• Minisan

Min dotter berättade en sån konstig sak

Min dotter som är 5 år berättade en sån konstig sak som hände idag på förskolan. Det är så konstigt så jag inte kan berätta, sa hon först. Men sen berättade hon att en av de andra flickorna ramlade mot ett rör mot snippan, så det började blöda. "Och då förlorade hon nåt som hon aldrig kan få tillbaka" sa hon. Sen ville hon inte säga mer.

Hur skulle ni tolka detta? Min dotter har aldrig sagt nåt liknande förut.

• Svar på tråden Min dotter berättade en sån konstig sak
  • Vanja

Trodde det var vanligare att tjejer blödde lite första gången än att dom inte gjorde det... Har läst på lite snabbt nu och inser att jag nog inte var särskilt påläst. Fråga, hur gör man då i andra kulturer där det är viktigt att man som kvinna blöder första gången? Min sambo som kommer från Rumänien har tidigare nämnt för mig att tex Romer brukar/brukade ha bröllopsfesten i full gång medan mannen och bruden skulle "fullborda" äktenskapet. När detta var gjort skulle.man även visa.upp det.då.blodiga lakanet för gästerna som ett bevis på att hon var oskuld..

• Rödaskor

Man kan blöda, men det är inte pga man förlorar något. En del läkare utför oskuldsoperationer eller vad man kallar det. Läkaren syr några stygn så man ska bli tajtare och vid samlaget spricker kvinnan lite och det kommer lite blod.

• Lavish

Nä, jag skulle inte bli så orolig. Det låter ju som att någon just ramlat och slagit sig på dagisgården, vilket trots allt är sånt som händer. Skulle inte heller tro att hon faktiskt fått in ett rör i slidan, utan hon har nog bara slagit sig/skrapat sig någonstans i den regionen så att det började blöda. 

Sen var det väl några vuxna som skulle skämta till det med varandra. Inte direkt smakfullt av dem kan man väl tycka om nu ett barn faktiskt hörde, men inte heller upprörande nog som enskild incident för att jag skulle orka jaga upp mig över det.

• Lavish
    Vanja skrev 2015-06-14 01:00:04 följande:

Trodde det var vanligare att tjejer blödde lite första gången än att dom inte gjorde det... Har läst på lite snabbt nu och inser att jag nog inte var särskilt påläst. Fråga, hur gör man då i andra kulturer där det är viktigt att man som kvinna blöder första gången? Min sambo som kommer från Rumänien har tidigare nämnt för mig att tex Romer brukar/brukade ha bröllopsfesten i full gång medan mannen och bruden skulle "fullborda" äktenskapet. När detta var gjort skulle.man även visa.upp det.då.blodiga lakanet för gästerna som ett bevis på att hon var oskuld..

Jag skulle tro att det ofta blöder lite för att tjejen är rädd och inte upphetsad och det hela genomförs med en viss mängd våld Rynkar på näsan

Nu menar jag inte att hon rent tekniskt alltid blir våldtagen, men att dom kör in den utan att hon är våt. 
  • viseversa
    Vanja skrev 2015-06-14 00:33:48 följande:
    Hände mig när jag var typ 11. Jag halkade istället när jag skulle ur badet och slog i badkarskanten. Din dotter hörde nog något hon inte skulle ha hört.. Kanske lärare/fröken diskuterade sinsemellan hurvida det var så att hon faktiskt skadat sig lr om det var mödomshinnan. Inget man ska ta upp kanske framför små barn men vi är alla bara.människor och små barn har ibland väldigt stora öron.
    Det FINNS INGEN jävla mödomshinna. Och föresten är det ett jävligt opassande samtalsämne att prata om framför små barn när en liten flicka skadat sig så hon blöder.

Som om hennes sk oskulds vara eller icke vara är det största problemet liksom. HON har SKADAT sig och BLÖDER och dom säger såna sjuka saker!?

Jag hade undrat vad fan mina döttrar har för sjuka människor omkring sig på dagarna om personalen pratat om ett BARN och hennes ev oskuld på det settet. Vidrigt!!
  • Vanja

Kanske ett opassande samtal. Men jag säger ju inte att så var fallet. Det vet ju inte ja. säger bara att det kunde ha varit så och att flickan då hört vuxna prata sinsinsemellan. Tror självklart inte att man diskuterat det Med barnet i fråga.. Och hurvida mödomshinnan finns lr inte är väl ganska oväsentligt kan jag tänka.. Kan ju vara fler som missat den biten. (som jag själv) att det inte är så. nu hhandlade det ju inte om någonting sexuellt utan om en flicka som ramlat Och tror inte heller att dom vuxna i fråga didiskuterat hur flickans framtida sexliv kommer att se ut utan orsaken till att hon blödde..

• Indigo

När mitt barn gick på dagis fick han ibland märkliga upplysningar av barn med äldre syskon, som hade något mer koll på läget, men ändå inte helt. Och filtrera en rövarhistora från en tonåring genom ett dagisbarn, så kommer ibland de märkligaste historier och mest hårresande slutledningar fram.

Jag hade tolkat det ditt barn sagt som en kombination av att någon trillat och slagit sig och att någon annan broderat ut en historia från ett äldre syskon.

Fast jag hade för säkerhets skull berättat vad mitt barn sa för personalen också och frågat var de trodde att storyn kom ifrån.

Det är lätt att tänka bakåt när förvirringen tar fart
  • green34

Att din dotter har snappat upp lite väl mycket för att vara 5 år.

• DVQ
    Minisan skrev 2015-06-12 22:28:20 följande:

Men skulle ni känna er oroliga för själva händelsen? Vad som egentligen hänt? Varför skulle de vuxna (om det nu var så) prata om att förlora oskulden i samband med ett barn som ramlat? Jag är kanske lite paranoid men det är nåt i detta som inte känns helt bra...

Jag skulle inte tycka det kändes speciellt bra att personalen överför gamla unkna värderingar till barn som dessutom är alldeles för små för att riktigt fatta. Jag skulle nog också ta upp vikten av att knipa igen kakhålet i vissa sammanhang med personalen. Man kan ju undra vad den stackars flickan som slog sig tänkte om det påverkade din dotter så mycket.

Klart olämpligt beteende men jag skulle inte misstänka övergrepp.
  • alla har olika åsikter

Är det vuxna som har sagt det från början börjar jag fundera lite på om de är utlänningar eller inte . För jag gissar att eteister inte säger att man har förlorat oskulden med tex ett rör som i detta fall. Eller som i mitt fall, tampong. Tror faktiskt att orden kommer från ett barns mun då jag dessutom har svårt att tänka mig att barnet ramlade och landade på ett rör som isåfall går igenom kläderna, för annars kan man ju inte förlora oskulden (?) och inte ens åka till sjukhuset då detta barn dessutom tydligen blödde?

• FrauCasio

Du måste ju fråga personalen ts! Fråga även din dotter!

• Vanja

Det räcker med en smäll emot underlIvet för att orsaka blödning.. Behöver inte alls "åka in. sen hurvida man "förlorar oskulden" lr ej vet jag inte men i mitt fall var det en ordentlig smäll som startade min menstruation. Har svårt att tro att det skulle skett så tidigt annars.. Inte omöjligt men jag var ganska sent utvecklad i övrigt så jag tvivlar starkt på det. Och vill tillägga att jag halkade och slog emot badkarskanten,.badkaret åkte inte in.

• FrauCasio
    Vanja skrev 2015-06-14 18:39:46 följande:

Det räcker med en smäll emot underlIvet för att orsaka blödning.. Behöver inte alls "åka in. sen hurvida man "förlorar oskulden" lr ej vet jag inte men i mitt fall var det en ordentlig smäll som startade min menstruation. Har svårt att tro att det skulle skett så tidigt annars.. Inte omöjligt men jag var ganska sent utvecklad i övrigt så jag tvivlar starkt på det. Och vill tillägga att jag halkade och slog emot badkarskanten,.badkaret åkte inte in.

Vad har det med ts att göra?
Svar på tråden Min dotter berättade en sån konstig sak