Anmäla arbetsgivare som inte betalt lön trots att jag jobbat i över 2 månader
Jag har arbetat på en restaurang utan lön i 2 månader. Chefen lovade mig om & om igen att "nästa vecka skriver vi på anställningsbevis", "imorgon fixar jag papper" men det kom aldrig till skott. Jag slet röven av mig och har väl jobbat för ca 15 000kr utan att ha fått ett öre. Vi ingick muntliga avtal flera gånger om att jag var garanterad ett jobb maj-september i år. Nu har det gått 5 veckor sedan jag sist jobbade & när jag försöker ringa chefen eller restaurangen så svarar dem aldrig. Jag nekade andra erbjudanden om sommarjobb då jag muntligt flera gånger om blev lovad en anställning. Han sa alltid att jag var en av de bästa, att jag skulle få lära upp sommarvikarierna osv. Personalen älskar mig & jag är nära vän med dem flesta. Ingen av dem förstår varför det blivit som det har.
Anledningen till att jag fortsatte utan lön var för att jag blev lovad lön kommande månad (som aldrig kom) & för att jag är ny i branchen & verkligen ville visa framfötterna rejält & jobba där för restaurangen & personalen är underbar. Jag älskar yrket.
Så jag undrar om det finns några rättsliga vägar jag kan gå? Exempelvis anmäla ägaren, dvs chefen till ex skatteverket då han inte skattat för mig. Eller är det något annat sätt jag kan/borde anmäla honom & företaget? För det är 100% OLAGLIGT det han gjort & jag har blivit så fruktansvärt utnyttkad & förlöjligad så det finns inte. Mår väldigt dåligt & står nu utan sommarjobb. Orkar inte höra "du skulle tänkt på att söka fler" men det är så att jag helhjärtat blev lovad hur mycket jobb jag ville i sommar, kunde jobba varje dag om jag ville - sa han. Enligt lag får man bara provjobba 2 dagar, vilket han borde veta men som jag ändå påpekade ofta.
Nu i efterhand så har jag fått höra att det är det här som han är expert på, att han lurat folk tidigare.
Men det måste finnas något sätt att anmäla företaget på, eller hur??
Ber så otroligt mycket om hjälp här & hoppas att någon vet hur jag ska gå till väga..