• Nidingbane

Kan man fordra att människan ska vara solidarisk i alla lägen?

Vad är egentligen sanningen? Hur reagerar vi människor egentligen? Reagerar vi allt igenom alltid gott dvs. såsom t ex politiker önskar och vill? Men hur goda människokännare är egentligen dessa beslutfattares önskningar? Hur väl stämmer de egentligen med verkligheten? Ligger det verkligen i människans natur att vara solidarisk i alla lägen? Finns det egentligen inte många exempel i vår vardag som visar att det faktiskt kan förhålla sig tvärtom?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan man fordra att människan ska vara solidarisk i alla lägen?
  • Drottningen70

Människan är i egoistiska. Men eftersom vi har stora hjärnor så har utvecklade samhällen med bra utbildningssysyem förstått att denna egoism inte är särskilt bra och har därför inrättar normer och regler som gör att vi kopplar förbi denna innersta egoism då vi inte vill ha ett samhälle med djungelns lag och störst går först, då det gynnar alla att ha ett solidariskt samhälle där vi tar hand om varansea i varierande grad.

• Nidingbane
    Drottningen70 skrev 2015-06-13 17:46:23 följande:

Människan är i egoistiska. Men eftersom vi har stora hjärnor så har utvecklade samhällen med bra utbildningssysyem förstått att denna egoism inte är särskilt bra och har därför inrättar normer och regler som gör att vi kopplar förbi denna innersta egoism då vi inte vill ha ett samhälle med djungelns lag och störst går först, då det gynnar alla att ha ett solidariskt samhälle där vi tar hand om varansea i varierande grad.

Sant, det tror jag också. För även om det finns mycket gott hos människan. (Hoppas jag i alla fall.) Så skiner det primitiva hos oss människor på såhär sätt gång på gång såsom en överlevnadsinstinkt dvs. där huvudsaken att en själv t ex överlever ligger djupt rotat hos oss. Ja jag tror det kan ha en del med vår överlevnadsinstinkt att göra och så även om det nu kanske bara gäller att komma först för att kunna ta del av de bästa erbjudandena vid en utförsäljning. Och djungelns lag kan precis som du säger både te sig rå och obarmhärtig på såhär sätt. Något som inte minst visar sig då vi befinner oss i mycket svåra situationer. Då är det garanterat en själv man mest tänker på. Något som jag många gånger t ex förvrängs i filmers hjältemod mm. Nej ett sådant handlande bygger oftast bara på en myt, ja t ex en utopi som förvisso kan vara bra och tro på precis som t ex våra politiker vill även om det i verkligheten många gånger funkar annorlunda.  

• Nidingbane
    Nidingbane skrev 2015-06-13 21:44:02 följande:

Sant, det tror jag också. För även om det finns mycket gott hos människan. (Hoppas jag i alla fall.) Så skiner det primitiva hos oss människor på såhär sätt gång på gång såsom en överlevnadsinstinkt dvs. där huvudsaken att en själv t ex överlever ligger djupt rotat hos oss. Ja jag tror det kan ha en del med vår överlevnadsinstinkt att göra och så även om det nu kanske bara gäller att komma först för att kunna ta del av de bästa erbjudandena vid en utförsäljning. Och djungelns lag kan precis som du säger både te sig rå och obarmhärtig på såhär sätt. Något som inte minst visar sig då vi befinner oss i mycket svåra situationer. Då är det garanterat en själv man mest tänker på. Något som jag många gånger t ex förvrängs i filmers hjältemod mm. Nej ett sådant handlande bygger oftast bara på en myt, ja t ex en utopi som förvisso kan vara bra och tro på precis som t ex våra politiker vill även om det i verkligheten många gånger funkar annorlunda.  

Sant, det tror jag också. För även om det finns mycket gott hos människan. (Hoppas jag i alla fall.) Så skiner det primitiva hos oss människor på såhär sätt gång på gång såsom en överlevnadsinstinkt dvs. där huvudsaken att en själv t ex överlever ligger djupt rotat hos oss. Ja jag tror det kan ha en del med vår överlevnadsinstinkt att göra och så även om det nu kanske bara gäller att komma först för att kunna ta del av de bästa erbjudandena vid en utförsäljning. Och djungelns lag kan precis som du säger både te sig rå och obarmhärtig på såhär sätt. Något som inte minst visar sig då vi befinner oss i mycket svåra situationer. Då är det garanterat en själv man mest tänker på. Något som jag många gånger menar t ex förvrängs i filmers hjältemod mm. Nej ett sådant handlande bygger oftast bara på en myt, ja t ex en utopi som förvisso kan vara bra och tro på precis som t ex våra politiker vill.  

• Aniiee
    Drottningen70 skrev 2015-06-13 17:46:23 följande:

Och ägnar man bara typ 3 sekunder till att se sig om bland däggdjuren så inser man att du har vänt på det. 

Hade vi inte varit solidariska så hade vi aldrig utvecklats längre än till förstadiet av däggdjur.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Drottningen70

[quote=75418486][quote-nick]Aniiee skrev 2015-06-13 22:33:40 följande:[/quote-nick]Och ägnar man bara typ 3 sekunder till att se sig om bland däggdjuren så inser man att du har vänt på det. 

Hade vi inte varit solidariska så hade vi aldrig utvecklats längre än till förstadiet av däggdjur.[/

Du tror alltså att "förstadie till däggdjur" Har förmåga till solidaritet? Det tror inte jag.

• Aniiee
    Drottningen70 skrev 2015-06-13 23:27:25 följande:

[quote=75418486][quote-nick]Aniiee skrev 2015-06-13 22:33:40 följande:[/quote-nick]Och ägnar man bara typ 3 sekunder till att se sig om bland däggdjuren så inser man att du har vänt på det. 

Hade vi inte varit solidariska så hade vi aldrig utvecklats längre än till förstadiet av däggdjur.[/

Du tror alltså att "förstadie till däggdjur" Har förmåga till solidaritet? Det tror inte jag.

Tror och tror, som sagt hade vi inte kommit någon vart utan.

Sen självklart är det så att solidaritet är lite av en gränsdragningsfråga (ur evolutionsperspektiv är att dela upphittad föda solidaritet, att adoptera andras ungar solidaritet och att dela revir solidaritet, modern människa som du är vill du säkert ha högre krav än så), och sen är naturligtvis inte absolut alla absolut solidariska i absolut alla lägen.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Dr Love

Frågeställningen är lite för otydlig för att leda till bara ett JA eller NEJ. Däremot är det ett utmärkt diskussionsämne.

Jag tror att sanningen 
    är att vi är egoistiska ibland och solidariska ibland. Att vara solidariska skulle kunna vara en del av vår natur men det skulle också kunna vara att inlärt beteende från våran omgivning.
    Oavsett vilket s
    å är vi även egoistiska och det är nog ett drag som som i större utsträckning utgörs av vårt arv snarare än ett inlärt beteende.

Jag tror och hoppas att v
    år solidaritet sakta kommer att övervinna våran egoism eftersom solidaritet är det enda moraliskt försvarbara förhållningssättet i de flesta givna situationer.

• Nidingbane
    Dr Love skrev 2015-06-14 10:08:46 följande:

Frågeställningen är lite för otydlig för att leda till bara ett JA eller NEJ. Däremot är det ett utmärkt diskussionsämne.

Jag tror att sanningen är att vi är egoistiska ibland och solidariska ibland. Att vara solidariska skulle kunna vara en del av vår natur men det skulle också kunna vara att inlärt beteende från våran omgivning.
    Oavsett vilket så är vi även egoistiska och det är nog ett drag som som i större utsträckning utgörs av vårt arv snarare än ett inlärt beteende.

Jag tror och hoppas att vår solidaritet sakta kommer att övervinna våran egoism eftersom solidaritet är det enda moraliskt försvarbara förhållningssättet i de flesta givna situationer.

Hoppas gör jag också, men till skillnad ifrån dig, så har jag tyvärr en mer pessimistisk bild av människan. Jag håller dock med dig att det troligen mer har med vårt arv än att det skulle vara något inlärt. Men å andra sidan så kan det ju ha med ens tro att göra dvs. ens ideologi att göra mycket också. Och något sådant är ju många gånger också inlärt även om nu miljö och arv även kan ha spelat en stor roll.

Själv ser jag mycket till den mänskliga historien angående det här. Och det är väll tyvärr mest den som gör mig till en pessimist i frågan. Men som jag menar även gång på gång visar sig i vår vardag, ta t ex den idag allt mer växande oviljan att lämna blod. Ja något bättre sätt att visa solidaritet och empati finns ju inte.

GE BLOD!
    Det är på väldigt många håll akut brist på blod på våra sjukhus idag. Något bättre sätt att visa empati och solidaritet tycker jag inte finns. Att våra sjukhus fungerar är ju trots allt en mycket viktig sak för alla i vårt land.
  • Dr Love
    Nidingbane skrev 2015-06-14 21:22:48 följande:

Hoppas gör jag också, men till skillnad ifrån dig, så har jag tyvärr en mer pessimistisk bild av människan. Jag håller dock med dig att det troligen mer har med vårt arv än att det skulle vara något inlärt. Men å andra sidan så kan det ju ha med ens tro att göra dvs. ens ideologi att göra mycket också. Och något sådant är ju många gånger också inlärt även om nu miljö och arv även kan ha spelat en stor roll.

Själv ser jag mycket till den mänskliga historien angående det här. Och det är väll tyvärr mest den som gör mig till en pessimist i frågan. Men som jag menar även gång på gång visar sig i vår vardag, ta t ex den idag allt mer växande oviljan att lämna blod. Ja något bättre sätt att visa solidaritet och empati finns ju inte.

GE BLOD!

Det är på väldigt många håll akut brist på blod på våra sjukhus idag. Något bättre sätt att visa empati och solidaritet tycker jag inte finns. Att våra sjukhus fungerar är ju trots allt en mycket viktig sak för alla i vårt land.

Jag tänker så krasst som att solidaritet ger en evolutionär fördel och därför kommer samhällen som genomsyras av solidariskt tänkande att blomstra framför de som genomsyras av egoism.

Men du kanske har rätt, jag är en oförbätterlig optimist. :)

Jag brukade ge blod men nu är jag så ofta utomlands att det inte blir riktigt gångbart. Vill även flagga för organdonation! Alla som vill borde informera sina anhöriga eller skriva in sig i donationsregistret.
  • Schnaa

Det är normalt att må bra när någon man gillar mår bra. En del har svårt att göra det när det rör någon utanför sin "grupp" och har en väldigt liten sådan, andra kan identifiera sig med något hos de flesta och känna för de flesta.

Vad som är ego är det lite olika definitioner på.

It takes a fool to remain sane
  • Themis

Det beror nog på vem som är "man" och vem som är människan...

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Nidingbane
    Themis skrev 2015-06-25 20:19:59 följande:

Det beror nog på vem som är "man" och vem som är människan...

Det var inte mycket, med det ligger egentligen väldigt, väldigt mycket i det du skrev. Frågan är hur man ska veta?
Svar på tråden Kan man fordra att människan ska vara solidarisk i alla lägen?