• misland

Storlek på bilbarnstol

Hej alla glada. Är det någon som har något förslag gällande hur stor stol man ska köpa. De flesta stolar går upp till 18 kg, speciellt om de har Isofix. Vad jag förstår är barnet drygt 4 år då i normala fall. Vi har tittat på Besafe izi X3 Isofix, den går till 18 kg, om man lägger på några hundralappar får man en Besafe izi up, den går till 25 kg, då är barnet ca 5 år. Men då har den inte Isofix, vilket jag inte vet om det är nödvändigt. Åsikter, tips och förslag mottages tacksamt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-10 11:57
    Besafe izi plus hette visst den som var lite större. Inte izi UP. :-S

• Svar på tråden Storlek på bilbarnstol
  • Sisisisi

Isofix är absolut inte nödvändigt! Det är smidigt om man ofta flyttar stolen. Men köper man en sådan stol så får man räkna med att köpa en större bakåtvänd stol när den är utvuxen om man vill ha barnet bakåtvänd så länge som möjligt, och det vill man ju eftersom det är mycket säkrare :)

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • vi och pyret

Jag skulle absolut köpa den som är upp 25 kg på en gång. Risken är annars att ni för köpa en till. Min son vägde 18 kg innan 4-års dagen och han var inte onormalt stor. Hade en britax multitech som han satt i till han var 5,5 sedan gick det inte att klämma in honom:)

Det är ju inger kul att köpa en bakåtvänd till för det sista året enbart.

• Frida07

Kan bara säga att vi köpte en izi plus i helgen och både vi föräldrar och dottern på 6 månader älskar den! Vi har inte isofix i vår bil så för oss var valet enkelt. Känns nu i efterhand bra att vi valde izi plus då hon kommer kunna ha samma stol tills det är dags för bältesstol :) Kan tillägga också att vi har den i mitten bak i vår volvo v70 -05. Bredvid den får storasysters bältesstol plats utan problem och jag som är bred om rumpan får plats utan problem på andra sidan. I helgen ska storasyster få prova stolen bara går att se om hon går plats, hon är 7 år ;)

• Mellanmjölkens land

Isofix-stolarna var aldrig ett alternativ för oss pga den låga viktgränsen. Nu tvivlar jag på att något av våra barn kommer växa ur stolen viktmässigt innan den redan är urvuxen på längden men det vet man ju inte när man köper stol.

Har man tekniken inne tar det inte många minuter att fästa en stol med bältesfästning. Det som tar tid för mig brukar vara att få dit underförankringsremmarna och de finns väl även på isofix-stolarna? Själva fästningen med bilbälte tar typ 30 sek, max 1 min och att haka i isofix borde inte gå så extremt mycket fortare.

• Sisisisi
    Mellanmjölkens land skrev 2015-06-10 19:59:40 följande:

Isofix-stolarna var aldrig ett alternativ för oss pga den låga viktgränsen. Nu tvivlar jag på att något av våra barn kommer växa ur stolen viktmässigt innan den redan är urvuxen på längden men det vet man ju inte när man köper stol.

Har man tekniken inne tar det inte många minuter att fästa en stol med bältesfästning. Det som tar tid för mig brukar vara att få dit underförankringsremmarna och de finns väl även på isofix-stolarna? Själva fästningen med bilbälte tar typ 30 sek, max 1 min och att haka i isofix borde inte gå så extremt mycket fortare.

Nästan alla isofixstolar monteras utan underförankringsband. Bara att klicka fast så är det klart alltså.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
Svar på tråden Storlek på bilbarnstol