• Anonym (Utbildningskrav)

Är högutbildade bättre på att debattera än lågutbildade?

På t ex Familjeliv.

• Svar på tråden Är högutbildade bättre på att debattera än lågutbildade?
  • Anonym (Hej)
    sextiotalist skrev 2015-06-14 12:49:39 följande:
    Ska jag upplysa dig om en sak. De fördomarna har nog varit utan grund de senaste 40-50 åren. De allra flesta som skaffar sig en högre utbildning har slitit för den. Levt på små studielån. Arbetar för att få mat på bordet och sköter sin egen städning. Visserligen hittar man fler från medelklass och högre bland de som pluggar. Men något jag observerat är att de som kommer från akademikerhem inte bor gratis hemma under studierna. Ofta har en mer realistisk bild av vad man kan förvänta sig efter studierna och ofta en generellt sämre ekonomi tills de är ungefär 30 än de klasskompisar som började arbeta direkt efter gymnasiet.

Det är få utbildningar som betalar sig ekonomiskt om man ser till livsinkomst.
    Vem bryr sig om livsinkomst? Det är månadsinkomsten som räknas, kvinna. 
  • Anonym (Hej)

Svaret är att högutbildade generellt sett är mer bildade. Men det är ingen garanti för att besitta god argumentationsteknik. Titta på sjuksköterskor etc. 

• sextiotalist
    Anonym (Hej) skrev 2015-06-14 12:52:16 följande:

Vem bryr sig om livsinkomst? Det är månadsinkomsten som räknas, kvinna. 

Tja. Du blir pensionär en gång i tiden och då ska du också leva

Studielånen ska betalas tillbaka och det dröjer några år innan månadsinkomsterna är stora och även där är det ett fåtal utbildningar som ger bra inkomst.
  • Anonym (utbildad)
    Ska jag upplysa dig om en sak. De fördomarna har nog varit utan grund de senaste 40-50 åren. De allra flesta som skaffar sig en högre utbildning har slitit för den. Levt på små studielån. Arbetar för att få mat på bordet och sköter sin egen städning. Visserligen hittar man fler från medelklass och högre bland de som pluggar. Men något jag observerat är att de som kommer från akademikerhem inte bor gratis hemma under studierna. Ofta har en mer realistisk bild av vad man kan förvänta sig efter studierna och ofta en generellt sämre ekonomi tills de är ungefär 30 än de klasskompisar som började arbeta direkt efter gymnasiet.

Håller absolut med. Det är ett jäkla slit att ta sig igenom åratal av studier. Dessutom är det mentalt krävande - dagligen. Det är inte direkt så att man glömmer jobbet när man sen går hem.

Men, det beror väl även på vad man utbildar sig till. Personligen tjänar jag bra men inte multum (ännu), men har fått tillfälle till massor av självutveckling samt behörighet att jobba i det yrke jag brinner för. Jag skulle bli galen om jag inte fick jobba i ett yrke där jag fick massor av mental stimulering dagligen, även om det är extremt krävande. Det är väl en av nackdelarna med att vara både driven och intelligent. ;)

Jag växte upp i ett hem av arbetar/medelklass. Min pappa har en kandidatexamen men inte min mamma, själv har jag en magisterexamen och kommer även bli doktorand så småningom. Jag har verkligen inte blivit matad med silversked. Men jag skulle aldrig kunna ta ett jobb på McDonalds eller ICA eller liknande. Jag skulle helt enkelt dö av tristess. (Jag har faktiskt jobbat på ICA - och var tvungen att sluta just p.g.a. att jag inte ville dö av tristess.)

• sextiotalist
    Anonym (utbildad) skrev 2015-06-14 13:14:34 följande:

Håller absolut med. Det är ett jäkla slit att ta sig igenom åratal av studier. Dessutom är det mentalt krävande - dagligen. Det är inte direkt så att man glömmer jobbet när man sen går hem.

Men, det beror väl även på vad man utbildar sig till. Personligen tjänar jag bra men inte multum (ännu), men har fått tillfälle till massor av självutveckling samt behörighet att jobba i det yrke jag brinner för. Jag skulle bli galen om jag inte fick jobba i ett yrke där jag fick massor av mental stimulering dagligen, även om det är extremt krävande. Det är väl en av nackdelarna med att vara både driven och intelligent. ;)

Jag växte upp i ett hem av arbetar/medelklass. Min pappa har en kandidatexamen men inte min mamma, själv har jag en magisterexamen och kommer även bli doktorand så småningom. Jag har verkligen inte blivit matad med silversked. Men jag skulle aldrig kunna ta ett jobb på McDonalds eller ICA eller liknande. Jag skulle helt enkelt dö av tristess. (Jag har faktiskt jobbat på ICA - och var tvungen att sluta just p.g.a. att jag inte ville dö av tristess.)

Jag arbetade under min studietid extra på systemet och det var ren avkoppling.

Jag vet många som arbetat med enklare arbete i väntan på fast arbete, ingen som slutat av tristess men självklart valt ett arbete med bättre betalt och mer stimulans, även bland de som senare doktorerat.
  • Anonym (utbildad)
    sextiotalist skrev 2015-06-14 13:21:48 följande:
    Jag arbetade under min studietid extra på systemet och det var ren avkoppling.

Jag vet många som arbetat med enklare arbete i väntan på fast arbete, ingen som slutat av tristess men självklart valt ett arbete med bättre betalt och mer stimulans, även bland de som senare doktorerat.
    Tja, jag överdrev väl lite med att jag slutade p.g.a. tristess, det är inte riktigt sant. Men jag tyckte faktiskt att det var svårt att göra ett sånt jobb, typ packa hyllor och sitta i kassan, just för att jag inte fick använda mig av hjärnan. Jag har sedan dess tagit extraknäck som passar mig bättre, som demonstratör på universitetet och studiegruppledare osv. 

Jag ser dock absolut inte ner på folk som gör outbildade yrken. Vi alla behövs, jag är bara glad att jag slipper. Men jag tror absolut att det i många fall är personlighet istället bakgrund som avgör var man sen hamnar (fast självklart är det större chans att vidareutbilda sig om man har en familjetradition/förväntningar på sig att göra så). Min sambo kommer från en ren arbetarklassfamilj, han hoppade av skolan efter första året på gymnasiet. Han är nu läkare. Han har haft NOLL stöd från sin familj i det valet, inga silverskedar så långt ögat nått. Men det går om man vill ;). 
  • Anonym (Helen)

Hur har de slitit för den högre utbildningen om de har lånat pengarna? De har inte arbetat 18 timmar om dagen för att ha råd med studier =slit i mina ögon.
    De tar inte arbeten de avskyr endast för att det är pengar så att de har råd att studera. De arbetar inte åt en chef som behandlar dem hemskt.
    Nej, de har gått till CSN och sagt "Snälla söta rara, kan du ge mig pengar så jag får läsa litegrann?" 
    Studielånet som de väljer att leva på under en begränsad period är mer än vad många har att leva på under resten av sina liv. Ja, här i Sverige.

Varför de som kommer från akademikerhem har sämre ekonomi än "de andra" är svårt att förstå. Har de inte fått lära sig pengars värde? Har de inte fått lära sig att arbeta? Är livet teoretiskt för dom? Förstår inte dom (och deras föräldrar) att de behöver pengar att leva på fram tills de vet vad de vill arbeta med? 
  • Anonym (Helen)
    Anonym (utbildad) skrev 2015-06-14 13:14:34 följande:

Jo, läsa böcker är ju såå ansträngande..

Tillåt mig att skratta.. HA HA.. :D

Så människor är tråkiga? eller är fattiga människor tråkiga? Vad är tråkigt med ICA och McDonalds? Pratar dom inte om rätt saker? Eller är det för att det är prestationen på jobbet som räknas, inte antalet bilar, hur naglarna ser ut, vart kläderna är köpta osv?
  • sextiotalist
    Anonym (Helen) skrev 2015-06-14 20:20:09 följande:

Hur har de slitit för den högre utbildningen om de har lånat pengarna? De har inte arbetat 18 timmar om dagen för att ha råd med studier =slit i mina ögon.

De tar inte arbeten de avskyr endast för att det är pengar så att de har råd att studera. De arbetar inte åt en chef som behandlar dem hemskt.

Nej, de har gått till CSN och sagt "Snälla söta rara, kan du ge mig pengar så jag får läsa litegrann?" 

Studielånet som de väljer att leva på under en begränsad period är mer än vad många har att leva på under resten av sina liv. Ja, här i Sverige.

Varför de som kommer från akademikerhem har sämre ekonomi än "de andra" är svårt att förstå. Har de inte fått lära sig pengars värde? Har de inte fått lära sig att arbeta? Är livet teoretiskt för dom? Förstår inte dom (och deras föräldrar) att de behöver pengar att leva på fram tills de vet vad de vill arbeta med? 

Man får inte studielån, man måste prestera och visa resultat som redovisas för CSN varje termin. När jag pluggade så var mina arbetsveckor (föreläsningar, laborationer, övningar, inlämningsuppgifter, förberedelser för laborationer, konstruktionsuppgifter) 60-70 timmar. Mig veterligen har vi 40-timmarsveckor i det här landet.

När du kommer ut från fem års studier så har du ofta inget sparkapital och skulder. Du har troligen bott i ett studentboende.

Studielånet har inte varit fett, det är först nu det på.eb acceptabel nivå.

De flesta studenter har som jag arbetat extra i affärer, städning och annat för att försörja sig under somrarna då man inte får studielån. Under min studietid hade jag en vecka semester per år då jag varken pluggade eller arbetade.

Inga problem, jag hade en toppentid, men slitigt var det och inte fett precis. Man kunde variera pasta. Bakad potatis mättar också
  • Anonym (forskare)
    Anonym (Helen) skrev 2015-06-14 20:25:24 följande:

Så människor är tråkiga? eller är fattiga människor tråkiga? Vad är tråkigt med ICA och McDonalds? Pratar dom inte om rätt saker? Eller är det för att det är prestationen på jobbet som räknas, inte antalet bilar, hur naglarna ser ut, vart kläderna är köpta osv?

Hur tänkte du här riktigt? Att anställda på ICA och McDonalds brinner för sina jobb, medan läkare och jurister endast är ute efter status och hög lön?

De på McDonalds pratar om hamburgare och besvärliga kunder, läkarna pratar om sjukdomar och patienter med svårförklarliga symptom. Så tror jag i varje fall.
  • sextiotalist
    Anonym (Helen) skrev 2015-06-14 20:25:24 följande:
    Vet inte vilken bild du har av högskoleutbildade. Men de jag känner som räknar antalet bilar, hur naglarna ser ut och var kläderna är köpta är de som inte har någon längre högskoleutbildning, utan snarare "lågutbildade".

Men jag kanske inte vet något om detta, eftersom 90% av mina vänner har högskoleutbildning och de flesta är civilingenjörer, läkare och lärare (och några jurister, civilekonomer, doktorer och docenter).

• Anonym (ping)
    Anonym (Helen) skrev 2015-06-14 20:20:09 följande:

Studielånet jag hade var inte i närheten av en lön i alla fall och det fick man bara i 9 månader. Jag jobbade på timmar nästan hela sommaren under hela min studietid och var tredje helg under terminerna för att ha pengar till när man inte fick CSN. Och för att kunna köpa en dator, vilket var lyx då men ganska nödvändigt för en naturvetare/teknolog.

Dessutom, studielån är tillgängliga för alla, de som gapar om det kan ju plugga lite själva kanske? Om jag ville ha "sommarlov" hade jag blivit lärare, jag har ingen anledning att gnälla på deras arbetstider. Den som tycker att skiftgång med varannan fredag ledig eller veterinärjour med fridagar är lyx får väl försöka bli det då eller? De flesta jobb har både för- och nackdelar.
Svar på tråden Är högutbildade bättre på att debattera än lågutbildade?