Är högutbildade bättre på att debattera än lågutbildade?
På t ex Familjeliv.
På t ex Familjeliv.
Svaret är att högutbildade generellt sett är mer bildade. Men det är ingen garanti för att besitta god argumentationsteknik. Titta på sjuksköterskor etc.
Vem bryr sig om livsinkomst? Det är månadsinkomsten som räknas, kvinna.
Håller absolut med. Det är ett jäkla slit att ta sig igenom åratal av studier. Dessutom är det mentalt krävande - dagligen. Det är inte direkt så att man glömmer jobbet när man sen går hem.
Men, det beror väl även på vad man utbildar sig till. Personligen tjänar jag bra men inte multum (ännu), men har fått tillfälle till massor av självutveckling samt behörighet att jobba i det yrke jag brinner för. Jag skulle bli galen om jag inte fick jobba i ett yrke där jag fick massor av mental stimulering dagligen, även om det är extremt krävande. Det är väl en av nackdelarna med att vara både driven och intelligent. ;)
Jag växte upp i ett hem av arbetar/medelklass. Min pappa har en kandidatexamen men inte min mamma, själv har jag en magisterexamen och kommer även bli doktorand så småningom. Jag har verkligen inte blivit matad med silversked. Men jag skulle aldrig kunna ta ett jobb på McDonalds eller ICA eller liknande. Jag skulle helt enkelt dö av tristess. (Jag har faktiskt jobbat på ICA - och var tvungen att sluta just p.g.a. att jag inte ville dö av tristess.)
Håller absolut med. Det är ett jäkla slit att ta sig igenom åratal av studier. Dessutom är det mentalt krävande - dagligen. Det är inte direkt så att man glömmer jobbet när man sen går hem.
Men, det beror väl även på vad man utbildar sig till. Personligen tjänar jag bra men inte multum (ännu), men har fått tillfälle till massor av självutveckling samt behörighet att jobba i det yrke jag brinner för. Jag skulle bli galen om jag inte fick jobba i ett yrke där jag fick massor av mental stimulering dagligen, även om det är extremt krävande. Det är väl en av nackdelarna med att vara både driven och intelligent. ;)
Jag växte upp i ett hem av arbetar/medelklass. Min pappa har en kandidatexamen men inte min mamma, själv har jag en magisterexamen och kommer även bli doktorand så småningom. Jag har verkligen inte blivit matad med silversked. Men jag skulle aldrig kunna ta ett jobb på McDonalds eller ICA eller liknande. Jag skulle helt enkelt dö av tristess. (Jag har faktiskt jobbat på ICA - och var tvungen att sluta just p.g.a. att jag inte ville dö av tristess.)
Hur har de slitit för den högre utbildningen om de har lånat pengarna? De har inte arbetat 18 timmar om dagen för att ha råd med studier =slit i mina ögon.
De tar inte arbeten de avskyr endast för att det är pengar så att de har råd att studera. De arbetar inte åt en chef som behandlar dem hemskt.
Nej, de har gått till CSN och sagt "Snälla söta rara, kan du ge mig pengar så jag får läsa litegrann?"
Studielånet som de väljer att leva på under en begränsad period är mer än vad många har att leva på under resten av sina liv. Ja, här i Sverige.
Varför de som kommer från akademikerhem har sämre ekonomi än "de andra" är svårt att förstå. Har de inte fått lära sig pengars värde? Har de inte fått lära sig att arbeta? Är livet teoretiskt för dom? Förstår inte dom (och deras föräldrar) att de behöver pengar att leva på fram tills de vet vad de vill arbeta med?
Så människor är tråkiga? eller är fattiga människor tråkiga? Vad är tråkigt med ICA och McDonalds? Pratar dom inte om rätt saker? Eller är det för att det är prestationen på jobbet som räknas, inte antalet bilar, hur naglarna ser ut, vart kläderna är köpta osv?