• Jenzzzan

Värde på glutenprov? Sonen hade 1300!

Hej! Undrar om någon kan delge vilka värden av antikroppar era barn fick på glutenproverna. Och hur det blev sen, var det celiaki? Vi har fått svar på vår sons blodprov och han hade ett värde på runt 1300. Vad jag förstått så är det höga värden som i vissa landsting skulle vara tillräckligt höga för att sätta diagnos utan tarmbiopsi. Här är rutinen att man alltid gör biopsin men nu i semestertider så kommer vi få vänta på den och alltså fortsätta ge sonen mat med gluten hela sommaren. Nån som fått så högt värde där det sen visat sig inte vara celiaki? Nån som fått diagnos efter enbart blodprov?

• Svar på tråden Värde på glutenprov? Sonen hade 1300!
  • Blicka

Hur har det gått för er? Sonen gjorde gastroskopi idag o läkaren tyckte sig se en inflammation så vi ska ge honom glutenfritt nu tills återbesök i slutet av augusti. Då får vi provsvar o säkert besked.

• Anonym (Celiaki)
    Blicka skrev 2015-06-30 19:31:54 följande:

Hur har det gått för er? Sonen gjorde gastroskopi idag o läkaren tyckte sig se en inflammation så vi ska ge honom glutenfritt nu tills återbesök i slutet av augusti. Då får vi provsvar o säkert besked.

Vi skall åka till en näringsterapeut nu nästa vecka! skall bli intressant eftersom mitt eget besök aldrig blev av även om jag hade rättt till ett. Dottern har väl smygätit och stjält vanliga kex ett par gånger annars håller vi dieten och hon gnäller inte på magont lika ofta! gick gastroskopin bra för honom? 
  • Blicka
    Anonym (Celiaki) skrev 2015-07-01 19:21:57 följande:
    Vi skall åka till en näringsterapeut nu nästa vecka! skall bli intressant eftersom mitt eget besök aldrig blev av även om jag hade rättt till ett. Dottern har väl smygätit och stjält vanliga kex ett par gånger annars håller vi dieten och hon gnäller inte på magont lika ofta! gick gastroskopin bra för honom? 
    Sonen var jätteduktig igår! Så undersökningen gick bra. Synd bara att resultatet dröjer åtta veckor

Skönt att dieten hållits så bra. Sonen fick glutenfritt knäckebröd idag o gillade det. Alltid ngt... Blir nog värre med det mjuka brödet.
  • Blicka

Sonen fortsatt under utredning då provet inte helt tydligt visade på celiaki (tarmluddet inte borta men inflammatoriska celler fanns i tarmen. Hur går det för er andra?

• januari87

Hej föräldrar!

Vad fick ni för svar på eran biopsi? 

min dotter hade 19 i värde i februari o 13 i april... väntar på tid för biopsi nu.

ÄR så rädd :(

• Blicka

Sonen fick celiakidiagnos o har nu ätit glutenfritt ett år. Började även med laktosfritt för två månader sen då han fortsatt klaga lite på magont. Nu verkar han må bra!

I övrigt - var inte rädd! Det har gått jättebra med omställningen tycker jag.

• Anonym (Diana)

Jag skulle gett glutenfri mat under sommaren som en försiktighetsåtgärd. Ni kommer ju se om han mår bättre av det också och det är ju det viktigaste.

• Blicka

Skulle inte rekommendera att börja med glutenfritt om det inte är på inrådan av läkare. Provsvaren framöver kan ge felaktig bild om man experimenterar på egen hand innan ev diagnos har satts. Så förankra innan ni börjar med annan kost!

• Anonym (Diana)
    Blicka skrev 2017-05-27 21:31:40 följande:

Skulle inte rekommendera att börja med glutenfritt om det inte är på inrådan av läkare. Provsvaren framöver kan ge felaktig bild om man experimenterar på egen hand innan ev diagnos har satts. Så förankra innan ni börjar med annan kost!

Jag såg sen att det var en gammal tråd. Nu var ju redan blidprov taget och ts barn skulle ha fått vänta hela sommaren på nästa prov, jag tycker inte det är okej att låta sitt barn plågas på det sättet. Det är både grymt och elakt, jag skulle ha svårt att umgås med någon som gjorde så. Det spelar ingen roll vad nästa prov visar för mår barnet bättre vet man ju varför. Idag finns så mycket glutenfritt så man behöver inte börja med en helt ny kost.
  • Blicka
    Anonym (Diana) skrev 2017-05-28 03:21:26 följande:
    Jag såg sen att det var en gammal tråd. Nu var ju redan blidprov taget och ts barn skulle ha fått vänta hela sommaren på nästa prov, jag tycker inte det är okej att låta sitt barn plågas på det sättet. Det är både grymt och elakt, jag skulle ha svårt att umgås med någon som gjorde så. Det spelar ingen roll vad nästa prov visar för mår barnet bättre vet man ju varför. Idag finns så mycket glutenfritt så man behöver inte börja med en helt ny kost.
    Det är klart att man inte vill låta barnet må dåligt. Det är ju självklart! Vi fick tex i samråd med sjukvården börja med glutenfritt innan diagnos var satt, det blev en del i att fastställa diagnos. Tror ändå det är bra att förankra... eller iaf lyfta det till diskussion med den läkare man har kontakt med o sedan fatta ett eget beslut efter det!
  • Anonym (Diana)
    Blicka skrev 2017-05-28 06:44:24 följande:

Det är klart att man inte vill låta barnet må dåligt. Det är ju självklart! Vi fick tex i samråd med sjukvården börja med glutenfritt innan diagnos var satt, det blev en del i att fastställa diagnos. Tror ändå det är bra att förankra... eller iaf lyfta det till diskussion med den läkare man har kontakt med o sedan fatta ett eget beslut efter det!

Det är klart att det kan vara bra att berätta det för läkaren, men säger han/hon nej får man ju börja med glutenfritt ändå.
  • Blicka
    Anonym (Diana) skrev 2017-05-28 12:06:10 följande:
    Det är klart att det kan vara bra att berätta det för läkaren, men säger han/hon nej får man ju börja med glutenfritt ändå.
    Allt är ju upp till föräldern i slutändan, visst är det så.
  • Blicka
    januari87 skrev 2017-05-28 08:46:49 följande:

Mitt barn lider inte av det iaf!

Vad bra!

När ska ni få göra biopsin?
  • Blicka
    januari87 skrev 2017-06-05 10:30:29 följande:

Ska träffa läkare den 5 juli å utifrån de ska vi bestämma nästa steg

Tummar för att fortsatta kontakten går bra. Undrar du ngt är det bara att fråga!
Svar på tråden Värde på glutenprov? Sonen hade 1300!