• Anzil

Har jag rätten att anmäla vandrarhemmet eller ar jag bara varit en idiot som får skylla mig själv?

Arg, upprörd, ledsen, besviken och känner mig som en fåne!

Jag hade ingenstans att ta vägen. Absolut ingenstans att ta vägen. Jag kontaktade socialtjänsten och de sa att jag kunde besöka de återigen nästa vecka. Och de skulle hjälpa mig.

Jag stötte på ett vandrarhem och betalade för en hel vecka. Då socialen skulle ju ändå hjälpa mig med något boende eller liknade.

Jag såg mina pengar, och det vart alldeles för dyrt. Men nåväl, jag hyrde rym i alla fall.

Men det räckte bara över en natt och jag lyckades hitta någon annanstans att ta vägen. Så jag skrev ut mig.

De sa att de inte kunde ge tillbaks mina pengar i kontanter. Men om jag gav de mina bankontouppgifter så kunde de överföra.

Det gick ett dygn och jag kontaktade de, tackade för gästvänligheten och frågade om mina pengar.

De sa att de försöker. Jag höll på att skriva tillbaks till de återigen efter en dygn, men det kändes som om jag skulle vara alldeles för på. Så för att undvika att vara fräck. Väntade jag några dagar. Nu har det gått alldeles för lång tid, och jag har fortfarande inte fått mina pengar.

Jag skickade ett nytt mail alldeles nyligen.

Jag funderar . . Om jag inte får mina pengar snart, så kanske jag skulle kunna varna de om att jag kontaktar polisen nästa gång.

Men jag kom också på. Kanske polisen inte kan hjälpa mig, då jag får skylla mig själv och de har rätt till mina pengar. Eller hur ser det ut?

Jag sov trots allt för bara en natt. Och de utlovade om att ge tillbaks mina pengar.

Vad skall jag göra? :(
    Jag känner mig både arg på de och arg på mig själv. Känner mig som en naiv-idiot.

Kan jag anmäla?
    Om jag ''hotar' de med att kontakta polisen, skulle de då kunna anmäla mig för olaga hot, eller liknade på grund av det? Det kanske räknas som om att jag provocerar de?

Tack på förhand!

:(

• Svar på tråden Har jag rätten att anmäla vandrarhemmet eller ar jag bara varit en idiot som får skylla mig själv?
  • Chianti

Hej. Om de gått med på att betala tillbaka dina pengar så är det klart du ska få dem tillbaka.
    Vänta tills du får svar på ditt mail. Nu är det ju helg så du ser inte om de gjort överföringen.
    De flesta företag gör bankaffärer några speciella dagar i veckan, så det är inte alls säkert att de gjorde överföringen direkt du kontaktade dem.

Men i nästa mail, fråga när de gör överföringen och när de tror att pengarna är på ditt konto så får du en uppfattning om när de kan väntas.

Det är alldeles för tidigt att kontakta polisen, det kan du göra om en månad. Och det kommer ta lång tid innan de tar en titt på ärendet, knappast innan sommarsemestern i alla fall.

• Anzil
    Chianti skrev 2015-06-13 13:06:20 följande:

Hej. Om de gått med på att betala tillbaka dina pengar så är det klart du ska få dem tillbaka.
    Vänta tills du får svar på ditt mail. Nu är det ju helg så du ser inte om de gjort överföringen.
    De flesta företag gör bankaffärer några speciella dagar i veckan, så det är inte alls säkert att de gjorde överföringen direkt du kontaktade dem.

Men i nästa mail, fråga när de gör överföringen och när de tror att pengarna är på ditt konto så får du en uppfattning om när de kan väntas.

Det är alldeles för tidigt att kontakta polisen, det kan du göra om en månad. Och det kommer ta lång tid innan de tar en titt på ärendet, knappast innan sommarsemestern i alla fall.

Okej! Tja, de sade i alla fall att de försöker. Och det var ett tag sedan.
    Men okej, det är ju som du säger. Alldeles för tidigt att kontakta polisen. Jag kan självklart vänta i en månad.

Jag bryr mig inte heller exakt hur lång tid det kan ta, så länge jag får tillbaks det som är mitt. Och jag känner mig dessutom kränkt & lurad. Så hur lång tid det än tar bryr jag mig inte. Så länge de märker av konsekvenserna.

Tack för ditt svar!

Samtidigt vill jag ju helst inte kontakta polisen, men de ger mig inget annat val, om det skulle ta ytterligare ett par veckor . .

Tack återigen för ditt svar!!
  • Mr Obvious

Du kan "hota" med att kontakta polisen. Det är inte olagligt.
    Ditt problem är att du troligen inte har rätt att få tillbaka några pengar. När du betalade för en vecka ingicks ett avtal mellan dig och vandrarhemmet. Den ena parten kan inte bryta ett avtal utan vidare.

Det är bra att de lovat betala tillbaka. Det är också ett avtal, men det är svårt för dig att bevisa..Spela gärna in dina samtal med dem. De flesta telefoner har en sådan funktion. Tyvärr är det krpångligt att gå den juridiska vägen.

Försök "trötta ut" dem genom att höra av dig varje dag. Ring eller gå dit. Det kan inte vara några stora summor det handlar om, så förhoppningsvis betalar de tillbaka snabbt för att bli av med dig.

• Anzil

Men finns det en möjlighet att de ändå har någon rätt att behålla mina pengar? Trots allt, så sa de att de skulle ge tillbaks mina pengar, och de sa det i ord.

Men det kanske finns någon form i deras papper om att de får behålla mina pengar och andra kunder ovasett om de skriver ut sig i förväg.

Dessa papper kanske de kan använda i eventuella polisförhör/tingsrätt? . .

• Grande Rock
    Anzil skrev 2015-06-13 13:12:35 följande:

Men finns det en möjlighet att de ändå har någon rätt att behålla mina pengar? Trots allt, så sa de att de skulle ge tillbaks mina pengar, och de sa det i ord.

Men det kanske finns någon form i deras papper om att de får behålla mina pengar och andra kunder ovasett om de skriver ut sig i förväg.

Dessa papper kanske de kan använda i eventuella polisförhör/tingsrätt? . .

hur många miljoner handlar det om?
    Born to lose, live to win!
  • sportpappa

Du har som sagt ingått ett avtal med dem om en veckas boende och betalat vilket innebär att du accepterat det. Sen har du sagt upp platsen där och bett att få tillbaks pengarna vilket de säger att de ska göra.
    Enklast så börjar du med att fråga när de tänker göra överföringen. Därefter tar det ett par dagar innan pengarna är på ditt konto.

• XEmmabus

Om du inte får tillbaka pengarna är det fel att polisanmäla. Anmälan kommer att läggas ner direkt och du blir hänvisad till Kronofogdemyndigheten. Det korrekta är att ansöka om betalningsföreläggande. Gör ett skriftligt krav på vandrarhemmet (det går bra per mail) och skriv ett sista datum när pengarna ska vara dig tillhanda = förfallodatum. En vecka kan vara rimlig tid. Skriv som grund "återbetalning av boendekostnader för perioden 2015-06-xx--2015-06-xx om x xxx kr enligt överenskommelse".

Om pengarna då inte finns på ditt konto som du uppger i samband med ditt betalningskrav kan du ansöka hos Kronofogden om betalningsföreläggande. Se rubriken "vill få betalt" på kronofogden.se

Spara all mailkonversation. Skriv även ner namn på person som lovat dig återbetalning.

Hoppas att din boendesituation för övrigt har löst sig för dig nu.

• Moderno
    XEmmabus skrev 2015-06-14 11:32:27 följande:

Om du inte får tillbaka pengarna är det fel att polisanmäla. Anmälan kommer att läggas ner direkt och du blir hänvisad till Kronofogdemyndigheten. Det korrekta är att ansöka om betalningsföreläggande. Gör ett skriftligt krav på vandrarhemmet (det går bra per mail) och skriv ett sista datum när pengarna ska vara dig tillhanda = förfallodatum. En vecka kan vara rimlig tid. Skriv som grund "återbetalning av boendekostnader för perioden 2015-06-xx--2015-06-xx om x xxx kr enligt överenskommelse".

Om pengarna då inte finns på ditt konto som du uppger i samband med ditt betalningskrav kan du ansöka hos Kronofogden om betalningsföreläggande. Se rubriken "vill få betalt" på kronofogden.se

Spara all mailkonversation. Skriv även ner namn på person som lovat dig återbetalning.

Hoppas att din boendesituation för övrigt har löst sig för dig nu.

Det här var väl ett bra svar? Tänk dock på kostnaderna för att inleda ett ärende vid kronofogdemyndigheten.

Det är ju heller inte säkert att du har en ovillkorlig rätt att frångå avtalet och få en återbetalning. Men eftersom vandrarhemmet gett en muntlig utfästelse gäller ju den i första hand.

Det är viktigt att du har den utfästelsen i skrift (eller att du har något annat sätt att bevisa den). Om du inte har det, skulle jag nog inte råda dig att påbörja en rättsprocess först.
  • Örjan Lax

Hej på dig, trådstartaren (TS).

Välkommen till det nya sköna Sverige med sönderfallande sociala tjänster och ett socialt verk där ladorna är tomma och borden barskrapade. Det är bara en tidsfråga innan det blir som på 40talet när det gick gubbar med korvlåda på magen i varje kvarter av Stockholm, och de norrlåndska "dagbönderna" drev från gård till gård med mössan i hand och önskade få jobb för att kunna mätta familjen.

Lycka till, men förvänta dig ingenting.

Svar på tråden Har jag rätten att anmäla vandrarhemmet eller ar jag bara varit en idiot som får skylla mig själv?