Adoptera Hund
Jag har haft hundar i hela mitt liv och har tidigare varit aktiv i agility, lydnad och även vallning. I dag har jag en liten sällskapschihuahua och en pensionerad Bordercollie som börjar bli till åren. Tanken på en nästa hund har börjat dyka upp, men jag kan inte släppa att jag kanske vill adoptera denna gång. Jag har inget behov av att ha en valp, ska inte träna/tävla något särskilt och det finns så många hundar som behöver nya hem. Men i Sverige, bland hundfolk åtminstone, känns det nästan "fult" att adoptera till skillnad från andra länder där det är det ultimata.
Jag vill absolut inte bidra till att nya sjukdomar förs in i landet, så spanska gatuhundar och liknande är inte aktuellt. Men på hundstallet har jag under alla år som jag tittat in bara sett hundar som är av en typ jag inte vill ha (brukshunds -och staffkorsningar samt en och annan huskey).
Finns det fler organisationer? Och hur är det med de irländska hundarna, har de också sjukdomar som inte vi har? Har tittat på hundar utan hem och de har betydligt fler hundtyper som känns intressanta (ja jag vet att man aldrig vet med blandraser, men vissa korsningar känns ändå mer tilltalande än andra).