• Anonym (skriver av mig)

Visste inte vad jag skulle säga...

Hej alla.

Jag har ett 5årigt bonusbarn som är hos oss ca 1 gång i månaden. Orsaken är eg oviktig för det jag ska skriva om men iaf så är det en överenskommelse baserad på barnets välmående och avståndet i första hand.
    Ibland hämtar vi på torsdagen när vi kan för att få en dag extra iaf.
    Mamman kan dock vara svår på att ändra på det viset, men ibland så.

Nåväl. Förra umgänget var en sådan gång som vi hämtade på torsdagen, dvs jag hämtade för pappan jobbar 2½ timme från barnets bostadsort och slutar 16 (kan inte sluta tidigare, då får han ta en helt ledig dag och eftersom jag är sjukskriven så är det ekonomiskt inte möjligt). Eftersom det sen tar 1½ timme hem till oss så blir det så sent för bonus, det blir snabbmacka och så i säng i princip.

Detta innebar att jag hade bonus själv från morgon till 15.30 då pappan slutar tidigt på fredagar. Vi gick till lekparken och efter ca 1 timmes lek säger bonus: "Jag tycker mer om dig som mamma".
    Jag blev så paff och visste inte vad jag skulle svara men bonus fortsatt som tur var med: "Jag tycker om dig hundratusenmiljoner" så jag kunde svara: "Men så BRA, för jag tycker om dig hundratusenmiljoner också".

Det tragiska är att eftersom jag är sjukskriven för utbrändhet så har jag knappt haft något ansvar för bonus på flera umgängestillfällen mer än att jag så klart gör frukost om pappan inte vaknat än och såna saker. Pappan är inget vidare på initiativ heller så jag har under de 3½ år som vi har bott ihop testat att ta 'allt' ansvar, att delvis ta ansvar och säga till att gå ut och lek ni två nu (resulterade oftast i max 15 min utelek) till att inte ta något ansvar alls i princip. Allt i syfte att stärka pappans känslor för barnet som inte var planerat. Bäst fungerar det om jag säger att nu ska Vi gå ut och leka, men då blir det mycket att jag leker och pappan tittar på så jag kan likväl gå själv känner jag.

Men ändå säger bonus så efter endast 1 timmes lek. Jag har fått indikationer på att mamman lever med telefonen i sin hand, bla från bonus farmor som bodde där på besök (de bor 6 timmar ifrån bonus).
    Förvisso har vi regler hemma som alltid är likadana, det har han inte hemma, där kan han ofta tjata till sig det han vill ha. Oftast vill han tex hellre ha macka än mat, tidigare var det hellre välling än mat, men här smakar han på allt för såna är reglerna och oftast äter han både två och tre portioner. Ibland märker vi att han verkligen inte tycker om något visst på tallriken och då slipper han äta, bara han smakar först.

Nu vet jag varken ut eller in. Jag tror inte mamman är elak på något vis, inte alls, men däremot så om hon lever med näsan i telefonen (har märkt att bonus blir oregerlig så fort tfn ringer här hos oss, då börjar han direkt med något han inte får) vilket jag då tyvärr har fått indikationer på från flera håll så är ju inte det heller bra.

Heltid hos oss istället vet jag inte om det är så bra, dels att riva upp honom från kompisar och allt, dels för att min man inte vill och också för att det isf blir jag som får ta huvudansvaret och det vete fasen om jag orkar som jag mår nu. Pappan har just fått ett nytt jobb (det innan gick i konkurs) med lång resväg = kan inte hämta och lämna på dagis och inom hans bransch får man vara glad om man hittar jobb i den här trakten som inte är säsongsbaserat.
    Jag har också två egna barn, om än betydligt äldre, men de behöver också mig.

Så, vad kan man göra? Hon har redan när bonus var mindre (omkring 1½-2 år var bonus då)  haft hjälp av soc, vet inte vad det kallas men de var hemma hos henne tre dagar i v i början sen en dag och även haft avlastningsfamilj varannan helg och en dag i veckan, men den familjen har slutat.

Shit, detta blev långt men jag hoppas någon orkar läsa ändå.

• Svar på tråden Visste inte vad jag skulle säga...
  • Brumma
    smulpaj01 skrev 2015-06-12 09:00:51 följande:

Brumma: Stående ovationer för ditt långa, utförliga och utomordentligt braiga (hihi) inlägg!  

Mycket BRA skrivet och jag hoppas verkligen att ts tar till sig det.

När det gäller mamman så kanske en ny avlastingsfamilj kan vara något att fundera på, men det är i så fall något som inte rör ts öht. Det är mellan mamman, barnet och soc.

Jag hade själv avlastningsfamilj en period till mitt barn då jag inte hade någon pappa till barnet eller annat kontaktnät. Jättebra och vi har kontakt än idag många år efter avslutat "uppdrag".

Tack :)
  • Brumma
    Anonym (skriver av mig) skrev 2015-06-12 09:23:15 följande:

Tack för engagerat inlägg och det var bra skrivet så det var inte alls jobbigt att ta sig igenom

Många bra synpunkter dessutom

Ang mammans tfnanvändande, jag fick nog inte fram detta helt tydligt, vi talar inte om enstaka samtal, vi talar om att tfn är uppkopplad på ett eller annat sätt HELA tiden. Som ex; Farmor och farfar är på besök hos dem under en v (de är pensionärer). Under denna tid la inte mamman undan telefonen annat än för de ggr hon lagade mat eller nattade bonus. Inte ens på kvällarna när de alla satt i soffan las den undan, inte när grannen kom på besök, grannen hade sin egen tfn i handen nonstop och surfade under hela besöket.

Detta har även andra påpekat och ifrågasatt men när farmodern berättade detta förra v så började jag oroa mig på allvar. Just även pga det bonus sa, men det är ju helt rätt det ni säger, barn lever i nuet och JUST DÅ tyckte bonus mer om mig än mamma.

Ang pappans engagemang i bonus.. Tja som sagt det är det enda vi grälar om, han har inte intresset. Han talar aldrig om sitt barn mellan umgängena, inför umgängena är han rätt grinig och trist att ha å göra med, när han ser mammans nr på displayen suckar han högt och om det då är barnet, ja då hör jag på rösten att han svarar pliktskyldigast men han är eg inte alls intresserad av vad barnet säger.

Tar jag upp detta med hans barn lyssnar han av respekt för mig, men största orsaken till att det tog slut var att hon blev gravid. (Snälla inget tjat om att han kunde använda kondom osv, det är en helt annan diskussion, de hade en annan överenskommelse som hon bröt)

Jag får känslan av att han bara väntar på att bonus ska bli så pass gammal att kompisar är viktigare än att umgås med pappa.

Ang ny avlastningsfamilj, enligt mamman måste hon skaka fram en själv och de hon hittills presenterat blev inte godkända.

Tack. Det är svårt att skriva kort när man vill ha mkt sagt :D

Gällande telefonen. . Jag håller faktiskt med smulpaj här (vilket inte sker alltför ofta :) ). De flesta jag känner - inklusive jag själv - har telefonen tillgänglig 24/7.. jag passar på att läsa (har mina böcker på telefonen istället för att släpa på en bok) när barnen leker själva några minuter. Jag har kontakt med mina föräldrar och syskon o bästa vänner - o min bonus :) Ibland har vi pågående samtal i några dagar. Man svarar när man har några minuter över helt enkelt. Eftersom barnen aldrig låter mig prata i telefon i lugn o ro så får jag kommunicera på det sättet med omvärlden istället :) Jag anser ändå att jag är en närvarande förälder, mina barn är det viktigaste i mitt liv..MEN jag har ett behov av att ha samtal (skrivna sådana) med vuxna människor också. Och då jag inte är en person som prioriterar att gå ut o festa, åka på after workshops, åka bort en weekend osv utan jag vill hem till min familj så är det väldigt bra att möjligheten att vara social även om jag är hemma med min familj är suverän och ngt jag gärna utnyttjar :)

Men visst kan det gå till överdrift...

Gällande pappan... Du kan inte vara förälder för honom.. Det är hans val och hans ansvar. Det enda du kan vara för din bonus är att vara ett bra komplement men det ska inte ligga på dig. Speciellt inte om du inte mår bra.. Vi har inte heller haft speciellt mkt kontakt med bonus under veckorna när hon var yngre var hon inte intresserad av att prata i telefon (min äldsta är förövrigt likadan - är han hos tex morfar så vill han helst inte lägga tid till att prata med mig, några meningar högst o sedan säger han att han inte vill prata mer :) ). När hon lärde sig skriva o läsa lite skaffade vi en mail adress till henne och jag o hon började maila under veckorna. När Skype kom så började hon o lillebror att höras ngn gång i veckan. Nu är hon tonåring och svara "efter hot" på våra mess med "mm", "ok" o "nä".... Men vi har en bra kontakt ändå ;)

Hoppas mamman hittar en avlastningsfamilj som blir godkänd snart :)

Och försök att ta hand om dig själv.. Jag vet av erfarenhet att när man mår så dåligt så kan minsta sak bli så otroligt mkt större än det behöver vara.. man hittar saker att oroa sig för och man tar gärna på sig för mycket...

kram
  • Anonym (U)

Jag tror att du drar på alldeles för stora växlar o överanalyserar grovt!!

Lägg ner. Dubai behöva känna dig behövd, men ta inte åt dig för mycke av detta. Barnet gillar dig, det är toppen! Men sågningen betyder inte att barnet far illa hos mamman eller att barnet gillar dig mer än sin mamma.

Anonym (U) skrev 2015-06-13 13:41:48 följande:

Jag tror att du drar på alldeles för stora växlar o överanalyserar grovt!!

Lägg ner. Dubai behöva känna dig behövd, men ta inte åt dig för mycke av detta. Barnet gillar dig, det är toppen! Men sågningen betyder inte att barnet far illa hos mamman eller att barnet gillar dig mer än sin mamma.

Fast jag vill inte känna mig behövd. Faktum är att jag helst skulle slippa allt ansvar helt och hållet, men då vet jag att umgänget kommer att bestå av att bonus tittar på tv non stop, möjligen leker lite med leksaker inne. Ingen stimulans för fem öre. Som sagt, detta är det enda vi grälar om maken och jag.

Maken har uttryckt en förhoppning om att bonus själv ska säga ifrån, inte vilja komma hit. Mamman är också tyvärr sån att hon säger att bonus ibland sagt att bonus inte vill komma hit, hon tror att pappan ska bli 'rädd' och utöka umgänget då, det har hon frågat om ett par ggr efter att familjen som haft bonus varannan helg har slutat.
  • Anonym (www)
    Anonym (skriver av mig) skrev 2015-06-13 18:04:36 följande:

Fast jag vill inte känna mig behövd. Faktum är att jag helst skulle slippa allt ansvar helt och hållet, men då vet jag att umgänget kommer att bestå av att bonus tittar på tv non stop, möjligen leker lite med leksaker inne. Ingen stimulans för fem öre. Som sagt, detta är det enda vi grälar om maken och jag.

Maken har uttryckt en förhoppning om att bonus själv ska säga ifrån, inte vilja komma hit. Mamman är också tyvärr sån att hon säger att bonus ibland sagt att bonus inte vill komma hit, hon tror att pappan ska bli 'rädd' och utöka umgänget då, det har hon frågat om ett par ggr efter att familjen som haft bonus varannan helg har slutat.

Du anser att:

1) bonus försummas av pappan hemma hos dig

2) bonus försummas av mamman hemma hos sig.

Hos pappan kompenseras barnet delvis för pappan försummelser genom dig. Hos mamman finns dock ingen som kompenserar för bristerna. Tror det är därför du är extra orolig för ditt barn under tiden barnet är där, trots att mamman faktiskt låter som en bättre förälder än pappan.

Vet du att det finns massor med halvkassa föräldrar i sverige och barn som dagligen försummas. Det är inte alls ovanligt att föräldrar inte orkar/har tid/vill leka med sina barn eller bryr sig om dem överdrivet.

Hur mycket är du beredd att offra för ditt bonusbarns skull?
    Anonym (www) skrev 2015-06-15 12:12:42 följande:
    Du anser att:

1) bonus försummas av pappan hemma hos dig

2) bonus försummas av mamman hemma hos sig.

Hos pappan kompenseras barnet delvis för pappan försummelser genom dig. Hos mamman finns dock ingen som kompenserar för bristerna. Tror det är därför du är extra orolig för ditt barn under tiden barnet är där, trots att mamman faktiskt låter som en bättre förälder än pappan.

Vet du att det finns massor med halvkassa föräldrar i sverige och barn som dagligen försummas. Det är inte alls ovanligt att föräldrar inte orkar/har tid/vill leka med sina barn eller bryr sig om dem överdrivet.

Hur mycket är du beredd att offra för ditt bonusbarns skull?
    Ja, mamman är en bättre förälder än pappan. Jag är inte orolig som så, men jag tycker synd om bonus, mamman gör ju inte bonus medvetet illa eller så, oron gäller främst vilken känsla som skapas i bonus.. Det finns redan vissa problem och när jag fick veta detta och sedan fick det berättat igen så känns det inte som så konstigt att bonus beter sig som hen gör ibland. Jag vill ju inte att hens agerande ska förvärras.

Jo, jag vet att många barn försummas vilket är förskräckligt. Jag har inte varit någon supermamma heller, även jag har blivit trött och less efter att ha varit själv i mer än tio år med mina barn. Så jag förstår ju mamman om hon blir trött även om hon har haft betydligt mer avlastning än jag har haft.

Hur mycket jag är beredd att offra... Jag skulle vilja orka ta hand om bonus helt och fullt, men jag orkar inte med mina egna då. Så den frågan är jättesvår, mina är ganska stora, men de behöver ändå veta att jag finns där när de behöver. Ett av barnen har också vissa särskilda behov, så jag har haft ett barn som blivit tonåring som 'alla andra' och en som behöver extra hjälp. Att sköta hygienen tex för det barnet är inte helt självklart, trots kontinuitet hela uppväxten kring det.

Om jag fick bestämma, vilket jag inte får, så skulle mamman ägna lite mer tid till sitt barn och pappan skulle få känslor för barnet som leder till glädje när bonus är här så att han tar allt ansvar för bonus så jag slipper.

• Anonym (www)
    Anonym (skriver av mig) skrev 2015-06-15 12:47:06 följande:

Ja, mamman är en bättre förälder än pappan. Jag är inte orolig som så, men jag tycker synd om bonus, mamman gör ju inte bonus medvetet illa eller så, oron gäller främst vilken känsla som skapas i bonus.. Det finns redan vissa problem och när jag fick veta detta och sedan fick det berättat igen så känns det inte som så konstigt att bonus beter sig som hen gör ibland. Jag vill ju inte att hens agerande ska förvärras.

Jo, jag vet att många barn försummas vilket är förskräckligt. Jag har inte varit någon supermamma heller, även jag har blivit trött och less efter att ha varit själv i mer än tio år med mina barn. Så jag förstår ju mamman om hon blir trött även om hon har haft betydligt mer avlastning än jag har haft.

Hur mycket jag är beredd att offra... Jag skulle vilja orka ta hand om bonus helt och fullt, men jag orkar inte med mina egna då. Så den frågan är jättesvår, mina är ganska stora, men de behöver ändå veta att jag finns där när de behöver. Ett av barnen har också vissa särskilda behov, så jag har haft ett barn som blivit tonåring som 'alla andra' och en som behöver extra hjälp. Att sköta hygienen tex för det barnet är inte helt självklart, trots kontinuitet hela uppväxten kring det.

Om jag fick bestämma, vilket jag inte får, så skulle mamman ägna lite mer tid till sitt barn och pappan skulle få känslor för barnet som leder till glädje när bonus är här så att han tar allt ansvar för bonus så jag slipper.

Det låter inte som att du är beredd till så stora uppoffringar för bonus. Det känns realistiskt med tanke på att det inte är ditt barn och att du i praktiken inte kan göra så mycket för barnet ändå.

Men är det värt att konstant gå och oroa sig för någonting man varken kan eller vill förändra?
    Anonym (www) skrev 2015-06-15 13:03:23 följande:
    Det låter inte som att du är beredd till så stora uppoffringar för bonus. Det känns realistiskt med tanke på att det inte är ditt barn och att du i praktiken inte kan göra så mycket för barnet ändå.

Men är det värt att konstant gå och oroa sig för någonting man varken kan eller vill förändra?
    Förlåt för sent svar.

Nej, det är så klart inte värt att gå och oroa sig, men det är tyvärr sådan jag är, därav att jag blev utbränd från början. Jag vill ju förändra bonus liv men jag kan inte. Det är mamman och pappan som har bestämmanderätten och jag vet inte om jag har orken att ta striden. Risken är ju att bonus inte träffar sin pappa alls i slutändan.

Jag har väldigt svårt att släppa om jag ser någon må dåligt. Jag har tidigare levt i ett kortare förhållande där mannens ena barn inte mådde bra, idag, 9 år senare tänker jag fortfarande på honom och hur han mår. Jag jobbar på att strunta i andra och tänka mer på mig, men det är jättesvårt då jag känner andras känslor eller hur jag ska säga.

Att se inslag på tv om utsatta barn är omöjligt, jag blir helt förstörd om jag inte totalblockerar mig för jag känner det som de måste ha känt under övergreppet eller vad det nu handlar om.

Jag har försökt begränsa mitt liv så att jag får hela mig själv, men just med bonus går det ju inte, det är mitt i mitt liv hela tiden. Just nu känns det som att särboskap eller skilsmässa är enda utvägen.
  • Anonym (ja)
    Anonym (skriver av mig) skrev 2015-08-06 09:00:59 följande:
    Förlåt för sent svar.

Nej, det är så klart inte värt att gå och oroa sig, men det är tyvärr sådan jag är, därav att jag blev utbränd från början. Jag vill ju förändra bonus liv men jag kan inte. Det är mamman och pappan som har bestämmanderätten och jag vet inte om jag har orken att ta striden. Risken är ju att bonus inte träffar sin pappa alls i slutändan.

Jag har väldigt svårt att släppa om jag ser någon må dåligt. Jag har tidigare levt i ett kortare förhållande där mannens ena barn inte mådde bra, idag, 9 år senare tänker jag fortfarande på honom och hur han mår. Jag jobbar på att strunta i andra och tänka mer på mig, men det är jättesvårt då jag känner andras känslor eller hur jag ska säga.

Att se inslag på tv om utsatta barn är omöjligt, jag blir helt förstörd om jag inte totalblockerar mig för jag känner det som de måste ha känt under övergreppet eller vad det nu handlar om.

Jag har försökt begränsa mitt liv så att jag får hela mig själv, men just med bonus går det ju inte, det är mitt i mitt liv hela tiden. Just nu känns det som att särboskap eller skilsmässa är enda utvägen.

Det låter som en bra idé med särboskap eller i värsta fall skilsmässa. Detta för barnets bästa och du verkar ju värna om barnet?!
    Anonym (ja) skrev 2015-08-06 09:31:03 följande:

Det låter som en bra idé med särboskap eller i värsta fall skilsmässa. Detta för barnets bästa och du verkar ju värna om barnet?!
    Om jag visste att det var för barnets bästa så hade jag inte tvekat.

Men om inte jag bor med min man så har han inget umgänge. Det har vi redan diskuterat. (Läs grälat om) Och jag vet inte om mamman blir så mycket mer närvarande om hon får ha bonus på heltid.

• Anonym (ja)
    Anonym (skriver av mig) skrev 2015-08-06 10:06:53 följande:
    Om jag visste att det var för barnets bästa så hade jag inte tvekat.

Men om inte jag bor med min man så har han inget umgänge. Det har vi redan diskuterat. (Läs grälat om) Och jag vet inte om mamman blir så mycket mer närvarande om hon får ha bonus på heltid.

Jodå, hon kommer få igenom från soc att få en kontaktfamilj. En familj som får betalt för att ta hand om barnet kommer också se till att göra det.
    Därav får mamman lite egen tid att "ladda batterierna" och kan därav vara en bra mamma!

Det ÄR bättre för barnet eftersom pappan inte har något intresse och du är ett "osäkert" kort som kan försvinna precis vilken sekund som helst.

Så nej, jag tycker inte du ska tveka!
    Anonym (ja) skrev 2015-08-06 10:22:36 följande:

Jodå, hon kommer få igenom från soc att få en kontaktfamilj. En familj som får betalt för att ta hand om barnet kommer också se till att göra det.
    Därav får mamman lite egen tid att "ladda batterierna" och kan därav vara en bra mamma!

Det ÄR bättre för barnet eftersom pappan inte har något intresse och du är ett "osäkert" kort som kan försvinna precis vilken sekund som helst.

Så nej, jag tycker inte du ska tveka!
    Nja, mamman får ju inte det. De har hänvisat till att det inte finns några familjer och hon får komma med förslag vilket hon gjorde men de två blev inte godkända.

Hon har haft detta stöd tidigare men blev av med det. Den gången fick hon gå till tingsrätten för att få rätt till kontaktfamilj.
  • Anonym (ja)
    Anonym (skriver av mig) skrev 2015-08-07 10:19:50 följande:
    Nja, mamman får ju inte det. De har hänvisat till att det inte finns några familjer och hon får komma med förslag vilket hon gjorde men de två blev inte godkända.

Hon har haft detta stöd tidigare men blev av med det. Den gången fick hon gå till tingsrätten för att få rätt till kontaktfamilj.

Jag fick tjata i flera år och fick det till slut, det kan hon också få. Det finns familjer!
    Anonym (ja) skrev 2015-08-07 10:51:13 följande:

Jag fick tjata i flera år och fick det till slut, det kan hon också få. Det finns familjer!
    Nej, det finns faktiskt inte det alla gånger. Här bara på vår lilla ort ser vi dagligen efterlysningar i tidningen efter familjer som kan ta emot barn. Där min bonus bor är behovet ännu större då det är många 'utsatta' familjer där det bara finns en förälder eller föräldrar som av annan anledning inte orkar med att ta hand om ett eller flera barn. (Tex vid diagnoser)

Jag gissar på att bonus inte är prioriterad då de har haft avlastningsfamilj i drygt 2 år redan. Bonus har också manliga förebilder i en släkting till mamman som de träffar ganska ofta.
    Visst kan mamman tjata, vilket hon redan gör om jag känner henne rätt. Hon gick som sagt till tingsrätten för att få rätt till avlastningsfamilj första gången. Men det är ju inte om flera år bonus behöver utan nu.
Svar på tråden Visste inte vad jag skulle säga...