• Jessan

Löss!

Hittade en lus i dotterns hår igår och hon har kliat sig ganska länge i håret.

Behandlade med lusshampo igår och har luskammat idag. Hittade två till idag, en levande och en död. Borde dom inte vara döda? Och äggen, dom som är kvar, är dom levande eller döda? Dom sitter ca 1-2 cm ut från hårbotten. Och hur får jag bort dom???? Dom följer inte med när jag kammar!

• Svar på tråden Löss!
  • Venne

Nitfree funkade här. Kammade 2 dagar i sträck, med håret dränkt i balsam. Inget medel krävdes. Och jo, allt försvann. Hade koll lång tid framåt. Har hänt 2 gånger på 3 år och det har funkat båda gångerna. Beställer man den på nätet från England kostar det under en hundring.

• Jessan

[quote=75404412][quote-nick]Venne skrev 2015-06-09 19:53:04 följande:[/quote-nick]Nitfree funkade här. Kammade 2 dagar i sträck, med håret dränkt i balsam. Inget medel krävdes. Och jo, allt försvann. Hade koll lång tid framåt. Har hänt 2 gånger på 3 år och det har funkat båda gångerna. Beställer man den på nätet från England kostar det under en hundring.[/

Vilket balsam som helst?

• Venne

Yes, vilket som helst. Man bara dränker håret för att göra kamningen lättare och skonsammare för håret. Det är lite tidskrävande och drygt, men fungerar superbt och man slipper dränka ungens huvud i kemikalier som är gjorda för att döda (om än små) levande varelser.

• Venne

Andra gången hon fick löss kammade vi bara en dag, funkade då med. Men hade som sagt daglig koll flera veckor.

• Jessan

Finns det inget annat sätt än att dra bort äggen med naglarna? Verkligen as-svårt på aktiv 4-åring!!!!!

• Jessan

Och - följdfråga på allt detta: vad gör jag med min 6-veckors bebis? Gör jag nåt?

• Venne

Jo, det är ju det kammen är till för. Den är konstruerad för att dra bort både ägg och löss.

• Jessan

[quote=75404662][quote-nick]Venne skrev 2015-06-09 20:51:06 följande:[/quote-nick]Jo, det är ju det kammen är till för. Den är konstruerad för att dra bort både ägg och löss.[/

Ok, men jag har redan köpt två kammar varav den ena verkar rätt så bra, väldigt tät. Men den tar inte bort äggen... Måste alltså köpa en tredje kam... Hatar detta!!

• Jessan

[quote=75404018][quote-nick]Themis skrev 2015-06-09 18:15:23 följande:[/quote-nick]Ska tillägga att jag givetvis kammade varje dag också.

Det finns bra och dåliga luskammar och vi köpte en som var kass först, men hittade sen en mycket bättre i vit plast som är halvrund och har "this side towards scalp" tryckt på sig. Tror den är från apoteket men minns inte.

[/

Den vita har jag! Verkar bra!

Svar på tråden Löss!