• QueenBeee

Studentfirande med skilda föräldrar?

Jag tar studenten nästa år och är lite kluven till hur jag ska göra med mina föräldrar. De har varit skilda i ca 11 år och trots att de inte ens har sett varandra på länge gissar jag att det skulle bli en väldigt spänd stämning att ha dem tillsammans, trots att det vore för min skull.

Jag blev inspirerad och fick en idé om att vilja ha en bild tagen på mig tillsammans med båda föräldrar på min studentdag då det kanske vore kul för mig att ha i framtiden trots situationen, eftersom jag inte har haft en bild på oss tre sedan jag var i dagisåldern. Kan kanske tillägga att jag inte har haft den bästa kontakten/relationen genom åren, vilket till stor del har varit av en god anledning.

Vid födelsedagar har jag alltid haft ett firande för varje förälder och han har dykt upp själv på skolavslutningar i grundskolan, men jag har inte hjärta att exkludera honom från ett större firande som det här. Å andra sidan jobbar han mycket, så han kanske inte ens blir tillgänglig den dagen, men jag tar inget för givet.

Hur har ni andra gjort, eller vad skulle ni ha gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-07 23:01
    Vad gäller det med bilden kan jag nämna att inspirationen kom från en som också var skilsmässobarn. Det enda han önskade sig (i vuxen ålder) efter att ha träffat sin pappa efter 30 år var att ta en bild med föräldrarna.

• Svar på tråden Studentfirande med skilda föräldrar?
  • Anonym (G)

Mina föräldrar har inte ens kunnat vara i samma rum sedan de skildes, så jag förstår din oro. Just studenten var inget problem för mig dock. På själva dagen när man går ut så är det så sjukt mycket folk där att dina föräldrar inte ens behöver se varandra eller stå nära varandra. De kan stå på helt olika ställen så kan du gå till dem en i taget och låta dem gratta dig. Det funkade jättebra för mig. Sen gjorde jag så att jag även hade skilda firanden för studenten med mina föräldrar, det blir precis som när man firar en födelsedag eller annan högtid.

Nu vet jag inte hur funktionella dina föräldrar är tillsammans, men om ni inte har tagit en bild ihop sedan de skildes så bör du nog höra med dem vad de tycker om din tanke att göra det, för du vill inte att din dag ska bli förstörd av att de börjar bråka eller att det blir konstig stämning.

• sextiotalist

Sambon och hans ex fungerade inte ihop. Men studenterän löste de ändå. Nu var det jag och hans ex som fixade allt. Vi tyckte det var bäst så (hon var ju gift med honom och jag sambo och den gemensamma erfarenheten, håll honom utanför)

• Anonym (K)

Mina föräldrar skilde sig bara några månader innan jag tog studenten. Det var ganska spänt mellan dem i det läget men vi löste det så att vi hade studentfirandet i vårt dåvarande hus, som mamma bodde kvar i fortfarande. Pappa kom som "gäst" (fast han betalade halva kostnaden) och pratade nog inte många ord med mamma, men det minns jag inte. Men med tanke på hur många andra gäster det fanns att umgås med så tror jag inte att de prata med varandra mer än "nödvändigt".

Gällande att ta et foto så tycker man ju att dina föräldrar borde kunna ställa upp på det, men det är nog en bra idé att prata med dem om det innan så du vet att de är ok med det. Även hur firandet ska gå till tycker jag du lan diskutera med dina föräldrar. Berätta hur du önskar att ni kunde göra och fråga om de kan ställa upp på det.

Svar på tråden Studentfirande med skilda föräldrar?