• Cab

"MiljöPartiet" inkl. Romson en Klimatfara

I dagens partiledardebatt som jag hörde en del av, framhöll Björklund oslagbara realiteter, när Romson hånfullt menade att inte staten, utan kärnkraften måste bära sina egna kostnader, sedan regeringen höjt dem och kärnkraft måste läggas ner. 
    www.svt.se/nyheter/svtforum/sista-partiledardebatten-fore-sommarlovet
    Vad jag inte hörde var om klimatet då risken att vi utrotas utan kärnkraft ökar. När MP vill blanda en energiomställning med klimatfrågan, men det senare måste rimligen prioriteras, då en omställning är mer osäker än nu fungerande kraft. Det verkar nästan lika fantasifullt som MPs fanatiska invandringspolitik.

Realistiska länder satsar på annat som vi kan läsa och höra en del om här, då Kina och Ryssland exporterar kärnkraft.  Kineser är mer miljömedvetna än Ryssar vad jag sett. 
    t.sr.se/1S39pRy
    Givetvis måste vi ställa om till uthållig energi snarast men inget fungerar som kan ersätta all kärnkraft ännu. Däremot vet vi att klimatfrågan kan bli ödesdiger, så rimligen måste den tas först och omställningsfrågan bli sekundär, den får ersätta fossilt först och sedan kärnkraft. Att stänga kärnkraft i förtid och hålla kvar fossilt onödigt länge kan i realiteten utrota oss alla.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "MiljöPartiet" inkl. Romson en Klimatfara
  • SlingBella

Suck, blir så enormt trött på er urkorkade kärnkraftskramare.

Vi behöver varken kärnkraft eller fossil energi!

Ja, solen lyser inte alltid och ja, det blåser inte alltid. För det är duh-svaret som alltid kommer. Det är därför vi använder befintliga energinätverk för att dela på energin i större regioner, samt energilagring, samt effektivisering. Att vi inte skulle klara detta utan kärnkraft är EN MYT, kärnkraftsindustrin i samarbete med fossillobbyn lurar i lättlurade som dig och Björklund (fast Björklund får nog betallt av någon lobbyorganisation).

Kärnkraft är livsfarligt

för 100 tusentals år in i framtiden - absurt. Avfallsproblemet är inte ens löst. Det finns bara tillfälliga lösningar. Inget vet hur man ska lagra.
    Om och om igen ser vi katastrof efter katastrof. Hur många katastrofer ska det ske innan vi fattar att det är en livsfarlig energi? Uranbrytning orsakar gigantiska miljöproblem.

Nej, den "nya generationens kärnkraftverk" löser inget av detta. En ny MYT.

Kärnkraft är inte ens lönsamt.

I dagsläget visar vissa beräkningar att det t o m går åt mer fossil energi att driva kärnkraften än den ger. (gruvor, transporter, avfallshantering etc)

Vad är det för fel på att kärnkraften ska bära sina egna kostnader?

Solenergi och vindkraft klarar det. Varför ska inte kärnkraft bära sina egna kostnader?

ps. kommer inte tjafsa vidare efter att ha sagt detta, för jag orkar inte med er imbecilla kärnkraftsälskare och hatare av förnyelsebara energikällor.

Slår vad om att nån av er snart kommer med det urbota dumma påståendet om att vindkraft dödar fruktansvärda mängder fåglar och förstör oerhörda landarealer. Och då blir jag bara så arg, så vill bespara mig detta. Läs på istället!

Det enda felet med miljöpartiet och Åsa Romson är att hon och de inte är tillräckligt radikala i omställningen till förnyelsebar energi!

• Rataxes
    SlingBella skrev 2015-06-20 17:12:32 följande:

Suck, blir så enormt trött på er urkorkade kärnkraftskramare.

Vi behöver varken kärnkraft eller fossil energi!

Ja, solen lyser inte alltid och ja, det blåser inte alltid. För det är duh-svaret som alltid kommer. Det är därför vi använder befintliga energinätverk för att dela på energin i större regioner, samt energilagring, samt effektivisering. Att vi inte skulle klara detta utan kärnkraft är EN MYT, kärnkraftsindustrin i samarbete med fossillobbyn lurar i lättlurade som dig och Björklund (fast Björklund får nog betallt av någon lobbyorganisation).

Kärnkraft är livsfarligt

för 100 tusentals år in i framtiden - absurt. Avfallsproblemet är inte ens löst. Det finns bara tillfälliga lösningar. Inget vet hur man ska lagra.
    Om och om igen ser vi katastrof efter katastrof. Hur många katastrofer ska det ske innan vi fattar att det är en livsfarlig energi? Uranbrytning orsakar gigantiska miljöproblem.

Nej, den "nya generationens kärnkraftverk" löser inget av detta. En ny MYT.

Kärnkraft är inte ens lönsamt.

I dagsläget visar vissa beräkningar att det t o m går åt mer fossil energi att driva kärnkraften än den ger. (gruvor, transporter, avfallshantering etc)

Vad är det för fel på att kärnkraften ska bära sina egna kostnader?

Solenergi och vindkraft klarar det. Varför ska inte kärnkraft bära sina egna kostnader?

ps. kommer inte tjafsa vidare efter att ha sagt detta, för jag orkar inte med er imbecilla kärnkraftsälskare och hatare av förnyelsebara energikällor.

Slår vad om att nån av er snart kommer med det urbota dumma påståendet om att vindkraft dödar fruktansvärda mängder fåglar och förstör oerhörda landarealer. Och då blir jag bara så arg, så vill bespara mig detta. Läs på istället!

Det enda felet med miljöpartiet och Åsa Romson är att hon och de inte är tillräckligt radikala i omställningen till förnyelsebar energi!

Suck, blir så urbota trött på er korkade kärnkraftshatare.

Visa på fungerande lösningar på energilagring.

Kärnkraft är livsfarligt? Är du på riktigt? Fler dör varje år i cancer bara i Sverige pga småskalig vedeldning än vad som har dött globalt pga kärnkraft.

"100 tusentals år in i framtiden"... Du har absolut ingen koll på läget. efter 100 000 år har avfallet samma egenskaper som den uranmalm som en gång bröts. Redan efter 1500-2000 år har aktiviteten klingat av så pass så att man i princip skulle kunna ha en urankuts stående inne i ett vanligt vitrinskåp utan risk.

"Om och om igen ser vi katastrof efter katastrof" Återigen svamlar du, den verkliga katastrofen är det fortsatta koleldandet som fortgår med er "miljövänners" goda minne.

Uranbrytning är inte värre än någon annan gruvbrytning.

Återigen mer svammel, Gen IV kan använda befintligt utbränt bränsle och därigenom förkorta lagringen till några 100 år.

Om din sol och vindkraft nu är så lönsam, varför kräver de då enorma subventioner? Subventioner som elkunder och vatten/kärnkraftproducenter tvingas betala? Enbart kärnkraften beskattas med 4 miljarder i "effektskatt" varje år.

Förstår att du hellre drar iväg med svansen mellan benen istället för att ta en seriös diskussion...

Jo, jag har läst på, det är därför jag fortfarande är positiv till kärnkraft. 

Svarar sällan anonyma, definitivt inte anonymt vänsterslödder.
  • Rataxes

"I dagsläget visar vissa beräkningar att det t o m går åt mer fossil energi att driva kärnkraften än den ger. (gruvor, transporter, avfallshantering etc)"

Glömde ju den här pärlan, visa på dessa beräkningar, tack.

• themia
    Rataxes skrev 2015-06-20 20:25:49 följande:
    Om din sol och vindkraft nu är så lönsam, varför kräver de då enorma subventioner? Subventioner som elkunder och vatten/kärnkraftproducenter tvingas betala? Enbart kärnkraften beskattas med 4 miljarder i "effektskatt" varje år.

Att kärnkraften i Sverige byggdes med enorma statliga subventioner - det glömde du - förstås
  • Rataxes
    themia skrev 2015-06-20 23:20:07 följande:
    Att kärnkraften i Sverige byggdes med enorma statliga subventioner - det glömde du - förstås
    Man valde kärnkraft för att bryta oljeberoendet. För att det skulle byggas fick ägarna förmånliga lån. Vill man kalla det subventioner - visst. Dessa "subventioner" är med råge betalda, sedan 1984 har el producerad vid kärnkraftverk straffbeskattats.

Vad har vi då fått för dessa "subventioner"?

Oljekonsumtionen har halverats sedan 1970 då byggandet av kärnkraft tog fart, trots att vägtrafiken har fördubblats. Den som tänker ett litet steg längre än de gröna khmererna gör funderar på vad detta gjort för luftföroreningar och folkhälsa.

Slutligen kanske vi då kan vara eniga om att inga subventioner till elproduktion skall utgå? Inte heller några straffbeskattningar?
    Vindkraftproducenterna kvider redan nu om dålig lönsamhet trots massiva subventioner...
  • themia
    Rataxes skrev 2015-06-21 01:01:03 följande:
    Man valde kärnkraft för att bryta oljeberoendet. För att det skulle byggas fick ägarna förmånliga lån. Vill man kalla det subventioner - visst. Dessa "subventioner" är med råge betalda, sedan 1984 har el producerad vid kärnkraftverk straffbeskattats.

Vad har vi då fått för dessa "subventioner"?

Oljekonsumtionen har halverats sedan 1970 då byggandet av kärnkraft tog fart, trots att vägtrafiken har fördubblats. Den som tänker ett litet steg längre än de gröna khmererna gör funderar på vad detta gjort för luftföroreningar och folkhälsa.

Slutligen kanske vi då kan vara eniga om att inga subventioner till elproduktion skall utgå? Inte heller några straffbeskattningar?
    Vindkraftproducenterna kvider redan nu om dålig lönsamhet trots massiva subventioner...
    Som "grön khmer" kan jag inte annat än glädjas åt den minskad olje- och kolförbrukningen, och jag håller gärna med om den betydelse kärnkraften haft i det avseendet.

Men kärnkraften har tyvärr haft en negativ sida, och då tänker jag inte främst på problemen med det radioaktiva avfallet och uranbrytningens lokala miljökatastrofer, utan på det faktum att tillgången på kärnkraft avsevärt fördröjt utvecklingen av de alternativa energikällorna och utbyggnaden av ett finmaskigt, störningssäkert kraftnät.

Nu är det dock äntligen på gång, vind- och solkraft byggs ut i rasande fart värden över.
    Kärnkraften är en parentes, framtiden ligger i förnybar energi.

• kollar

Jag har följt miljörörelsen ända sedan kärnkraftsomröstningen, och det som slår mig är att miljörörelsen är så fruktansvärt naiva och världfrånvända. Även om man som jag INTE är skräckslagen över kärnkraften, tycker jag att det vore en god ide att byta ut den mot något bättre, och att eliminera miljörisker i samhället.

Men att verkligen göra det på allvar verkar INGA politiker vara intresserade av. Även kärnkraftsförespråkarna hade ganska lätt kunnat styra över *lite* resurser till att ta fram eller underlätta framtagandet av alternativ.

Det finns *många* lovande teknologier och uppfinningar, och vetenskapen har ganska bra koll på hur man syntetiserar noll-CO2 bränslen, även om de inte kan hävda sig ekonomiskt när de bara är på experimentstadiet.

Den största orsaken till att ingen vill ha en förändring,är givetvis SKATTEN.
    Om vi småskaligt producerar energi, tappar staten en del av Vattenfalls bidrag till statskassan, och då måste man ju kompensera det genom att HÖJA skatten. Dessutom finns det ju moms, och moms på skatten.

De nuvarande politikerna i (MP) saknar all trovärdighet. De som fanns tidigt i partiets historia var *kanske* "tokiga idealister" (lite beundransvärt) men dagens representanter är bara intresserade av makten / politiken / uppmärksamheten, och har egentligen inga bra miljöförslag som inte raserar samhället. Politik har ju kallats "det möjligas konst", dvs. förslag skall GÅ ATT GENOMFÖRA, utan katastrof för medborgarna.

Då stoppar man inte trafikomläggningar som minskar miljöproblemen i Stockholm, man stänger inte ned möjligheterna för resten av landet att ta sig till huvudstaden genom "Lägg Ner Bromma", utan man hittar FÖRST på ersättningslösningar INNAN man river.

Den moralistiska bestraffningsmentaliteten är det första man måste göra sig av med om man vill bli tagna på allvar. Man måste också verkligen anstränga sig för att ta vara på landets egna kunskapsresurser för att finna alternativ. De finns.

• themia
    kollar skrev 2015-06-21 11:27:13 följande:

Jag har följt miljörörelsen ända sedan kärnkraftsomröstningen, och det som slår mig är att miljörörelsen är så fruktansvärt naiva och världfrånvända. Även om man som jag INTE är skräckslagen över kärnkraften, tycker jag att det vore en god ide att byta ut den mot något bättre, och att eliminera miljörisker i samhället.

Men att verkligen göra det på allvar verkar INGA politiker vara intresserade av. Även kärnkraftsförespråkarna hade ganska lätt kunnat styra över *lite* resurser till att ta fram eller underlätta framtagandet av alternativ.

Det finns *många* lovande teknologier och uppfinningar, och vetenskapen har ganska bra koll på hur man syntetiserar noll-CO2 bränslen, även om de inte kan hävda sig ekonomiskt när de bara är på experimentstadiet.

Den största orsaken till att ingen vill ha en förändring,är givetvis SKATTEN.
    Om vi småskaligt producerar energi, tappar staten en del av Vattenfalls bidrag till statskassan, och då måste man ju kompensera det genom att HÖJA skatten. Dessutom finns det ju moms, och moms på skatten.

De nuvarande politikerna i (MP) saknar all trovärdighet. De som fanns tidigt i partiets historia var *kanske* "tokiga idealister" (lite beundransvärt) men dagens representanter är bara intresserade av makten / politiken / uppmärksamheten, och har egentligen inga bra miljöförslag som inte raserar samhället. Politik har ju kallats "det möjligas konst", dvs. förslag skall GÅ ATT GENOMFÖRA, utan katastrof för medborgarna.

Då stoppar man inte trafikomläggningar som minskar miljöproblemen i Stockholm, man stänger inte ned möjligheterna för resten av landet att ta sig till huvudstaden genom "Lägg Ner Bromma", utan man hittar FÖRST på ersättningslösningar INNAN man river.

Den moralistiska bestraffningsmentaliteten är det första man måste göra sig av med om man vill bli tagna på allvar. Man måste också verkligen anstränga sig för att ta vara på landets egna kunskapsresurser för att finna alternativ. De finns.

Ledsen, men dina argument är gamla som gatan.
    Det är klassiskt att anklaga miljörörelsen för att vara miljöfientlig, när man egentligen menar att man inte är beredd att offra ett vitten för att rädda klimatet på jorden.

Läs debattinlägget i dagens Dagens Nyheter
    Den innehåller just det som Miljöpartiet lobbat för i 30 år

www.dn.se/debatt/cirkular-ekonomi-bra-bade-for-jobben-och-for-miljon/
  • SlingBella
    Rataxes skrev 2015-06-20 20:25:49 följande:
    Suck, blir så urbota trött på er korkade kärnkraftshatare.

Visa på fungerande lösningar på energilagring.

Kärnkraft är livsfarligt? Är du på riktigt? Fler dör varje år i cancer bara i Sverige pga småskalig vedeldning än vad som har dött globalt pga kärnkraft.

"100 tusentals år in i framtiden"... Du har absolut ingen koll på läget. efter 100 000 år har avfallet samma egenskaper som den uranmalm som en gång bröts. Redan efter 1500-2000 år har aktiviteten klingat av så pass så att man i princip skulle kunna ha en urankuts stående inne i ett vanligt vitrinskåp utan risk.

"Om och om igen ser vi katastrof efter katastrof" Återigen svamlar du, den verkliga katastrofen är det fortsatta koleldandet som fortgår med er "miljövänners" goda minne.

Uranbrytning är inte värre än någon annan gruvbrytning.

Återigen mer svammel, Gen IV kan använda befintligt utbränt bränsle och därigenom förkorta lagringen till några 100 år.

Förstår att du hellre drar iväg med svansen mellan benen istället för att ta en seriös diskussion...

Jo, jag har läst på, det är därför jag fortfarande är positiv till kärnkraft. 

Rataxes skrev 2015-06-20 20:27:29 följande:

"I dagsläget visar vissa beräkningar att det t o m går åt mer fossil energi att driva kärnkraften än den ger. (gruvor, transporter, avfallshantering etc)"

Energilagring:

Det går att lagra med vattenkraft. (pumpa vattenmagasin med överskottsenergi) men det finns många andra sätt. en.wikipedia.org/wiki/Grid_energy_storage
    cleantechnica.com/2013/12/19/hydrogen-storage-large-scale-renewable-energy-storage-demonstration-projects/ (se även sista länken)
    som vätgas och mycket mer. Nätverk har alltså självt lagringskapacitet, vilket kan förbättras. Om energipolitiken bätre skulle stimulera privat energiframställning med sol och vind för hushåll och småföretag, där dessa småanläggningar skaffar batterier, och sen kopplas ihop i energinätverket, får vi en växande energilagring via alla dessa privata batterier. Elon Musk och Tesla tror t ex på detta och har tagit fram ett mycket effektivt och billigt batteri för småskalig privat solenergi.
    Sen kan vi också lagra värme energi i stora ackumulatortankar under jord som värms under sommaren och sen kan sköta uppvärmningen för en hel fastighet under hela vinterhalvåret. Tekniken finns redan implementerad och funerar. Och givetsvis minskar det energiåtgången totalt sätt om uppvärmning av hus och fastigheter försvinner.
    Det är bara ovilliga nejsägare och lobbyismen som stoppar utvecklingen. Skulle vi dessutom lägga de enorma summor som lagts och läggs på att bygga kärnkraftverk, på utvekling av förbättrad förnyelsebar energi och energilagring, kan vi komma ännu längre och ställa om samhället ännu snabbare. Till en på riktigt ren energi.

På vilket sätt menar du att det inte skett katastrof efter katastrof?
    Menar du att de mer än 30 kärnkrafsolyckor inte skett? Du kanske är en av de som inte heller tror att förintelsen skedde?
    Kanske inte Chernobyl skedde? inte heller Kyshtym? eller Fukoshima?
    Du kanske inte lådsas om att man fortfarande hittar förhöjda sesiumhalter, som kan göra t ex viltkött skadligt, i delar av sverige som en följd av den gamla Chernobyl katastrofen?
    www.theguardian.com/news/datablog/2011/mar/14/nuclear-power-plant-accidents-list-rank

Energikalkyl:

Här är en mycket bra genomgång av kärnkraftens energikostnader och andra kostander: https://books.google.com/books&pg=PA6&lpg#v=onepage&q&f=false
    Här kan man också se att om kränkraft skulle ersätta all fossil energi skulle uraniumet som finns lätttillgängligt bara räcka 3 år. Sen slut. Gissa vad som händer sen? Bara att titta på fossilobbyn, hur de desperat lobbar för att bevara en industri som hotar hela planeten. Givetvis skulle kärnkraftsindustrin göra samma sak. När det lätttillgängliga uraniumet skulle börja ta slut, skulle man lobba politiskt för att få enorma statliga stöd för att börja utvinna det svåråtkomliga, med förluster för mänskligheten och skattebatalarna, men vinster för kärnkraftsbolagen.

Framtiden är inte energimonopol!

Tyskland och Frankrike går ur kärnkraft. Det är helt enkelt för farligt och olönsamt. www.nytimes.com/2015/05/08/business/energy-environment/france-went-all-out-for-nuclear-energy.html
    Och nej, Tyskland ersätter inte sin kärnkraft med fossil energi. Den ersätts till största del av privat solkraft från enskilda människor och småföretag.

Här några beräkningar om kärnraftens koldioxidutsläpp. Något bättre än kolkraft, men givetvis inte i närheten av förnyelsebar ren energi.
    www.nature.com/climate/2008/0810/full/climate.2008.99.html

Styrk gärna ditt påstående om att vedeldning potentiellt kan döda fler personer än kärnkraft. (Tillåt mig skratta)
    Ovanligt dum jämförelse förresten att säga att svensk vedeldning orsakar fler cancerfall, innan vi haft en stor kärnkraftskatastrof (vilket bara är en tidsfråga) och innan avfallet börjat läcka ut, eller vi behöver ta hand om allt vårt eget avfall.
    Visa gärna lösningar för hur man kan lagra kärnavfall säkert.

Och styrk gärna dina påståenden om att inget radioaktivt avfall från kårnkraftsindustrin skulle vara farligt efter 2000 år.

Styrk gärna varför uranbrytning inte skulle vara värre än annan gruvbrytning. Mitt påstående finns styrkt i översta länken.

Här styrker jag t ex de 100 000 år jag sa: nuclearinfo.net/Nuclearpower/TheScienceOfNuclearPower med en artikel som t o m är pro-kärnkraftsartikel. T ex citerar man vattenfall som en neutral fakta källa (hahahahahah!)
    Men låt oss som ett tankeexperiment utgå från att du har rätt. Är det rimligt att tillverka energi som orsakar ett avfall som är farligt i 2000 år? För 2000 år sedan lär en som hette Jesus ska ha fötts, för 2000 år sedan fanns ett imperium, det numera bara finns några skulpturer och arkeologiska rester kvar av. Skulle vi gillat att man för 1000 år sedan grävt ner avfall som riskerar att förgifta vårt grundvatten, vår natur?
    svammel om nya generationens reaktorer? Ge gärna källor för det du påstår. Vad spelar för övrigt några 100 år för roll i perspektivet 100 tusentals år? Eller om du vill, i tusentals år?

Enorma subventioner? Ge gärna en källa på detta, och definiera gärna vad du tycker är "enorma"?
    Här är en länk på hur olika energislag subventioneras. www.iisd.org/gsi/sites/default/files/relative_energy_subsidies.pdf

Som du ser subventioneras kärnkraft mycket högre än förnyelsebar energi. Och fossil energi abnormt mycket högre än all annan energi. Dessa skitiga två brancher använder sen en stor del av dessa bidrag till lobbying. För att kunna få ännu mer bidrag. Det säger sig självt att det inte finns en sol och vindkraftslobby, eftersom det inte finns elbolagsjättar som tjänar på detta.
    Nej, om förnyelsebar energi skulle subventioneras lika mycket som kärnkraft och fossil energi, skulle vi rädda världen blixtsnabbt. Vi skulle investera i en ren energi, som liberaliserar energiframställningen, därmed ger frihet åt människor, vi skulle samtidigt skapa en massa arbetstillfällen, och investera i energi som skulle ge i stort sett gratis energi för framtiden.

Industrijättarna ser sin chans att behålla monopolen över energin med hjälp av kärnkraft, eftersom ingen kan starta ett eget kärnkraftverk i bakgården. De inser att fossila kraftens tid är förbi och är livrädda för sol och vind-revolutionen som gör energiframställningen demokratisk och möjlig för vemsomhelst. De är såklart livrädda för det. Lösningen blir att spendera milijarder på kärnkraftslobbying och smutskastningskampanjer av förnyelsebara energikällor. (t ex world nuclear power association, mfl mfl, vill man få neutrala resultat på t ex google måste man filtrera bort world nuclear association som tydligen betalt google för att hamna överst på de första söksidorna, vad man än söker på om kärnkraft, men även utan deras träffar är kärnkraftslobbyismen överallt) För att det hotar kraftmakthavarnas monopolställning.

Ni som går på denna lobbying och smutskastningskampanj: Ni är lurade! Ni springer kraftbolagsjättarnas ärenden! Ni motverkar liberalism på riktigt! Framtiden! och räddningen av jordens ekosystem!

Sol och vindrevolutionen är här. Energin kommer bli demokratisk. Tekniken finns redan idag och den utvecklas snabbt.

Kärnkraft är dumt, dyrt, livsfarligt och onödigt. Vi behöver inte kärnkraft för att bli av med fossilberoendet.

Här har greenpeace gjort ett rätt bra mythbuster dokumen:. www.greenpeace.org/international/en/campaigns/climate-change/energyrevolution/renewable-energy-myths/ och www.energycommunity.org/documents/greenpeacereport.pdf Läs, och bespara mig från dumbo kommentarer om att greenpeace inte går att lita på. Läs källorna och argumenten istället.
  • Rataxes
    SlingBella skrev 2015-06-21 18:31:28 följande:

Energilagring:

Det går att lagra med vattenkraft. (pumpa vattenmagasin med överskottsenergi) men det finns många andra sätt. en.wikipedia.org/wiki/Grid_energy_storage
    cleantechnica.com/2013/12/19/hydrogen-storage-large-scale-renewable-energy-storage-demonstration-projects/ (se även sista länken)
    som vätgas och mycket mer. Nätverk har alltså självt lagringskapacitet, vilket kan förbättras. Om energipolitiken bätre skulle stimulera privat energiframställning med sol och vind för hushåll och småföretag, där dessa småanläggningar skaffar batterier, och sen kopplas ihop i energinätverket, får vi en växande energilagring via alla dessa privata batterier. Elon Musk och Tesla tror t ex på detta och har tagit fram ett mycket effektivt och billigt batteri för småskalig privat solenergi.
    Sen kan vi också lagra värme energi i stora ackumulatortankar under jord som värms under sommaren och sen kan sköta uppvärmningen för en hel fastighet under hela vinterhalvåret. Tekniken finns redan implementerad och funerar. Och givetsvis minskar det energiåtgången totalt sätt om uppvärmning av hus och fastigheter försvinner.
    Det är bara ovilliga nejsägare och lobbyismen som stoppar utvecklingen. Skulle vi dessutom lägga de enorma summor som lagts och läggs på att bygga kärnkraftverk, på utvekling av förbättrad förnyelsebar energi och energilagring, kan vi komma ännu längre och ställa om samhället ännu snabbare. Till en på riktigt ren energi.

Ett otroligt dyrt och onödigt sätt att lagra energi genom att pumpa upp vatten.

http://bravenewclimate.com/2010/04/05/pumped-hydro-system-cost/

tinyurl.com/794ff8x

Batterier för offgridanvändning är ingen nyhet, det har använts i över 100 år.
    Problemet är att intermittens är... tja, väldigt intermittent.... Om man har garanterad sol 8-10 timmar om dagen skulle det nog fungera bra, problemet vi har är något som kallas moln som gör att de hela inte riktigt blir så bra.
    Naturligtvis finns det ett par ställen på jorden där det finns väldigt lite moln, och de ställena går en sådan lösning naturligvis bra på, och där används sådana lösningar redan på ganska bred front, iaf där elnät sedan tidigare saknas.
    Vad vi har i Europa, Nordostasien och Nordamerika är säsongsvariationer vilket gör konceptet helt meningslöst... tja om man inte har de i en sommarstuga förstås.

http://bravenewclimate.com/2014/08/22/catch-22-of-energy-storage/

tinyurl.com/pnswknj

På vilket sätt menar du att det inte skett katastrof efter katastrof?
    Menar du att de mer än 30 kärnkrafsolyckor inte skett? Du kanske är en av de som inte heller tror att förintelsen skedde?
    Kanske inte Chernobyl skedde? inte heller Kyshtym? eller Fukoshima?
    Du kanske inte lådsas om att man fortfarande hittar förhöjda sesiumhalter, som kan göra t ex viltkött skadligt, i delar av sverige som en följd av den gamla Chernobyl katastrofen?
    www.theguardian.com/news/datablog/2011/mar/14/nuclear-power-plant-accidents-list-rank

Kyshtym var en vapenfabrik vilket har föga gemensamt med civil kärnkraft.
    Chernobyl var av en reaktortyp som aldrig skulle ha tillåtits att byggas annat än i ett kommunistland. Bland annat saknades reaktorinneslutning samt att den var av en konstruktion som gjorde att den kunde skena okontrollerat. Inga likheter med exempelvis Ringhals.
    Fukushima - våra reaktorer har passiva säkerhetssystem som vid en liknande olycka skulle medföra ytterst små utsläpp.

Äter du älgkött som innehåller Cesium med 1500 Bq/kg (gränsvärdet) måste du sätta i dig 50 kg innan du kommer upp i den mängd som SSM tycker är acceptabelt att få i sig på ett år, så du kan lugnt fortsätta äta viltkött.

Energikalkyl:

Här är en mycket bra genomgång av kärnkraftens energikostnader och andra kostander: https://books.google.com/books&pg=PA6&lpg#v=onepage&q&f=false
    Här kan man också se att om kränkraft skulle ersätta all fossil energi skulle uraniumet som finns lätttillgängligt bara räcka 3 år. Sen slut. Gissa vad som händer sen? Bara att titta på fossilobbyn, hur de desperat lobbar för att bevara en industri som hotar hela planeten. Givetvis skulle kärnkraftsindustrin göra samma sak. När det lätttillgängliga uraniumet skulle börja ta slut, skulle man lobba politiskt för att få enorma statliga stöd för att börja utvinna det svåråtkomliga, med förluster för mänskligheten och skattebatalarna, men vinster för kärnkraftsbolagen.

Framtiden är inte energimonopol!

Tyskland och Frankrike går ur kärnkraft. Det är helt enkelt för farligt och olönsamt. www.nytimes.com/2015/05/08/business/energy-environment/france-went-all-out-for-nuclear-energy.html
    Och nej, Tyskland ersätter inte sin kärnkraft med fossil energi. Den ersätts till största del av privat solkraft från enskilda människor och småföretag.

Här några beräkningar om kärnraftens koldioxidutsläpp. Något bättre än kolkraft, men givetvis inte i närheten av förnyelsebar ren energi.
    www.nature.com/climate/2008/0810/full/climate.2008.99.html

Styrk gärna ditt påstående om att vedeldning potentiellt kan döda fler personer än kärnkraft. (Tillåt mig skratta)
    Ovanligt dum jämförelse förresten att säga att svensk vedeldning orsakar fler cancerfall, innan vi haft en stor kärnkraftskatastrof (vilket bara är en tidsfråga) och innan avfallet börjat läcka ut, eller vi behöver ta hand om allt vårt eget avfall.
    Visa gärna lösningar för hur man kan lagra kärnavfall säkert. 

Den första länken fungerar inte... använd tinyURL, då det värdelösa forumet fuckar upp länkar.

Torium fungerar alldeles utmärkt som bränsle, vilket finns i stora mängder. Uran kan utvinnas ur havsvatten.

Den andra länken handlar om Areva och deras ekonomiska problem...

Tyskland: http://www.dn.se/debatt/tyskland-ar-ingen-bra-forebild-i-energipolitiken/
    tinyurl.com/oksmzvf
    Växthusgaser:livscykelanalys
    http://corporate.vattenfall.com/globalassets/corporate/sustainability/reports/livscykelanalys.pdf

http://preview.tinyurl.com/q2odxtw

Något bättre? Sovacoolstudien du förmodligen hänvisar till är omdebatterad, man har använt en metod för att beräkna kärnkraftens utsläpp och andra för att beräkna sol/vind. Cherrypicking.

Varsågod, sidan 3 i den länkade PDF:en http://www.analys.se/lankar/bkgr/bkgr5-96.pdf

tinyurl.com/nsy3h6g

Hört talas om KBS3 ? Djupförvar av använt kärnbränsle.

Och styrk gärna dina påståenden om att inget radioaktivt avfall från kårnkraftsindustrin skulle vara farligt efter 2000 år.

Styrk gärna varför uranbrytning inte skulle vara värre än annan gruvbrytning. Mitt påstående finns styrkt i översta länken.

Här styrker jag t ex de 100 000 år jag sa: nuclearinfo.net/Nuclearpower/TheScienceOfNuclearPower med en artikel som t o m är pro-kärnkraftsartikel. T ex citerar man vattenfall som en neutral fakta källa (hahahahahah!)
    Men låt oss som ett tankeexperiment utgå från att du har rätt. Är det rimligt att tillverka energi som orsakar ett avfall som är farligt i 2000 år? För 2000 år sedan lär en som hette Jesus ska ha fötts, för 2000 år sedan fanns ett imperium, det numera bara finns några skulpturer och arkeologiska rester kvar av. Skulle vi gillat att man för 1000 år sedan grävt ner avfall som riskerar att förgifta vårt grundvatten, vår natur?
    svammel om nya generationens reaktorer? Ge gärna källor för det du påstår. Vad spelar för övrigt några 100 år för roll i perspektivet 100 tusentals år? Eller om du vill, i tusentals år?

Nu påstod jag inte att det skulle vara ofarligt efter 2000 år, bara att man skulle kunna titta på det genom en glasskiva. Men varsågod: De fissionsprodukter som strålar mest har relativt kort halveringstid. Efter 1500-2000 år återstår inte mer gammastrålning än vad som kan skärmas av med en glasskiva, beta och alfastrålning går som bekant inte igenom glas. Däremot är det inte sagt att det är ofarligt så du kan inte mala det och strö över frukostflingorna...

40 000 ton aska med tungmetaller är tydligen ett bättre alternativ än kärnkraft.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/giftig-aska-dumpas-pa-allman-soptipp

tinyurl.com/qh55ylj

Det är kärnkraft som är roten till alla spridning av radioaktiva ämnen eller hur?

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Sendte-radioaktivt-avfall-til-Sverige-3377112.html

tinyurl.com/q547put

Värmekraftverket i Malmö är visst ett av få som faktiskt kollar vad de bränner...

Återkommer med resten...
  • Rataxes

Enorma subventioner? Ge gärna en källa på detta, och definiera gärna vad du tycker är "enorma"?
    Här är en länk på hur olika energislag subventioneras. www.iisd.org/gsi/sites/default/files/relative_energy_subsidies.pdf

Som du ser subventioneras kärnkraft mycket högre än förnyelsebar energi. Och fossil energi abnormt mycket högre än all annan energi. Dessa skitiga två brancher använder sen en stor del av dessa bidrag till lobbying. För att kunna få ännu mer bidrag. Det säger sig självt att det inte finns en sol och vindkraftslobby, eftersom det inte finns elbolagsjättar som tjänar på detta.
    Nej, om förnyelsebar energi skulle subventioneras lika mycket som kärnkraft och fossil energi, skulle vi rädda världen blixtsnabbt. Vi skulle investera i en ren energi, som liberaliserar energiframställningen, därmed ger frihet åt människor, vi skulle samtidigt skapa en massa arbetstillfällen, och investera i energi som skulle ge i stort sett gratis energi för framtiden.

Industrijättarna ser sin chans att behålla monopolen över energin med hjälp av kärnkraft, eftersom ingen kan starta ett eget kärnkraftverk i bakgården. De inser att fossila kraftens tid är förbi och är livrädda för sol och vind-revolutionen som gör energiframställningen demokratisk och möjlig för vemsomhelst. De är såklart livrädda för det. Lösningen blir att spendera milijarder på kärnkraftslobbying och smutskastningskampanjer av förnyelsebara energikällor. (t ex world nuclear power association, mfl mfl, vill man få neutrala resultat på t ex google måste man filtrera bort world nuclear association som tydligen betalt google för att hamna överst på de första söksidorna, vad man än söker på om kärnkraft, men även utan deras träffar är kärnkraftslobbyismen överallt) För att det hotar kraftmakthavarnas monopolställning.

Ni som går på denna lobbying och smutskastningskampanj: Ni är lurade! Ni springer kraftbolagsjättarnas ärenden! Ni motverkar liberalism på riktigt! Framtiden! och räddningen av jordens ekosystem!

Sol och vindrevolutionen är här. Energin kommer bli demokratisk. Tekniken finns redan idag och den utvecklas snabbt.

Kärnkraft är dumt, dyrt, livsfarligt och onödigt. Vi behöver inte kärnkraft för att bli av med fossilberoendet.

Här har greenpeace gjort ett rätt bra mythbuster dokumen:. www.greenpeace.org/international/en/campaigns/climate-change/energyrevolution/renewable-energy-myths/ och www.energycommunity.org/documents/greenpeacereport.pdf Läs, och bespara mig från dumbo kommentarer om att greenpeace inte går att lita på. Läs källorna och argumenten istället.
    http://www.world-nuclear.org/uploadedImages/org/info/Mines_appendices/Nab.jpg
    tinyurl.com/p83upkf

Jämför brytning av andra mineraler, till exempel koppar, guld eller varför inte sällsynta jordartsmetaller som används till t.ex. vindkraftverk (neodym).
    Världens största uranproducent är en koppar/stål-gruva, uranet är en biprodukt (i alla fall när man tittar på vad hela gruvan producerar).

Det finns mängder med artiklar som behandlar detta...
    I utvecklingsländer som Namibia är varje gruva en miljökatastrof oavsett vad utvinns.
    I Kanada eller Australien uppfyller urangruvorna samma miljökrav som all annan gruvindustri. Jag har själv varit på ett par platser i Kanada där uran bryts och det är ungefär som Boliden eller Malmberget...
    Som sagt, all gruvbrytning är smutsig, kaske mest av allt den brytning som ger neodym, varav det finns ca 1 ton i ett vindkraftverk. Men det bryr vi oss lite om; den sker i Kina under vidriga förhållanden. På köpet fås uran.

GEN IV. Läs på. BN 800 är redan i drift.

www.iisd.org/gsi/sites/default/files/relative_energy_subsidies.pdf

Vad bra att du visade på att förnybart erhåller 3 gånger så mycket i subventioner per energi enhet. (kWh) 5 cent (US) mot 1.7 cent för kärnkraft...
    Skulle förnybart subventioneras med samma summa som kärnkraft (per kWh) skulle ingen förnybar energi byggas överhuvudtaget.

Vad gäller annan fossil energi är jag helt överens med dig om att den bör avvecklas eller begränsas.

Grundaren av Greenpeace, Patrick Moore, är numera FÖR kärnkraft sedan han  läst på lite och lärt sig lite mer om tekniken än de andra obildade ligisterna i det multinationella företaget som omsätter miljardbelopp medan de förstör världsarv.
  • gammaray

Tja, tyvärr blir det fel hur man än gör.......

Ett större fjärrvärmeverk i en Norrländsk stad eldade huvudsakligen torv. Vid en kontroll visade det sig att askan från eldningen var startkt radioaktiv.

Hur kunde detta hända utan kärnkraft i ett miljövänligt torvkraftverk?

Om man tror radiaktivitet är något otäckt som uppstår enbart i Tjerobyl, borde man läsa på om geologi, fysik och kemi. Berggrunden i Sverige innehåller de flesta grundämnen och många av dessas isotoper, varav många är radioaktiva. När man fjällvandrar så drabbas man inte nämvärt av detta.

Men, regnet som faller ner och blir till en frisk fjällbäck, lakar ur mineraler ur marken och dessa följer sedan med ner till torvmossen.

Om man badar i fjällbäcken är det ingen risk.

I torvmossen anrikas radioaktiviteten, för torven behöver vissa mineraler från vattnet, och kan inte skilja på grundämnet och dess radioaktiva isotoper.

Nu har de radiaktiva produkterna anrikats ett stort antal gånger, och bundits i cellulosan.

Sedan eldar fjärrvärmeverket upp all cellulosa, och kvar blir askan, dvs alla de mineraler som sugits upp under ett par tusen år.

I den processen anrikas de radioaktiva mineralerna igen ett stort antal gånger.

Resultatet blir "torvaska" som består av anrikade mineraler, ofta i halter i nivå med utbrända bränsleelement från kärnkraftverken.

Så, hur skall man "slutförvara" askan från torveldningen i 5.000.000 år?

• gammaray

Och sedan m.a.p Rubriken i tråden.

Miljöministern och MP-språkröret Åsa Romson trodde sig ha hittat ett kryphål i reglerna som skulle tillåta giftig bottenfärg på hennes och sambons båt. Men den tolkningen av reglerna är felaktig, enligt experter.

"Fritidsbåtar omfattas av förbudet. Och fritidsbåtar är de som nyttjas för sport- och fritidsändamål. Det Åsa har hakat upp sig på är de konstruktionsmässiga kraven", säger Anna Pettersson, chef för miljösektionen på transportstyrelsens sjö- och luftfartsavdelning.

Svar på tråden "MiljöPartiet" inkl. Romson en Klimatfara