas till IVO och/eller JO när det gäller socialtjänsten.
En tjej som bodde hos mig hade varit utsatt för incest. Inga drogproblem förelåg. Hon bollades oxå runt mellan diverse LVU hem precis som dig. Allt pga att hon kom under handen på en urkass handläggare fr början. Hemsk och vidrig historia från början till slut. Hon hade två familjer som hon tydde sig till och vi brydde oss båda två. Båda två blev vi anmälda av fadern som suttit av sina år i fängelset. Så länge han satt inne var allt frid och fröjd. Vi fick umgängesförbud som vi bröt emot o hotades med vitesförläggande. Ville bara berätta det för att styrka dig i att du inte är ensam. Det rullar på j.... fort fort när en handläggare vill mörka sina misstag.
-
efter fem år så försvinner allt man har hos socialen om man inte har haft något under de fem åren allt förstörs här i den kommunen jag bor i
så det är hemskt det du har varit med om frågan är om socialen har kvar sina papper? -
Jag vill först och främst få sjukersättning, vilket är på gång nu efter överklagan. Det som kommer krossa min framtidstro fullständigt är när det beviljas så kommer ersättningsnivån vara den lägsta (misstänker jag), vilket är 8900kr FÖRE skatt i månaden eftersom jag inte haft någon inkomst sedan 2007 pga sjukdom och social miljö så kommer dom antagligen basera min ersättning efter den perioden om jag känner myndigheter rätt (vilket jag gör väldigt väl uppenbarligen).Nerfherder skrev 2015-06-03 18:23:16 följande:Vad hade du tänkt uppnå genom att kontakta en advokat?
Blir jag kränkt av FK på det sättet kommer det stå om mig i riksnyheterna. För innan 2007 var jag arbetsnarkoman och elitidrottare. Så jäkla underbart att jag har kvar intygen från varenda jobb jag haft och det är inte få det. Minst 15 olika jobb. Dessutom har jag permanent fysisk nedsättning i nacke och vänster arm (är vänsterhänt) pga arbetsolycka som jag inte heller har fått ersättning för.
Nummer två är att jag vill ha ersättning för det obeskrivliga lidandet som bl.a givit mig kronisk psykisk problematik. Äter idag sju olika mediciner, varav två är maxdosering. Och det är inte svaga sådana heller. -
Håller med. Det är inte många som vet om att riksnormen knappt ökat någonting (nån hundring) på 15 år och att när moderaterna tog makten sist så övergav dom konsumentverkets riktlinjer för vad normen skall vara.Rixa skrev 2015-06-03 18:26:35 följande:
Tyvärr drabbas en del av dåliga handläggare! Har du oturen att göra det är du körd fortsättningsvis. Det värsta i allt, tycker jag är att svenskar generellt fortfarande tror att vi har ett socialt skyddsnät för alla och att alla drabbade får skylla sig själva.
Mycket beror på var i landet du bor och vilken kommun du hör till. Jag tycker du ska skriva ihop ett bra sammanfattande brev och börja med år 1-2. Begränsa dig där. Håll dig faktamässig utan känslor och fokusera på var det gick snett. En anmälan ska lämnas till IVO och/eller JO när det gäller socialtjänsten.
En tjej som bodde hos mig hade varit utsatt för incest. Inga drogproblem förelåg. Hon bollades oxå runt mellan diverse LVU hem precis som dig. Allt pga att hon kom under handen på en urkass handläggare fr början. Hemsk och vidrig historia från början till slut. Hon hade två familjer som hon tydde sig till och vi brydde oss båda två. Båda två blev vi anmälda av fadern som suttit av sina år i fängelset. Så länge han satt inne var allt frid och fröjd. Vi fick umgängesförbud som vi bröt emot o hotades med vitesförläggande. Ville bara berätta det för att styrka dig i att du inte är ensam. Det rullar på j.... fort fort när en handläggare vill mörka sina misstag.
-
Jag kan ta den smällen gällande det förgånga, men snuvar staten (FK) mig på sjukersättningen har jag inget annat val än att skaffa mig försörjning på annat vis. Det hade varit höjden av statlig inkompetens om jag som växt upp med tungt krimminella och ändå håll mig borta från det alla år skulle bli tvungen att vända mig till det för att kunna ha mat hela månaden.lillaponnyn skrev 2015-06-03 18:37:01 följande:
efter fem år så försvinner allt man har hos socialen om man inte har haft något under de fem åren allt förstörs här i den kommunen jag bor i
så det är hemskt det du har varit med om frågan är om socialen har kvar sina papper?
-
Är det inte uppenbart? Att få upprättelse och ekonomisk kompensation. Är det så som ts skriver, skall det inte vara svårt att få.Nerfherder skrev 2015-06-03 18:23:16 följande:Vad hade du tänkt uppnå genom att kontakta en advokat?
-
Jag skickar pm till dig med tips om en jurist du kan vända dig till.
-
Jaha, Bubblaren, nu gick det inte att skicka något privat meddelande till dig, eftersom du har stängt av möjligheten för användare att skicka pm till dig, men hör av dig till mig så får du ett bra tips.Johan70 skrev 2015-06-04 13:42:36 följande:
Jag skickar pm till dig med tips om en jurist du kan vända dig till.
-
Hade du brytt dig om att läsa Bubblarens svar...Johan70 skrev 2015-06-04 13:41:00 följande:
Är det inte uppenbart? Att få upprättelse och ekonomisk kompensation. Är det så som ts skriver, skall det inte vara svårt att få.
-
...så hade jag fått ungefär samma svar som jag ändå redan hade förstått från början, eller hur?Nerfherder skrev 2015-06-04 13:56:17 följande:
Hade du brytt dig om att läsa Bubblarens svar...
-
Vad hade du mer specifikt för överenskommelse med socialtjänsten? Var det någon slags god mans-förhållande (dvs. att socialtjänsten hade åtagit sig att sköta betalningar under din konvalescens)?bubblaren skrev 2015-06-03 17:21:24 följande:Socialtjänsten har ansvarat för att jag blivit av med mitt hem som var i proccessen att ombildas till bostadsrätt, vilken jag hade fått godkännande från banken att få låna till köpet. Jag skulle köpt den för 769000:- , men blev vräkt pga obetalda hyror som var 100% socialtjänstens ansvar. Posten gick tillåmed direkt till dom. Jag var inlagd på sjukhus i tre månader. Dom skulle även sköta allt administrativt en obestämd tid framöver efter sjukhusvistelsen.Eftersom jag blev vräkt innan jag hann köpa lägenheten föll den till bostadsrättsföreningen som fick sålt den för 1.9 miljoner. Ren vinst för dom.[...]