• MalinK85

Vad är rimligt för ett barn att pendla?

Mitt ex valde direkt efter vår skilsmässa att flytta till vår grannkommun, ca 5 mil bort. Vi har växelvis boende för barnen, 4 och 6 år, varannan vecka.
    Nu undrar jag lite om det verkligen är rimligt för barnen som till hösten börjar fsk och fsk-klass att pendla dessa mil varje dag. Jag tycker själv att det känns lite långt och det blir långa dagar för mina små.
    Barnen är skrivna hos mig och kommer ha sitt sociala kontaktnät hos mig. Kan jag använda mig av det faktum att de är skrivna hos mig för att få till ett annat umgänge?

• Svar på tråden Vad är rimligt för ett barn att pendla?
  • Birgitta02

Låter inte ett dugg rimligt. Antingen får pappa flytta närmare eller så får det kanske bli varannan helg (eller varje helg). Tycker du ska ta ett samtal med familjerätten om hur rutinerna brukar vara i såna här fall.

• sextiotalist

Det går inte att svara sådär rakt av. Är det 5 mil på en 90-väg, så är det bara 25-30 minuters resväg, vilket är inget konstigt när man bor i en större stad. Skulle det vara i Stockholm, då kan fem mil ta väldigt lång tid att åka (men å andra sidan så är det inte så lätt att få boende)
    Jag vet de som måste åka 25-30 minuter för att ta sig till dagiset och då är det bara att acceptera.

• Monchichier

Hur långt är ett snöre?
    Säg att ni bodde i Enköping och exet väljer att flytta till Kungsängen för att komma närmre jobbet i Stockholms innerstad.
    Det är nästan exakt 5 mil emellan de två platserna och det tar 35 min med bil. Inte helt orimligt va? När jag gick i högstadiet var min pendeltid det dubbla.
    Skulle du kämpa för att få ett annat umgänge i den situationen skulle du nog ses som rabiat av alla i det läget.

• sextiotalist
    Monchichier skrev 2015-06-04 11:19:46 följande:

Hur långt är ett snöre?
    Säg att ni bodde i Enköping och exet väljer att flytta till Kungsängen för att komma närmre jobbet i Stockholms innerstad.
    Det är nästan exakt 5 mil emellan de två platserna och det tar 35 min med bil. Inte helt orimligt va? När jag gick i högstadiet var min pendeltid det dubbla.
    Skulle du kämpa för att få ett annat umgänge i den situationen skulle du nog ses som rabiat av alla i det läget.

Ett väldigt bra exempel
  • Monchichier
    sextiotalist skrev 2015-06-04 11:21:19 följande:
    Ett väldigt bra exempel

Tack!

Jag har flera
    Södertälje-Sollentuna, 50,4km, 45min
    Södertälje-Strängnäs, 52,8km, 40min
    Örebro-Köping, 59,1km, 39min
    Mariestad-Lidköping, 52,6km, 48min
    Göteborg-Stenugnsund, 47,9km, 39min

Och så jämför vi då med hur det var för oss när det "bara" var 11,3km till dagis, i rusningstrafiken tog det då dryga 40min att ta sig till och från dagiset. 55min om man åkte kommunalt.

Svar på tråden Vad är rimligt för ett barn att pendla?