• Anonym (anna)

Studerande sgi

Hej!
    Jag har lite frågor angående vad som gäller för mammaledighet om man är studerande.
    Jag har studerat i 1.5 år, och hade innan det en fast tjänst i 3.5 år. När jag började studera tog jag tjänsteledigt delvis men jobbade ca 12% tjänsteledigheten tog slut efter ett år med jag har fortfarande kvar mina 12% samt att jag jobbar extra på andra ställen. När jag började studera tog jag de tre första månaderna inga studiemedel, utan försörjde mig på pengar jag fick från det jag jobbade extra samt sparade semester dagar. Vad skulle min sgi beräknas på om jag skulle ta mammaledigt medans jag studerar?
    Tack på förhand
    Anna
  • Svar på tråden Studerande sgi
  • Försäkringskassan

Hej!

Om man avbryter ett arbete som har pågått i minst sex månader i följd så får man behålla sin SGI under högst tre månader.

Därefter kan man fortsätta skydda den om man t ex studerar med studiemedel (bidragsdelen räknas).

Det får inte finnas något glapp någonstans, då kan SGI sänkas till noll.

Vi kan inte svara på frågor om din eventuella SGI här på Familjeliv, utan du måste skicka in skicka in inkomstuppgifter till oss så att vi kan göra en inkomstutredning på dig.

Här kan du läsa mer; https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/bra_att_veta/om_sjukpenninggrundande_inkomst/om_sgi_for_arbetslos%2C_studerande%2C_sjuk_m_m/om_sgi_for_arbetslos%2C_studerande%2C_sjuk_m_m/!

Hälsningar

Malin, handläggare

Svar på tråden Studerande sgi