• Hololitaaa

Hur lite kan en fyraåring sova egentligen?

Jag behöver verkligen hjälp och tips.

Min dotter, snart fyra år brukar gå och lägga sig vid 19 ö och vakna mellan 4-4.30.. hon sover ingen middag och när vi har provat att lägga henne senare så vaknar hon ändå lika tidigt. Ibland är hon så trött mittt på dagen så hon somnar vid matbordet, eller på s tåbrädan. Vad gör man? Ungen är ju onekligen trött med tanke på att hon somnar mitt på dagen.. Och då håller jag henne vaken till 19 och ändå sover hon bara till 4.

Tips råd. Tycker att kloclsnn 4 är lite väl tidigt.

• Svar på tråden Hur lite kan en fyraåring sova egentligen?
  • Orkide

Låt henne ligga kvar i sängen tills en vettigare tid.
    Blir det ljust i hennes rum?
    19 låter lite tidigt, har ni provat fler dagar på rad att lägga henne senare?

• Maddi

Man bör testa iallafall 14 dagar innan man kan däga om det ger effekt eller inte. Inte bara några fåtal dagar och säga att det inte går.

• Hololitaaa
    Orkide skrev 2015-06-14 06:34:48 följande:

Låt henne ligga kvar i sängen tills en vettigare tid.

Blir det ljust i hennes rum?

19 låter lite tidigt, har ni provat fler dagar på rad att lägga henne senare?

Vi har provat ligga och mysa. Hon är väldigt energisk och flyger upp som en tornado :) har. Mörk lagt har vi också gjort. Får helt enkelt prova senare en längre tid :)
  • Krackelspektakel

Hon sover ju 9-9,5 timmar. Allt mellan 9-12 timmar är "godkänt".

Vad händer om hon får sova en halvtimme-timme mitt på dagen? Kan hon lägga sig senare då, för att sedan vakna senare på morgonen?

• pgw

Lägga senare - vakna senare går inte på ett dygn eller två, men på en vecka kan man flytta dygnsrytmen med ett par timmar. Det är i alla fall min erfarenhet.

Din dotter behöver kanske mera sömn per dygn, men hon kan inte sova dem alla i ett streck?

I din situation skulle jag låta barnet sova en liten stund på dagen, och sedan lägga för natten vid en sådan tid att när hon har sovit 9-9,5 timmar, då är det en lämplig tid att stiga upp. Jag kan tänka mig att det blir totalkaos i några dagar innan den nya rytmen fastnar, men på ett par veckor borde man väl se någon skillnad ändå.

• En blå giraff

Min äldsta son är förvisso snart 8 år men han har jämt varit sån att han vaknar mellan kl 4 och 5 oavsett läggtid. Bästa strategin tycker jag är att lägga barnet tidigt för att hen ska få bra med sömn. TS i ert fall kanske ni kan lägga henne redan vid 18-tiden om hon ändå vaknar vid 4? Sen har min son fått lära sig att roa sig själv ett par timmar på morgonen för vi andra orkar inte upp hans tider. Han ser filmer och spelar tills vi andra går upp vid 6-tiden. Vi började vänja honom vid det i 4-årsåldern.

Svar på tråden Hur lite kan en fyraåring sova egentligen?