• Anonym (hepatit b)

    tydligen resistent mot Hepatit B

    Hej!

    Jag var på blodcentralen och gjorde tester för att lämna blod, det visade sig att jag har haft och är nu resistent mot Hepatit B!
    eftersom jag inte haft några symtom på just det vad jag vet om eller kommer ihåg så försöker jag komma på när jag kan ha haft det.
    Träffade sambon för 11 år sedan, har innan dess testat mig regelbundet och även tre månader efter det gjort tester för om jag haft någon könssjukdom (jag har då bett om att ta alla tester man kan göra, vet dock inte exat vilka tester som gjordes men blodprov lämnade jag bland annat.) sen har jag fött två barn en på 7 år nu och en på 4 år nu. och vad jag har förstått så tar man blodprov för bland annat hepatit på MVC när man är gravid. och det har jag ju inte haft då antar jag efterom jag inte fått någon information om det.

    min fråga är ju då, kollar man bara om man har hepatit b på dessa tester eller kollar de även om man har haft det och är resistent? Kan man gått igenom "vanliga" undersökningar/provtagningar för sjukdomar på ungdomsmmotaggningen och på MVC utan att det synts bara för man kanske bara tittar efter sjukdomar man har? eller har det med all säkerhet blivit efter?

    Sambon har flertalet tatueringar, en av dem skaffade han när jag var höggravid med sista barnet, även skaffat fler efteråt. Han har aldrig testat sig för någon sådan sjukdom så om han har/haft det vet jag inte.
    Jag är mest orolig för att jag ska ha haft det när jag var i slutet av graviditeten, när barnen funnits och kanske smittat dem på något vis? trots de inte haft symtom.

  • Svar på tråden tydligen resistent mot Hepatit B
  • Anonym (hepatit b)

    nej ingen vaccination.. det hade ju även synts om det hade varit det.. hur man ser det..(har läst allt om hepatit b sen sist...) är man vaccinerad så har man bildat antikroppar och resistens mot "ytan" (S) på viruset och inte "kärnan" (C). har man haft det och blivit frisk så har man bildat antikroppar mot både "kärnan" och "ytan" på viruset.
    När jag äntligen fick pratat med bvc och de sa att de skulle sett både aktiva virus eller antikroppar vid testet vid inskrivning så åkte jag direkt och testa resten familjen... och väntar nu på besked.. längsta veckan i mitt liv känns det som..

  • Anonym (hepatit b)

    Familjen hade inte hepatit b.. jätteskönt! men jag fortfarande fundersam. Kan jag verkligen haft det på senare tid då? Sambon och jag har i genomsnitt sex en gång om dagen(även under mens) och känns ganska omöjligt att han skulle klarat sig då..

Svar på tråden tydligen resistent mot Hepatit B