• Anonym (Ofrivilligt barnlös)

Kan inte glädjas med andra som får barn.. Någon mer?

Jag och min sambo har inte skyddat oss på över 2 år, men det var först för ca 1 år sedan vi verkligen försökte bli gravida genom att pricka ägglossningar, men utan resultat. Jag fick PCOS diagnos i december och har nu ätit tredje omgången Pergotime utan resultat.. 

Personer i vår omgivning får barn på rullande band och jag kan inte längre glädjas åt dem, vilket känns otroligt jobbigt för jag är ju egentligen glad för deras skull, men min sorg är större.. Idag kom senaste barnet till två hyfsat nära vänner, men istället för att glädjas med dem, gråter jag. Jag klarar inte ens av att se bilden på deras barn på facebook eller att skicka ett grattis-sms och jag vet ärligt talat inte om jag kommer orka träffa dom överhuvudtaget nu när de har ett nyfött barn. Kanske när det blivit 1 år.. men nu eller de närmsta månaderna? Nej, det går inte för det gör alldeles för ont, fruktansvärt ont. Det låter hårt och jag känner mig hemsk, men det är såå svårt för mig att stå ut i detta och att se andras lycka när jag själv mår så otroligt dåligt över att det aldrig tycks bli vår tur, känns outhärdligt. Det är inte "bara" barn jag känner eller har nära mig som jag mår dåligt av att tänka på eller se, utan jag mår dåligt av barnvagnar, nallar, nappar, gravida - ja, allt som har med barn att göra. Det räcker att jag ser små barn på film, så gråter jag.

Anledningen till att jag skriver här är för att jag känner mig så otroligt ensam i detta och undrar om det finns någon som är i samma sits..?
  • Svar på tråden Kan inte glädjas med andra som får barn.. Någon mer?
  • Anonym (*)

Så din kille delar inte din sorg?

Anonym (*) skrev 2015-06-09 21:30:00 följande:

Så din kille delar inte din sorg?

Han känner ingen sorg, utan är övertygad om att vi kommer lyckas tillslut. Han mår inte dåligt av att träffa barn eller se någonting som påminner om barn. Så han förstår mig inte riktigt på just den punkten.
  • Anonym (Ofrivilligt syskonlös)

Känner väl igen mig i det du beskriver och har också haft oerhört svårt att hantera att människor i omgivningen varit gravida och fått barn. Det handlar inte om att missunna andra utan om den

egna sorgen.

• Anonym (Barnlös)
    Anonym (Ofrivilligt barnlös) skrev 2015-06-09 21:33:22 följande:

Han känner ingen sorg, utan är övertygad om att vi kommer lyckas tillslut. Han mår inte dåligt av att träffa barn eller se någonting som påminner om barn. Så han förstår mig inte riktigt på just den punkten.

Precis så.
  • Anonym (I)

Du får tänka att det finns så mycket mer att ta till för att ni ska få barn. Vad jag förstår har ni inte provat ivf. Stort lycka till!

Anonym (Ofrivilligt syskonlös) skrev 2015-06-09 21:51:02 följande:

Känner väl igen mig i det du beskriver och har också haft oerhört svårt att hantera att människor i omgivningen varit gravida och fått barn. Det handlar inte om att missunna andra utan om den

egna sorgen.

Ja och det känns svårt. Jag vill ju kunna umgås, men mentalt klarar jag inte av det :/ Var det så för dig också?
  • Anonym (Andra sidan)

Jag var på andra sidan. En släkting fick missfall och lyckades inte bli gravid igen. Jag var höggravid ett år efter missfallet. Hon pratade med andra om hur jobbigt det var att jag var gravid. Hon ville att jag skulle vara diskret med min mage när vi träffades( hur man nu är diskret med en mage som är dubbelt så stor som en vanlig gravidmage i vecka 37)

Hon ville att ingen i släkten skulle prata om min graviditet på släktträffarna och hon tyckte det var respektlöst när andra la ut saker om deras barn på Facebook. För dom borde ju tänka på dom som inte kan bli gravida..

Jag gick och försökte gömma mig.. Fick skuldkänslor och mådde dåligt. Hon pratade inte med mig.. Satt bara och kramade sin make när vi var i samma rum. När barnet kom så fick släktingarna välja, bjuda dom eller mig och barnet.

Sedan blev hon själv gravid! Jättekul! Men plötsligt så skulle ALLA prata om hennes graviditet varje gång släkten träffades, hon svämmade över sin Facebook med gravidgrejer. Hon visade sin mage för alla som ville ( och inte ville) se. Verkligen jätteroligt för henne. Men plötsligt så betyde andra barnlösas känslor ingenting alls.

Hon fick mig att skämmas över min graviditet. Hon fick alla att låtsas om att min graviditet inte fanns. Själv skulle hon hyllas över sin.

Hon tänkte nog inte på hur hon fick mig att må. Hon hade nog fullt upp med sin sorg.

Ville bara säga: När du blir gravid. Fundera över hur du agerar då. Du kanske inte kan förvänta dig att alla kommer fira ditt barn när du tagit avstånd när dom fick sina. Dina känslor är starka och förståliga. Men andra kanske blir oerhört sårade när du inte bryr dig om deras underverk.

Anonym (Andra sidan) skrev 2015-06-10 08:25:08 följande:

Jag var på andra sidan. En släkting fick missfall och lyckades inte bli gravid igen. Jag var höggravid ett år efter missfallet. Hon pratade med andra om hur jobbigt det var att jag var gravid. Hon ville att jag skulle vara diskret med min mage när vi träffades( hur man nu är diskret med en mage som är dubbelt så stor som en vanlig gravidmage i vecka 37)

Hon ville att ingen i släkten skulle prata om min graviditet på släktträffarna och hon tyckte det var respektlöst när andra la ut saker om deras barn på Facebook. För dom borde ju tänka på dom som inte kan bli gravida..

Jag gick och försökte gömma mig.. Fick skuldkänslor och mådde dåligt. Hon pratade inte med mig.. Satt bara och kramade sin make när vi var i samma rum. När barnet kom så fick släktingarna välja, bjuda dom eller mig och barnet.

Sedan blev hon själv gravid! Jättekul! Men plötsligt så skulle ALLA prata om hennes graviditet varje gång släkten träffades, hon svämmade över sin Facebook med gravidgrejer. Hon visade sin mage för alla som ville ( och inte ville) se. Verkligen jätteroligt för henne. Men plötsligt så betyde andra barnlösas känslor ingenting alls.

Hon fick mig att skämmas över min graviditet. Hon fick alla att låtsas om att min graviditet inte fanns. Själv skulle hon hyllas över sin.

Hon tänkte nog inte på hur hon fick mig att må. Hon hade nog fullt upp med sin sorg.

Ville bara säga: När du blir gravid. Fundera över hur du agerar då. Du kanske inte kan förvänta dig att alla kommer fira ditt barn när du tagit avstånd när dom fick sina. Dina känslor är starka och förståliga. Men andra kanske blir oerhört sårade när du inte bryr dig om deras underverk.

Jag har inte uttryckt någonting av det jag känner för någon jag har omkring mig som antingen har barn eller snart kommer få barn. Ingen vet om att vi är ofrivilligt barnlösa. Ingen vet om att jag gråter när jag ser barn på facebook, irl eller på film. Jag håller det för mig själv eftersom jag inte vill göra andra människor obekväma i sin graviditet eller få de att känna skuld.

Jag kommer inte lägga ut varken bilder på ultraljud eller statusar på tex facebook som handlar om min eventuella graviditet eftersom jag vet hur ont det kan göra för andra i min situation.

Mitt avstånd är för att skydda mig själv och jag måste få göra det, precis som att andra med barn "måste få vistas på offentliga platser". Jag måste ta ansvar för mitt mående och göra vad jag kan för att inte helt begravas under sorgen. Innebär det då att jag inte kan umgås med de som precis fått barn på några månader eller ett år, så måste det tyvärr få vara så även om det inte är kul varken för dem eller för mig. Det handlar inte om att straffa eller lägga skuld på de som har barn, vilket jag heller inte gör. Och på precis samma sätt måste jag få lov att känna som jag gör utan att de med barn ska skuldbelägga mig för att jag bär på en stor sorg som de aldrig kan förstå.
Svar på tråden Kan inte glädjas med andra som får barn.. Någon mer?