• wickedshadow

Är det en panikattack jag har fått

Hej! Jag har ett tag nu varit väldigt stressad pga en flytt jag har framför mig om 2 veckor som jag ännu inte hittat någon som vill hjälpa mig med (Jg har inte heller råd med flyttfirma). Jag har fått magproblem och sömnsvårigheter och idag brast det för mig efter en dålig nyhet. Jag fick en så stark känsla av panik i kroppen att jag började gråta så kraftigt att jag hyperventilerade, vilket pågick i ungefär 15 minuter. Varken andas lugnt eller att ta luft hjälpte utan jag fick vänta ut det. Kan detta varit en panikattack jag drabbades av? och isåfall, hur gör man för att "lugna ner sig" när man är så full av panik att man knappt kan andas?

• Svar på tråden Är det en panikattack jag har fått
  • Anonya

Usch, jobbigt. Om du hyperventilerar en annan gång, andas i en papperspåse (tex från lösgodis). När man hyperventilerar får kroppen för mycket syre. När man andas i en papperspåse, använder man samma luft flera gånger och då blir syregraden i den mindre och man får därmed in mindre syre trots att man andas alldeles för häftigt. På det sättet avtar effekterna av hyperventileringen som i sig ger ökad panik eller ångest. Du kan också försöka skapa lite trygghet genom lugn musik och att krama ett mjukisdjur eller en kudde och svepa in dig ett täcke där du sitter. Har du någon du kan ringa till är det förstås ett bra sätt att lugna sig. Kom också ihåg att det finns ideella nummer, kan vara en stor trygghet att veta att man kan prata med någon om det behövs. 

Angående flytten, kan du fråga på facebook om du har det? Då når du också sådana du inte känner så bra att du riktigt vill ringa och fråga dem direkt, men som kanske gärna ställer upp. 

Hoppas det ordnar sig! Kram.

Svar på tråden Är det en panikattack jag har fått