• sarah

Adoptera Hund

Jag har haft hundar i hela mitt liv och har tidigare varit aktiv i agility, lydnad och även vallning. I dag har jag en liten sällskapschihuahua och en pensionerad Bordercollie som börjar bli till åren. Tanken på en nästa hund har börjat dyka upp, men jag kan inte släppa att jag kanske vill adoptera denna gång. Jag har inget behov av att ha en valp, ska inte träna/tävla något särskilt och det finns så många hundar som behöver nya hem. Men i Sverige, bland hundfolk åtminstone, känns det nästan "fult" att adoptera Förvånad till skillnad från andra länder där det är det ultimata. 

Jag vill absolut inte bidra till att nya sjukdomar förs in i landet, så spanska gatuhundar och liknande är inte aktuellt. Men på hundstallet har jag under alla år som jag tittat in bara sett hundar som är av en typ jag inte vill ha (brukshunds -och staffkorsningar samt en och annan huskey). 

Finns det fler organisationer? Och hur är det med de irländska hundarna, har de också sjukdomar som inte vi har? Har tittat på hundar utan hem och de har betydligt fler hundtyper som känns intressanta (ja jag vet att man aldrig vet med blandraser, men vissa korsningar känns ändå mer tilltalande än andra). 

• Svar på tråden Adoptera Hund
  • Aniiee

Jag vet precis hur du menar - i Sverige adopterar man inte hundar. Möjligtvis köper man en hund på blocket som man sedan säljer igen för att den växte eller var en problemhund. Vi behöver djurpolis som de har i USA, UK och Australien (och alla andra länder jag kommer på). "Hundmänniskor" köper valpar från välrenomerade kennlar. Ochd et tycker jag, som du, är synd. Mer bra organisationer som kan utvärdera och adoptera bort rätt hundar till rätt ägare!

Men men, hursomhelst....

Hundstallet är väl det bästa stället att adoptera hundar ifrån, och vad gäller för slags hundar så gäller det lite att vara på hugget och helst lämna in intresseanmälan. De har fina, snälla familje- och sällskapshundar, de bara adopteras ut mycket fortare än andra hundar, för de är inte lika stora krav. En snäll fin, 6-årig cocker spaniel vars gamla tant trillat av pinn är lättare att adoptera bort en en huskey som kräver mycket motion och hjärngympa. 

Vad gäller att adoptera utländska hundar så handlar det ju mest om att se till att de kommer från bra organisationer som gör grundliga hälso- och mentalundersökningar. Hundar utan hem är en bra organisation, och Irland har ungefär samma sjukdomspool som Sverige. Jag fick min alldeles egna lilla rescue från de =) Det gick bra, även om det var en del papperskrångel.

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Abbe83

Jag och min sambo har en schäfer på 2 år som vi skaffade som valp. Nu fundera vi på att skaffa en till hund. Men känner inget behov av en valp, vill adoptera en vuxen hund istället. Jag har tittat på irländska hundar på hundar utan hem och friends forever. Jag har även kollat på omplaceringar på olika rasklubbar. 
    Men är inte aktuellt med en hund till i år men kanske nästa år. 

Svar på tråden Adoptera Hund