• Greenpants

Hur säger jag upp mig?

Hej!

Jag känner att jag sitter i en lite knivig situation. Jag jobbar som säljare, är 21 år och därmed ca 30 år yngre än alla andra på min arbetsplats.

Det är ett väldigt svårt och krävande arbete och jag har jobbat där i snart 4 månader och har bara sålt för 3-4 tusen (vilket är otroligt lite). Jag tycker alltså att jag har lärt mig hur mycket som helst, men jag kommer inte hela vägen. Jag börjar känna att detta jobbet kräver lite mer erfarenhet och att jag inte passar för jobbet. Problemet är att jag inte tjänar några pengar, speciellt inte till mig själv men inte heller till mitt företag. Snart skall min lön gå över till enbart provision för att jag skall börja arbeta hemifrån(har just nu 60 kr i timmen + eventuell provision), vilket kommer leda till att jag bara kommer få provision och det kommer aldrig gå. Jag har sagt detta och att jag inte vill jobba utan att få någon lön. Då sa min chef att han har lagt väldigt mycket pengar på mig, det kostar ju att han en anställd osv. Så han sa att vi satsar ordentligt nu innan jag går över till provision, så att jag lyckas sälja. Men jag vågade inte säga att jag inte orkar mer för han har lagt ner så mycket engagemang, pengar och tid på att lära upp mig. Jag klarar helt enkelt inte av jobbet, det är alldeles för stor press och det tär på mig psykiskt. Har gått med en lön på under 5000 nu i 4 månader och jag lyckas inte sälja. Chefen sätter press på att han har lagt tid och engagemang på mig, hur ska jag ta mig ur detta? slutar jag här, så kan jag ta ett annat jobb nästan direkt så jag kommer inte behöva gå arbetslös i alla fall. Men känns dumt genemot min chef.

• Svar på tråden Hur säger jag upp mig?
  • Ful Anka

Gör klart med det andra jobbet sen säger du upp dig på det jobb du är nu. Känn inget dåligt samvete för de har inte brytt sig om att lära upp dig i alla fall.

This is my life and I don't care
  • Moderno
    Har själv varit i din situation (även om jag tjänade ok med pengar).

Du ska inte känna något som helst ansvar gentemot arbetsgivaren för att du fått utbildning och erfarenhet. Särskilt gäller detta om du har fått en så skamligt dålig lön som du uppger. Om chefen på riktigt var mån om att behålla sin investering (i dig) borde företaget erbjuda en ordentlig lön. Så tänker i alla fall jag. 

Sök dig till ett nytt arbete som du kan trivas med är min starka rekommendation!

Som tidigare sagts bör du dock se till att göra upp med det nya jobbet först, om du kan, eftersom arbetsgivarens "straff" för att du slutar kan vara ett sämre vitsord vilket i sin tur kan leda till svårigheter när du ska söka dig vidare och behöver referenser. 
  • Greenpants

Okej, jag antar att jag måste samla mod. För min chef och mina kollegor är jätte goa, är ju väldigt mycket yngre så alla behandlar mig som om jag är deras dotter. Min chef har suttit i timmar och gått igenom min utveckling och vad jag måste göra. Men jobbet har blivit för mycket. Plus att när jag tog upp det så fick jag det slängt i ansiktet att jag har fått så mycket och att jag har kostat massa pengar, vilket gjorde mig väldigt förvånad med tanke på att dom varit så förstående och hjälpande innan. Så det fick mig att känna mig tvingad att stanna kvar. Sitter nu hemma och skall börja om ett par timmar, men jag vill verkligen inte gå dit. Låg och kallsvettades hela natten och hade ångest över detta! Inte alls bra, börjar nästan tveka på mig själv och börjar ifrågasätta om jag ens gör mitt bästa(vet innerst inne att jag verkligen kämpat). Men nu orkar jag inte lägga mer tid på detta då jag inte ens tycker det är så jätte kul med försäljning. Jag vet att jag inte borde bry mig om vad min chef/kollegor tycker eftersom det har gått över på mitt psyke. Men vet inte hur jag skall gå till väga. Man kan väl inte ringa och säga upp sig? Tack för svaren!

• Moderno
    amandapanda skrev 2015-06-04 09:29:20 följande:

Okej, jag antar att jag måste samla mod. För min chef och mina kollegor är jätte goa, är ju väldigt mycket yngre så alla behandlar mig som om jag är deras dotter. Min chef har suttit i timmar och gått igenom min utveckling och vad jag måste göra. Men jobbet har blivit för mycket. Plus att när jag tog upp det så fick jag det slängt i ansiktet att jag har fått så mycket och att jag har kostat massa pengar, vilket gjorde mig väldigt förvånad med tanke på att dom varit så förstående och hjälpande innan. Så det fick mig att känna mig tvingad att stanna kvar. Sitter nu hemma och skall börja om ett par timmar, men jag vill verkligen inte gå dit. Låg och kallsvettades hela natten och hade ångest över detta! Inte alls bra, börjar nästan tveka på mig själv och börjar ifrågasätta om jag ens gör mitt bästa(vet innerst inne att jag verkligen kämpat). Men nu orkar jag inte lägga mer tid på detta då jag inte ens tycker det är så jätte kul med försäljning. Jag vet att jag inte borde bry mig om vad min chef/kollegor tycker eftersom det har gått över på mitt psyke. Men vet inte hur jag skall gå till väga. Man kan väl inte ringa och säga upp sig? Tack för svaren!

Det går utmärkt att ringa och säga upp sig. Men du måste fundera över vilken uppsägningstid du har - om du har någon. Om du bara har provisionsbaserad lön kanske det inte finns någon uppsägningstid. Kolla ditt anställningsavtal (om du har något skriftligt) först.
  • Greenpants

Jag har inte kollektivavtal, på mitt avtal står det provanställning. Hittar inget om någon uppsägningstid på mitt avtal. Enligt lag så finns det inget kvar på att man kan sluta direkt efter att man avbrutit sin provanställning. Har jag rätt?

• Moderno
    amandapanda skrev 2015-06-04 09:40:34 följande:

Jag har inte kollektivavtal, på mitt avtal står det provanställning. Hittar inget om någon uppsägningstid på mitt avtal. Enligt lag så finns det inget kvar på att man kan sluta direkt efter att man avbrutit sin provanställning. Har jag rätt?

Jag förstod inte riktigt frågan.
  • Greenpants

Haha oj, enligt lag så finns det inget krav på att man måste stanna(uppsägningstid), när man avbryter en provanställning.

• sportpappa
    amandapanda skrev 2015-06-04 09:40:34 följande:

Det är just fördelen och nackdelen med en provanställning. Du kan gå samma dag som du säger upp dig.
    Vissa kollektivavtal reglerar uppsägningstid eller varsel på en provanställning, men jag har för mig att det då endast är från arbetsgivarens sida, ex. arbetsgivaren måste meddela 2 veckor innan att du är uppsagd på din provanställning.
  • Greenpants

Jag tror jag borde ringa min chef idag och säga upp mig. Det är väl ingen fara att göra det över telefon?

• sportpappa
    amandapanda skrev 2015-06-04 10:11:23 följande:

Jag tror jag borde ringa min chef idag och säga upp mig. Det är väl ingen fara att göra det över telefon?

Det är snyggare att göra det face to face, men ni har ju redan pratat om att du inte säljer tillräckligt och inte får tillräckligt med lön för att det ska fungera. Att du säger upp dig bör inte komma som en överraskning.
  • Greenpants

Ja, det kanske är en bättre idé. Är bara rädd att min chef skall börja prata om att dom satsat på mig och så vidare. För då får jag skuldkänslor och är rädd att jag viker mig. Men skall verkligen vara bestämd! Har sagt upp mig tidigare, men detta är mitt första "seriösare" jobb.

• Greenpants

Jag sa upp mig!! Inga sura miner, jag sa att jag vill säga upp mig då jag inte har råd att jobba kvar. Vi sa hejdå som vänner! Tack för alla hjälpsamma svar!

• Moderno
    amandapanda skrev 2015-06-04 15:03:06 följande:

Jag sa upp mig!! Inga sura miner, jag sa att jag vill säga upp mig då jag inte har råd att jobba kvar. Vi sa hejdå som vänner! Tack för alla hjälpsamma svar!

Skönt att det löste sig. Dessutom var det en mycket bra anledning du gav.

Lycka till med nya jobb!
Svar på tråden Hur säger jag upp mig?