• Anonym (TS)

Hur blir man bättre på att analysera stora textmassor?

Jag skulle behöva lite råd. Jag är utbildad jurist och är således van att läsa mycket. Dock känns det mest som att jag, åtminstone i arbetslivet, analyserat kortare texter, dvs jag är ju väldigt van att analysera den juridiska riktigheten i kortare texter. Däremot upplever jag att jag inte är bra på att analysera en större textmassa. På mitt nya jobb så handlar en hel del om det och många andra är himla duktiga på det. En utredning på kanske hundra sidor som man ska kunna läsa, se vilka delar som är bra och dåliga, var det behöver förbättras, skrivas om, läggas till, tas bort, helt enkelt hur strukturen är, den röda tråden osv.

Jag tycker jag är så himla dålig på det. Jag anstränger mig så hårt när jag läser en utredning för att se detaljerna och analysera dem och se juridiska felaktigheter osv att jag missar helheten. Jag ser verkligen inte skogen för alla träd. Och när jag pratat med en kollega så verkar det lite typiskt som jurist, just för att som jurist är man tränad i detaljfrågorna.

Men nu vill jag bli bättre på helheten, hur blir man det?

• Svar på tråden Hur blir man bättre på att analysera stora textmassor?
  • Anonym (nn)

Använd dig av stödord och bearbeta texten två gånger om det behövs.

• RebeckaM

Övning ger färdighet helt klart, men hur läser du texten, högt? Ibland när man hör sig själv säga det som står så hör man liksom mer.
    Dessutom så kan det vara bra att undvika andra stimulerande intryck från smartphone och så vidare då man ska ägna sig lite extra åt ett visst projekt. Jag märker att jag lätt kan tappa koncentration om jag har för mycket annat i huvudet så ge utrymme åt analysen på så vis att du faktiskt stänger av telefon och inte rör den, inte ens då du tar en paus.

Rebecka är en erfaren webbskribent - artikelskribenten.se
  • marmik

Som sagt kommer det delvis med erfarenhet och som du själv är inne på får du försöka sluta läsa så detaljerat - skumma texten först så att du får en uppfattning om vad texten handlar om (och gör ev enkla markeringar i marginalen - sitt dock inte och stryk under då bli lätt allt understruket och det tar tid). Sen kan du gå in och läsa viktiga delar mer detaljerat andra gången du läser då vet du var det viktiga står.

• Anonym (TS)

Tack för era svar! Jag har eget rum på jobbet men brukar inte läsa högt. Jag brukar sätta på lite låg musik för att stänga ute andra störningsmoment men jag har lite svårt med koncentrationen så jag glider lätt iväg med tankarna. Och det är kanske just pga det så måste jag koncentrera mig superhårt för att verkligen läsa vad det står. Men missar då helheten...

Jag har också tänkt att övning ger färdighet men det har inte hjälpt ännu, kanske för att jag ofta "fuskar" lite med helheten och fokuserar på detaljerna och lämnar helheten åt andra.

Svar på tråden Hur blir man bättre på att analysera stora textmassor?