• Prinsessan 83

Add medicin och biverkningar

Hej

Är i slutskedet av min add utredning, och vet att jag kommer få den diagnosen. ni som har and och medicin, vilken medicin har ni och hur har de påverkat er? Positivt som negativt, Har ni fått några biverkningar? Min läkare fråga mig om ja har önskemål på läkemedel!? Ja har ju ingen aning..

Tacksam för alla råd och tips

• Svar på tråden Add medicin och biverkningar
  • Demetria

Det är högst individuellt och man får ofta pröva en rad olika innan man hittar rätt.
    Det beror också på hur stort behöv du har. Om du går i skolan eller har ett jobb som är krävande. Om du har partner vilket innebär att du inte kan ta hur hög dos som helst utan att vara en zombie hela dagen.
    Finns inga bra och dåliga mediciner utan olika funkar på olika människor.

Sambon kör Ritalin just nu vilket är bra för mig. Dock upplever han att de går ur fort och inte är så starka som han kanske hade behövt på jobbet. Men han är mer människa än på concerta som verkligen gjorde honom till en hyperfokuserad sten i 12+ timmar.

Lycka till!

• Prinsessan 83

Okej jag förstår, tack för dina råd
    Får väl prova mig fram

Vart lite paff bara när läkaren fråga om ja hade önskemål, då jag inte har några erfarenheter av sådan medicin.

• add

Hej!
    Är en tjej på 26 år som fick sin ADD diagnos nu i början av april. Jag började äta concerta för 8 dagar sedan.

Jag började min dos på 18 mg. Första dagen kände jag ingenting förutom att jag hade svårt att somna på kvällen (inget som brukar vara ett problem för mig då jag konstant är trött och kan i princip sova hur mycket som helst.)
    Dag 2 så var jag väldigt känslig i humöret och gråtmild och hade även då svårt att somna och sov oroligt.
    Dag 3 Så var jag jättetrött och hade även då svårt att somna.
    Dag 4 Också jättetrött och lite illamående och irriterad.
    Dag 5 Extremt trött, grinig, irriterad, och ont i hela kroppen och hade världens frossa, precis som att jag hade feber. Lättare att somna och sover bra.
    Dag 6 Samma som dag 5, ringer till min läkare och berättar om mitt mående och hon ger klartecken på att höja dosen till 36 mg.

Utöver detta så är jag inte sugen på någon mat men känner ändå "hungerkänsla", har inget sötsug alls. Är kissnödig hela tiden nästan och får springa på toa titt som tätt.

36 mg concerta

Dag 1
    Känner mig pigg ca 30 min efter jag tagit medicinen och tar en kopp kaffe ca 1 timme efter och får typ som ett rus, ingen obehagligkänsla känner mig positiv. Sitter på utbildning i ca 2 timmar och blir inte trött och "grötig" i skallen som jag annars brukar bli. Känner mig mer vaken men har ändå tusen tanker i huvudet som snurrar runt så kan inte focusera helt. Har ingen aptit alls och känner ingen hungerkänsla men känner att energinivån är låg så försöker äta ändå men ingenting är gott. Känner att effekten av medicinen avtar efter lunch och känner mig lite trött men inte jättetrött. Blir lätt andfådd då jag går kortare sträckor. Blir väldigt trött på kvällen och går och lägger mig hyfsat tidigt men har svårt att sova och har tusen tankar och ider och känner mig väldigt kreativ, men somnar tillslut och sover hyfsat.

Dag 2 Är idag så kan inte säga så mycket. Känner mig ganska pigg men ingen "rus känsla" idag efter en kopp kaffe.

Får se hur det går närmaste dagarna, om detta är en bra dos för mig eller om jag måste höja. Hoppas detta kan hjälpa dig lite! Kan uppdatera.

Svar på tråden Add medicin och biverkningar