• jensan

Ni som verkligen kan något om hundar se hit!

Hej!

Jag skriver här för att se vad ni som anser er kunna hundar har för kunskap gällande detta, och för att förhoppningsvis stilla mitt extremt dåliga samvete! 

Det är så att jag är gift med en man från Brasilien och vi bor idag i Sverige. Vi träffades i Brasilien då jag under en kortare (2 år) tid studerade där och det var kärlek vid första ögonkastet.
    Han flyttade tillsammans med mig till Sverige och vi är nu gifta, har en hund på 1,5 år (en helt underbar border collie) och vi har precis fått en underbar liten pojke. Vårat första barn och vi är överlyckliga.

Självklart har det varit en stor omställning för honom att flytta från Brasilien till Sverige och det jobbigaste för honom är utan tvekan att vara så långt bort ifrån sin familj.
    Nu när lillpojken blir 6 månader tänkte vi åka till Brasilien i två månader under föräldraledigheten så att även hans famlij får ta del av småbarntiden. 

Allt känns toppen MEN hur ska jag kunna lämna min underbara fina hund i hela 2 månader? 
    Han kommer att vara hos mina föräldrar och säkert någon dag hos mina två bröder. Han känner dem väl och åker ofta ut med dem till stugan över helgen och spenderar eftermiddagar hemma hos dom. Vi har alltid haft hund i familjen och både min mamma och min pappa har varsin hund. 
    Han blir helt överlycklig varje gång de kommer så egentligen borde det inte vara några problem, men vad tror ni: 

Kommer min hund må dåligt av att jag och min man åker bort så länge? 

• Svar på tråden Ni som verkligen kan något om hundar se hit!
  • 88therese

Hej
    Jag förstår hur du tänker men du ska nog inte vara orolig.
    Jag har själv en hund på nu 3år som sina 2 första år aldrig lämnade min sida men nu har vi faktiskt tagit oss tid att hitta på saker utan hund ibland och det har varit jättenyttigt för både oss och hunden.
    Tror det är jobbigast för husse och matte, hunden är nog nöjd bara han får vara med någon som han känner sig trygg med.

Du kommer nog få en tryggare och mer mogen hund när du kommer hem.

Eventuellt lite bortskämd bara Flört

• Denssan

Hundar har ingen tidsuppfattning. Så om du är borta 1 vecka eller 2 månader spelar ingen roll. Det viktiga är att du vet att han har det bra =)

• jensan

Tack för era svar det hjälper! Trots att jag vet att han kommer ha det bra så har jag en tendens att göra en människa av honom haha. Är rädd att han ska tro att vi övergett honom typ. 

All logik åker ut genom fönstret när känslor kommer med i bilden:) 

Svar på tråden Ni som verkligen kan något om hundar se hit!