• Anzil

Skatteverket - Kommer det inte något brev?

Hej!

Jag har inte fått någon brev alls ifrån skatteverket, så jag har inte alls koll på om jag skall betala tillbaks eller om jag har fått pengar.
    Skall jag kontakta skatteverket, eller kommer de automatiskt till mig?

För förra året kontaktade jag inte skatteverket eller ingenting. Och de skickade ändå brev till mig. Jag behövde bara lämna brevet tillbaks till skatteverket. Finns ju en chans att jag behövde fylla i på papper.

Men det spelar ingen rol. Jag kontaktade inte skatteverket flr att få brevet.

Hur ser det ut nu. Kan jag bara vänta tills bervet faller ner från brevlådan eller måste jag kontakta de?

När kommer brevet?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Skatteverket - Kommer det inte något brev?
  • Jag är bara jag

Du menar deklarationen? Den får alla i april och den skulle lämnas in/undertecknas på nåt vis senast 4/5. Om du menar slutbeskedet så är det lite olika när man får det. Jag vet att jag får lite tillbaks,men har inte fått just det brevet än.

• Aniiee
    ekopost skrev 2016-04-25 13:47:18 följande:

jag har inte fått ett brev
    från skatteverket

Är du noll-taxad får du ingen deklaration. Men ring dem och kolla.
    You are the creators and the curators of your own lives
  • Noname00
    Aniiee skrev 2016-04-25 14:35:40 följande:
    Är du noll-taxad får du ingen deklaration. Men ring dem och kolla.
    Vad menar du med nolltaxad?
  • Noname00

Om man anmält att få den elektroniskt så skickas ingen pappersdeklaration ut.

• Aniiee
    Noname00 skrev 2016-08-05 22:23:45 följande:
    Vad menar du med nolltaxad?
    Om man inte tjänat några pengar eller fått andra inkomster som man ska betala skatt på.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Noname00
    Aniiee skrev 2016-08-06 13:20:07 följande:
    Om man inte tjänat några pengar eller fått andra inkomster som man ska betala skatt på.
    Och då slipper man deklarera eller vad menar du?
  • Aniiee
    Noname00 skrev 2016-08-06 15:40:36 följande:
    Och då slipper man deklarera eller vad menar du?
    Ja, precis.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Noname00
    Aniiee skrev 2016-08-06 15:54:45 följande:

Ja, precis.

Det stämmer inte du måste alltid deklarera din komst även om den är 0 kr.
  • Tonårsmamman1
    Noname00 skrev 2016-08-06 16:44:57 följande:

Om du har haft en förvärvsinkomst på 18 824 kronor eller mer under 2015 ska du deklarera.

Detsamma gäller om du haft inkomst av kapital med 200 kronor eller mer.

Källa skatteverket. Så Aniiee har rätt.

• Aniiee
    Noname00 skrev 2016-08-06 16:44:57 följande:
    Tänk, ingen som jag känner som inte tjänar några pengar (ex går på soc eller är obetald hemma-----) deklarerar. Men de kan ju ha ändrat det i år eller så....
  • Noname00
    Tonårsmamman1 skrev 2016-08-06 16:59:36 följande:

Om du har haft en förvärvsinkomst på 18 824 kronor eller mer under 2015 ska du deklarera.

Hur kommer det sig då att dom som tjänar 0kr får en deklaration som ska skrivas under och skickas tillbaka?
  • Noname00
    Aniiee skrev 2016-08-06 17:23:45 följande:
    Tänk, ingen som jag känner som inte tjänar några pengar (ex går på soc eller är obetald hemma-----) deklarerar. Men de kan ju ha ändrat det i år eller så....
    Då bör det nog kolla upp mer vad som gäller för det låter otroligt märkligt, de ska alltid gå ut en deklaration i pappersform eller elektronisk även om du inte tjänat en krona.
  • BeautifulMoments

Har du bank id går det att kolla via Skatteverkets hemsida. Har du inte deklarerat och tjänat pengar Kostar det 1275kr i förseningsavgift och har man inte deklarerat 3 mån sen blir de +1275kr till.

My life, My choice!
  • Aniiee
    Tonårsmamman1 skrev 2016-08-06 16:59:36 följande:

Sankyo.
  • Aniiee
    Noname00 skrev 2016-08-06 17:30:09 följande:
    Hur kommer det sig då att dom som tjänar 0kr får en deklaration som ska skrivas under och skickas tillbaka?
    Fast det år de ju inte.....
  • Tonårsmamman1
    Noname00 skrev 2016-08-06 17:30:09 följande:
    Fråga skatteverket. De har kanske haft kapitalinkomster.

Mina barn har inte deklarerat när de haft låga inkomster.
Svar på tråden Skatteverket - Kommer det inte något brev?