• Paulina P P

Sverige importerar sopor. Vad tycker ni?

Sverige får betalt av andra länder för att ta emot och bränna upp deras sopor. Jag tycker inte att det är OK. Nu visar det sig också att mycket är osorterat och att därför gifter kommit ut i luften och snart läcker det väl ut i grundvattnet om det inte redan gjort det. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Sverige importerar sopor. Vad tycker ni?
  • Paulina P P
    puss skrev 2015-06-16 08:05:23 följande:

Vilka länder är det?

Jag minns inte. Jag har för mig att de sa Nederländerna, Tyskland och England bland annat, men jag är osäker.
  • puss
    Paulina P P skrev 2015-06-16 08:28:10 följande:
    Jag minns inte. Jag har för mig att de sa Nederländerna, Tyskland och England bland annat, men jag är osäker.
    Rätt så mycket plast då kan jag tänka mig.
  • Paulina P P
    puss skrev 2015-06-16 08:42:03 följande:
    Rätt så mycket plast då kan jag tänka mig.
    På nyheterna häromdagen nämndes radioaktiva sopor från Norge.
  • skutter

Ja, här är ett politisk-ekonomiskt "miljö" haveri från 70-talet. När alla fjärrvärmeverken byggdes var naturligtvis ideen att man skulle elda upp soppåsen från de svenska hushållen som bl.a. innehöll en Dagens Nyheter / SVD / Norrskensflamman eller dylikt. Värmevärdet var då ganska skapligt.

Sedan införde vi källsortering, och alla tidningarna och pappersavfallet hamnade i egen kontainer, för att slutligen stå utomhus i Skåne i någon sorts stor "pappersmarknad", utsatt för regn och rusk.

Där köpte värmeverken bränsle, som nu hade en mycket högre vattenhalt, och gav avsevärt mindre värme, och soppåsarna innehöll nu bara potatisskal, konservburkar och annat utan vidare värmevärde.

Man hade alltså inte förutsett "dåliga-samvetes-källsorterings-hysterin", utan hade byggt annläggningar för *STORA* pengar som man ju inte bara kunde lägga ner.

Och, nu har vi nått en punkt när sopimport är enda sättet att forsätta driva dessa miljöfarliga anläggningar som vi inte har råd att lägga ned, allt i miljövänlighetens tecken.

Så här blir det när folk utan kunskap driver politiska dogmer rakt in i kaklet. Man kanske inte skall ge (MP) skulden för just detta gigantiska misstag, men dom kommer att få sin chans i framtiden.......

• skutter

Jag borde ha lagt till en sak:

Under perioden från då till nu, "tvingade" man bostäderna att ansluta sig till fjärrvärmenätet. Det finns därmed inget alternativ att värma alla dessa hus, utan man kan inte enbart ta med kostnaden för att skrota fjärrvärmeverken, men måste också hitta en alternativ uppvärmning av alla hus som är beroende av att man eldar radioaktiva sopor från Norge........

Svar på tråden Sverige importerar sopor. Vad tycker ni?