• matildaaf

Anmäla arbetsgivare som inte betalt lön trots att jag jobbat i över 2 månader

Jag har arbetat på en restaurang utan lön i 2 månader. Chefen lovade mig om & om igen att "nästa vecka skriver vi på anställningsbevis", "imorgon fixar jag papper" men det kom aldrig till skott. Jag slet röven av mig och har väl jobbat för ca 15 000kr utan att ha fått ett öre. Vi ingick muntliga avtal flera gånger om att jag var garanterad ett jobb maj-september i år. Nu har det gått 5 veckor sedan jag sist jobbade & när jag försöker ringa chefen eller restaurangen så svarar dem aldrig. Jag nekade andra erbjudanden om sommarjobb då jag muntligt flera gånger om blev lovad en anställning. Han sa alltid att jag var en av de bästa, att jag skulle få lära upp sommarvikarierna osv. Personalen älskar mig & jag är nära vän med dem flesta. Ingen av dem förstår varför det blivit som det har.

Anledningen till att jag fortsatte utan lön var för att jag blev lovad lön kommande månad (som aldrig kom) & för att jag är ny i branchen & verkligen ville visa framfötterna rejält & jobba där för restaurangen & personalen är underbar. Jag älskar yrket.

Så jag undrar om det finns några rättsliga vägar jag kan gå? Exempelvis anmäla ägaren, dvs chefen till ex skatteverket då han inte skattat för mig. Eller är det något annat sätt jag kan/borde anmäla honom & företaget? För det är 100% OLAGLIGT det han gjort & jag har blivit så fruktansvärt utnyttkad & förlöjligad så det finns inte. Mår väldigt dåligt & står nu utan sommarjobb. Orkar inte höra "du skulle tänkt på att söka fler" men det är så att jag helhjärtat blev lovad hur mycket jobb jag ville i sommar, kunde jobba varje dag om jag ville - sa han. Enligt lag får man bara provjobba 2 dagar, vilket han borde veta men som jag ändå påpekade ofta.

Nu i efterhand så har jag fått höra att det är det här som han är expert på, att han lurat folk tidigare.

Men det måste finnas något sätt att anmäla företaget på, eller hur??

Ber så otroligt mycket om hjälp här & hoppas att någon vet hur jag ska gå till väga..

• Svar på tråden Anmäla arbetsgivare som inte betalt lön trots att jag jobbat i över 2 månader
  • matildaaf

Det finns nedskrivet exakt när jag jobbat med datum, tider & signaturer i en loggbok där alla skriver in sig. Så det finns exakta bevis eller hur jag ska säga..

• Ramborg

Vänd dig till ditt fackförbund. De är vana vid att hjälpa till med löneindrivning. Men det är bråttom. Om det går så långt att arbetsgivaren måste begäras i konkurs, har du rätt att få dina pengar via den statliga lönegarantin. Men det är vissa tidsramar på det. Ring facket redan idag!

42.
  • matildaaf

Jag var ju inte medlem :( ringde HR nu & de sa att de inte kan göra någonting alls utan sa att jag skulle anlita en advokat vilket jag inte har råd med. En kvinna jag pratade med sa att jag kan gå till polisen & göra en civil anmälan medan en annan kvinna skrattade åt det & sa att det inte är möjligt..

Fan:(

Ramborg skrev 2015-06-10 13:40:21 följande:

Vänd dig till ditt fackförbund. De är vana vid att hjälpa till med löneindrivning. Men det är bråttom. Om det går så långt att arbetsgivaren måste begäras i konkurs, har du rätt att få dina pengar via den statliga lönegarantin. Men det är vissa tidsramar på det. Ring facket redan idag!

• Steven01

"Jag var ju inte medlem "

Typiskt ungdommar att inte fatta att man ska vara med i facket. Skyll dig själv säger jag!

• matildaaf

Lesson learned already så det där var onödigt

Steven01 skrev 2015-06-10 14:47:07 följande:

"Jag var ju inte medlem "

Typiskt ungdommar att inte fatta att man ska vara med i facket. Skyll dig själv säger jag!

• findusen

Har blivit blåst 2 gånger, efter första gick jag med i facket - 1a pengarna var bara att glömma tyvärr...

Men ring facket ändå och förklara situationen, be om hjälp. De kan hjälpa lite till och kanske har tips ändå?

hellre äta gröt tillsammans än oxfile ensam
  • Aniiee

Tyvärr får det nog bli lärpengar, detta. Lita inte på någon, särskilt inte i restaurangbranschen. Du ska ha allt skriftligt INNAN du börjar jobba. Provanställning? Papper. Tillfälligt? Papper. Timmar? Papper! Löfte om sommarobb? PAPPER! Står det inte på papper så är det inte sant.

OM du har papper på perioden du jobbat (den där "inloggningen" bör räcka i detta fall) kan du vända dig till kronofogden och begära handräckning för lönen. Jag tror det kostar kanske en tusenlapp, men det kan det ju vara värt.

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • kathen

Hota arbetsgivaren med att du kommer kontakta lokaltidningen om han inte ger dig pengarna. Tror inte att särskilt många vill besöka en restaurang där ägaren utnyttjar ungdomar!

• AnnaZL

Men GÅ MED I FACKET då!

Ansöker du idag blir du medlem från 1/6, när du fått bekräftelsen ringer du igen.

Jag har själv gjort så när jag hade problem, fick bra hjälp och är fortfarande medlem många, många år senare.

• a no nym

Du vänder dig till kronofogdemyndigheten och ansöker om betalningsföreläggande.
    Det krävs ingen advokat för att göra det. Var noggrann med vilka dagar/tider du jobbat och hur mkt du ska ha betalt. Kronofogden skickar då ett brev till din chef och kräver in pengarna. Chefen kan då antingen betala, eller bestrida.

I bästa fall fattar chefen att du menar allvar och betalar ut din lön. I sämsta fall så är han kallsinnig och då får du kanske ringa en advokat/jurist. Kolla om det kan ingå i din hemförsäkring med juristhjälp.

Läs på kronofogden.se om betalningsföreläggande.

Svar på tråden Anmäla arbetsgivare som inte betalt lön trots att jag jobbat i över 2 månader