Dr Love skrev 2015-06-14 10:08:46 följande:
Frågeställningen är lite för otydlig för att leda till bara ett JA eller NEJ. Däremot är det ett utmärkt diskussionsämne.
Jag tror att sanningen är att vi är egoistiska ibland och solidariska ibland. Att vara solidariska skulle kunna vara en del av vår natur men det skulle också kunna vara att inlärt beteende från våran omgivning.
Oavsett vilket så är vi även egoistiska och det är nog ett drag som som i större utsträckning utgörs av vårt arv snarare än ett inlärt beteende.
Jag tror och hoppas att vår solidaritet sakta kommer att övervinna våran egoism eftersom solidaritet är det enda moraliskt försvarbara förhållningssättet i de flesta givna situationer.
Hoppas gör jag också, men till skillnad ifrån dig, så har jag tyvärr en mer pessimistisk bild av människan. Jag håller dock med dig att det troligen mer har med vårt arv än att det skulle vara något inlärt. Men å andra sidan så kan det ju ha med ens tro att göra dvs. ens ideologi att göra mycket också. Och något sådant är ju många gånger också inlärt även om nu miljö och arv även kan ha spelat en stor roll.
Själv ser jag mycket till den mänskliga historien angående det här. Och det är väll tyvärr mest den som gör mig till en pessimist i frågan. Men som jag menar även gång på gång visar sig i vår vardag, ta t ex den idag allt mer växande oviljan att lämna blod. Ja något bättre sätt att visa solidaritet och empati finns ju inte.
GE BLOD!
Det är på väldigt många håll akut brist på blod på våra sjukhus idag. Något bättre sätt att visa empati och solidaritet tycker jag inte finns. Att våra sjukhus fungerar är ju trots allt en mycket viktig sak för alla i vårt land.